۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۲۰۸۳۴۰
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا:

درباره بدحجابی در کشور اغراق می‌شود/ از سیاسی دیدن موضوع حجاب پرهیز شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با تاکید بر این‌که سیاسی دیدن حجاب یک رویکرد بدی است که در سال‌های گذشته در بعضی بوجود آمده و رسانه‌های ضدانقلاب نیز در تقویت آن نقش داشته‌اند، گفت: سیاسی دیدن حجاب یعنی این‌که تصور کنیم هر زنی که بدحجاب است، لزوما با نظام اسلامی زاویه دارد، بدحجابی در ایران عمدتا یک پدیده فرهنگی است، هرچند ممکن است جنبه‌های سیاسی هم در قسم ناچیزی باشد.
حجت‌الاسلام غلامي، رييس مرکز پژوهش‌هاي علوم انساني اسلامي صدرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، روز گذشته دوازدهم خردادماه در همایش «بانوان مبلغ و فرصت‌های پیش رو» که به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران در تالار شیخ‌صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌ حسنی(ع) برگزار شد با اشاره به این‌که برای هر مسلمانی که مختصری با تعالیم اسلامی آشنایی داشته باشد، کاملا روشن است که حجاب، یک اصل محکم دینی است، گفت: گذشته از آیات صریح سوره مبارکه نور درباره حجاب، روایات فراوان و معتبری داریم که هم درباره اصل حجاب و هم درباره چگونگی آن، رهنمودهای مشخصی ارائه کرده‌اند.

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان این‌که حجاب و عفاف یکی از مسلمات اسلام است اظهار داشت: در سال‌های گذشته، عده‌ای سعی کردند برای منصرف کردن زنان مسلمان از حجاب، با جمع آوری اسرائیلیات و تحریف آموزه‌های دینی در این زمینه، جا بیندازند که اساسا حجابی که امروز از آن صحبت می‌شود، در اسلام وجود ندارد، حتی یک فرد بی سوادی آمده و کتاب قطوری در این موضوع نوشته تا اثبات کند حجاب به این شکل در اسلام نیست؛ جالب است که علما به مدعیات این کتاب تفصیلا پاسخ دادند لکن از آنجا که این کتاب‌ها اصولا با هدف غیرعلمی و با اغراض سیاسی تدوین می‌شود، نویسندگان، گوش‌های خود را پنبه می‌گذارند تا پاسخ ها را نشنوند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به این‌که این افراد با بی‌توجهی به پاسخ‌ها، به تکرار سخنان بی‌اساس خود ادامه می‌دهند افزود: جدای از مواجهه نَقلی با موضوع حجاب، اگر با نگاه عقلیِ صرف هم به حجاب نگاه کنیم، در می‌یابیم که حجاب نمی‌تواند در اسلام یک جایگاه اصولی نداشته باشد، حجاب با همین قواعد کاملا با روح تعالیم اسلامی هماهنگ است.

آیا زنان بی حجاب در غرب به امنیت رسیده‌اند؟

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که عده‌ای سعی می‌کنند جا بیندازند، این است که حجاب در کنار سایر احکام و ارزش‌های اسلامی، وزن بالایی ندارد یا حداکثر، یک حکم و یک ارزش در کنار ده‌ها و صدها حکم و ارزش است؛ بنابراین، اگر یک فرد حجاب را رعایت نکند، مثل این است که یک دروغ گفته است یا یک غیبت کرده است؛ با این ملاحظه، نباید اینقدر درباره حجاب در جامعه سخت‌گیری کرد.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: پاسخ علما به این ادعا نیز روشن است، بعضی تخلفات اگر چه جنبه فردیِ پررنگی دارد و یا یک جزء از صدها جزء بدنه احکام و ارزش‌های اسلامی را تشکیل می‌دهد لکن عدم رعایت آن، می‌تواند بخش مهمی از فرد و جامعه را به آلودگی بکشاند، به اعتقاد ما بی حجابی یا بدحجابی از این نوع تخلفات است که نه تنها دین فرد، بلکه دین جامعه را فاسد می‌کند بنابراین، عقل حکم می‌کند که درباره آن سختگیر باشیم.   

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان این‌که یکی از فواید اصلی حجاب که اسلام هم روی آن تاکید خاصی دارد، امنیتی است که برای زن در جامعه بوجود می‌آورد، گفت: در حقیقت، زن با رعایت حجاب، تا حد زیادی خود را از تعرضات اجتماعی مصون نگه می‌دارد و فرصت حضور اجتماعی امن را برای خود و دیگران فراهم می‌کند، شما ببینید امروز زن در جامعه غربی چقدر امنیت دارد، یکی از نشریات معتبر غربی نوشته بود که از هر پنج زن جوان در انگلیس، 4 زن، تجربه تعرض را در معابر عمومی تجربه کرده است، وقتی حجاب می‌تواند تا حد زیادی امنیت‌زا باشد، چرا از آن استقبال نشود؟! آنهایی هم که در غرب به سمت حجاب گرایش پیدا کرده‌اند، همین منطق را قبول دارند. 

