۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۲۰۹۶۳۱

گاهنامه کلامی بینش با عنوان تکفیر و تکفیری‌ها در گام سوم

خبرگزاری رسا ـ شماره سوم گاهنامه کلامی بینش از سوی پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.
گاهنامه کلامي بينش با عنوان «تکفير و تکفيري‌ها»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره سوم گاهنامه کلامی بینش با عنوان «تکفیر و تکفیری‌ها» از سوی پژوهشکده حج و زیارت در بهار 1393 چاپ و روانه بازار شد.

 

بازگشت دوباره مسلمانان به آموزه های اسلام و رویگردانی از فرهنگ‌های وارداتی شرق و غرب، یکی از پدیده‌های میمون و مبارک در صحنه سیاسی معاصر جهان اسلام است. اما خطری که این پدیده را تهدید می‌کند، خطر افراط‌گرایی و تکفیر است که در دو ساحت عقیدتی و سیاسی، با استفاده از اختلافات جزئی مسلمانان در برخی از فروع، در پی ایجاد اختلاف و تنش بین مسلمین و مانع از بازگشت عزت و اقتدار به دنیای اسلام است.

 

صحنه‌گردانان این نوع از گرایش که به جریانات تکفیری جهادی و وهابی شهره‌اند، شاخصه اساسی و مشترکشان، تکفیر مسلمانان و جواز قتل آنان است. اینان که مدعی پیروی از سلف‌اند، با بهانه قراردادن برخی اختلاف‌نظرها، مسلمانان دیگر را تکفیر کرده و به جواز قتل آنان فتوا می‌دهند. اینان، وحدت و همدلی مسلمانان را در برابر دشمنان هدف قرار داده‌اند؛ همان چیزی که خداوند بدان فراخوانده و فرموده است «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لا تفرقوا؛ و همگی به ریسمان خدا(قرآن و اسلام و هر گونه وسیله وحدت) چنگ زنید و پراکنده نشوید».

 

این گاهنامه شامل سرفصل‌هایی همچون «تکفیر: مبانی و باورها»، «تکفیری‌های اعتقادی»، «تکفیری‌های سیاسی»، «نقد کتاب»، «از قربانیان تکفیر»، «اخبار تکفیر»، «گزارش» و «کتابشناسی تکفیر» است که سرفصل تکفیر، مبانی و باورها دربردارنده موضوعاتی از قبیل مفهوم تکفیر، عوامل ظهور فکر تکفیری افراطی، موانع تکفیر و اقسام تکفیر می‌شود.

 

عوامل ظهور فکر تکفیری افراطی عنوان موضوعی است که ذیل آن آمده است: یکی از عوامل داخلی پیدایش فکر تکفیری، جهل به آیات قرآن، روایات پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و حتی سخنان علما و دانشمندان صاحب‌نظر است. این نادانی سبب می‌شود که هر که هم‌عقیده او نیست را تکفیر کند و حکم به قتل او دهد و آن را به اجرا بگذارد.

 

یکی دیگر از عوامل داخلی تکفیر خودبزرگ‌دینی و اعجاب به خود و اعمال و علم خویش است. محمد بن علوی مالکی در این‌باره می‌گوید: از امور ظاهر و واضحی که تکفیری‌های مسلمانان به آن شناخته می شوند، یا بگو: آن کسانی که در تکفیر هر کس که مخالف آنان یا معارض با آنها در رأی یا اعتقادند، از پدیده‌هایی که جای انکار نیست، عجب آنان نسبت به خود و اعمالشان بوده و عجب همان شروع خطرناکی است برای قبیح‌ترین صفتی که اسلام از آن نهی کرده است و مردم را از آن بر حذر داشته است. عُجب همان کِبری است که اولین کافر در بین مخلوقات به آن شناخته شد که همان ابلیس(شیطان) باشد، آنجا که خود را از آدم برتر دید و به عمل خود عجب نمود و کمین‌گاه به دام‌افتادن شیطان همین صفت و تلاش بزرگش در همین جهت بود.

 

تکفیری‌های اعتقادی عنوان بخش دیگری از این گاهنامه است که شامل موضوعات سیر تاریخی تکفیری‌های اعتقادی، مخالفان تکفیر اعتقادی، منتقدان تکفیری‌های اعتقادی، درباری‌بودن تکفیری‌های اعتقادی و موارد اتفاق بر کفر می‌شود و در بخش تکفیری‌های سیاسی نیز موضوعاتی از قبیل مبانی تکفیری سیاسی و مخالفان تکفیر سیاسی به چشم می خورد.

 

اخبار تکفیر یکی دیگر از بخش‌های این کتاب است که ذیل آن می‌خوانیم: «یکی از حربه‌هایی که وهابیت و سلفی‌ها برای همراه‌کردن مسلمانان دیگر مذاهب با خود استفاده می‌کنند ایجاد هراس در بین آنها در مورد نفوذ و رواج تشیع در کشورهای اسلامی است. اینان از همان شیوه‌ای استفاده می‌کنند که کشورهای غربی برای رواج اسلام‌هراسی به کار می‌گیرند».

 

شماره سوم گاهنامه کلامی بینش با عنوان «تکفیر و تکفیری‌ها» در 216 صفحه از سوی پژوهشکده حج و زیارت در بهار 1393 چاپ و روانه بازار شد./907/ن601/ق

ارسال نظرات