این کارشناس فرهنگی با اشاره به این‌که کسانی که به بی‌حجابی و بدحجابی گرایش پیدا می‌کنند، در حقیقت به خودنمایی گرایش پیدا می‌کنند، اذعان داشت: اگر بر روی دلایل این خودنمایی مطالعه شود، قطعا به نوعی کمبود شخصیت و خودباختگی می‌رسیم که فرد خودنما به آن گرفتار است چه دلیلی دارد که زن زیبایی‌های خودش را به‌طور دایم به دیگران نمایش بدهد؟

حجت‌الاسلام غلامی با طرح این پرسش که زن بی‌حجاب و یا بدحجاب با نگاه دیگران به خود، چه سودی می‌برد؟ گفت: او می‌خواهد از این طریق توجه دیگران را به خود جلب کند و کسب شخصیت نماید. اگر دقت کنید، حتی مردانی که حاضر می‌شوند همسران آنان به خودنمایی رو بیاورند نیز از اختلالات روانی رنج می‌برند و می‌خواهند از این طریق کمبود شخصیت خود را جبران کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان این‌که در واقع این سبک زندگی غربی است که با ساخت یک شخصیت جعلی و دروغین، سعی می‌کند افراد فاقد این شخصیت را تحقیر کند ابراز کرد: در این صورت، عده‌ای تلاش می‌کنند برای رهایی از این تحقیر که جنبه اجتماعی نیز پیدا کرده است، شخصیت خود را با آن شخصیت جعلی که سبک زندگی غربی ترسیم ساخته است، تطبیق دهند.

فقدان صنایع پوشاک حجاب یک اشکال است

این کارشناس فرهنگی با اشاره به این‌که بعضی‌ها عمدا یا سهوا تلاش می‌کنند درباره بدحجابی در کشور اغراق کنند یا مشاهدات میدانی خود از یک یا چند منطقه را به کل کشور تعمیم دهند، اظهار داشت: واقعیت این است که اکثریت زنان ایرانی به حجاب اسلامی اعتقاد دارند، در نگرش سنجی ملی که سازمان تبلیغات اسلامی در سال 91 با رعایت همه استانداردهای علمی انجام داده بود، نزدیک به نود درصد از زنان اظهار کرده بودند که به حجاب اسلامی عمیقا باور دارند، البته طبیعی است که همیشه بین اعتقاد و عمل فاصله باشد، یعنی همه مردم به باورهای خود عمل نمی‌کنند اما این میزان باور، فی‌نفسه نشان دهنده نفوذ عمیق حجاب اسلامی در جامعه ایرانی است.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان این‌که در جامعه ما، بیش از پنجاه درصد از زنان ایرانی حجاب کامل دارند و از بین کسانی هم که حجاب کامل ندارند، درصد ناچیزی به عنوان بدحجاب شدید شناخته می‌شوند گفت: در واقع، ما در جامعه با نوعی شل حجابی از سوی بخشی از زنان روبرو هستیم که عوامل متعددی در آن دخیل است.  

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با تاکید بر این‌که نباید قلمرو حجاب اسلامی را دایما تنگ کرد و هر کس که از حجاب برتر برخوردار نیست را بدحجاب نامید ابراز کرد: البته این اشکال وجود دارد که صنایع پوشاک حجاب در کشور ما وجود ندارد، حقیقتا زنان محجبه در ایران در این زمینه رنج می‌کشند و کسی هم به این مساله توجه نمی‌کند، واقعیت این است که با این همه زن محجبه در ایران، صنایع پوشاک حجاب در ایران اگر هوشمندانه عمل کند، قطعا یک صنعت پرسود است.

هرگونه بدحجابی را نمی‌توان نشانه مخالفت با نظام اسلامی دانست

این کارشناس فرهنگی با تاکید بر این‌که سیاسی دیدن حجاب یک رویکرد بدی است که در سال‌های گذشته در بعضی بوجود آمده و رسانه‌های ضدانقلاب نیز در تقویت آن نقش داشته‌اند، گفت: سیاسی دیدن حجاب یعنی این‌که تصور کنیم هر زنی که بدحجاب است، لزوما با نظام اسلامی زاویه دارد با چه دلایلی می‌توان به چنین نتیجه‌ای رسید؟ به نظر ما، بدحجابی در ایران عمدتا یک پدیده فرهنگی است، هرچند ممکن است جنبه‌های سیاسی هم در قسم ناچیزی باشد.

وی افزود: نشانه عدم سیاسی بودن حجاب هم حضور خوب همین افراد بدحجاب در صحنه‌های سیاسی است، در راهپیمایی‌های ملی و انقلابی، پای صندوق‌های رای و در خیلی از عرصه‌ها زنان بدحجاب نیز حضور دارند چرا که به نظام اسلامی و کشورشان دلبستگی دارند.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان این‌که اقدامات فرهنگی مراکز دولتی و غیردولتی در موضوع حجاب و عفاف در طول این 35 سال ناچیز بوده است، یادآور شد: بنده به عنوان یک کارشناس کوچک فرهنگی که اطلاعات نسبتا خوبی از برنامه‌های فرهنگی مراکز دارم، معتقدم در کشور ما پنج درصد کاری که باید برای ترویج حجاب کامل می‌شده، انجام نشده است و قسمی از همان میزان که انجام شده نیز کیفیت مطلوب را نداشته است، باید توجه داشت که با کارهای شکلی و تشریفاتی نمی‌توان حجاب اسلامی را رواج داد.

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا درباره حجاب اسلامی گفت: حجاب اسلامی برآیند عمق عقیدتی فرد و میزان اهتمام او به جمیع احکام و ارزش‌های اسلامی است، با این وصف، نباید تصور کرد برای گسترش حجاب، فقط کار فرهنگی در خود موضوع حجاب لازم است، اگر باورهای دینی از عمق و استحکام لازم برخوردار نباشد، هر قدر هم که بر روی حجاب کار شود، فرد به این سمت گرایش پیدا نخواهد کرد یا گرایش او مقطعی و ضعیف خواهد بود.

رابطه مسأله اشتغال زنان با حجاب و عفاف

حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به این‌که بخشی از دختران و زنان شاغل، در معرض سوء استفاده هستند یادآور شد: روشن است که اسلام در چارچوب احکام شرعی و در صورت رعایت حجاب و عفاف، با حضور اجتماعی و همچنین اشتغال زن موافق است اما باید دید چرا اولا تا این حد زنان به اشتغال تشویق می‌شوند و ثانیا امروز به اسم اشتغال چه اتفاقی برای بخشی از زنان می‌افتد؟ عمده دلیل تشویق فراوان زنان به اشتغال که روشن است، جسم زن‌ها می‌تواند ابزاری برای رونق اقتصادی به حساب آید و لذا باید کاری کرد که زن با پای خودش و به اسم کسب شخصیت مستقل و غیره، به سمت اشتغال در محیط‌های مردانه قدم نگذارد.

وی افزود: البته بخشی از زنان هم واقعا به شغل احتیاج دارند ولی تعدادشان به یک پنجم زنانی که امروز ولع اشتغال پیدا کرده‌اند نیز نمی‌رسد، مساله دیگر این است که در جریان اشتغال زنان، بسیاری از حقوق آنها حتی در زمینه پرداخت دستمزد، رعایت نمی‌شود.

این کارشناس فرهنگی با تاکید بر این‌که محیط‌های کاری مختلط، میهمانی‌های مختلط و امثال این‌ها، یک ارزش نیست بلکه ضد ارزش‌هایی هستند که حیای ذاتی آن را نمی‌پذیرد و به وسیله سبک زندگی غربی در میان بعضی‌ها به ارزش تبدیل شده است گفت: چه در محیط‌های کاری و چه در محیط‌های فامیلی و دوستانه، موضوع رعایت مرز میان محرم و نامحرم بسیار اهمیت دارد و امروز یکی از خیانت‌هایی که به زنان می‌شود و نام آن را هم ترقی و پیشرفت گذاشته‌اند، همین است که مرزهای محرم و نامحرم را برداشته‌اند.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان این‌که تشویق حجاب کامل به شکل درست و هنرمندانه، از هر روشی برای گسترش حجاب، کارآمدتر است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد این موضوع در فعالیت‌های مرتبط با گسترش حجاب کمتر مورد توجه بوده و جا دارد با ایجاد یک نهضت فراگیر در زمینه تشویق حجاب، آثار ممتاز آن را تجربه کنیم، به‌طور حتم تشویق حجاب نه تنها به تثبیت حجاب در میان دختران و زنان محجبه کمک موثر خواهد کرد، بلکه راهی موثر برای دعوت دیگران به حجاب کامل خواهد بود.

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با تاکید بر این‌که  تردید نباید کرد که سیاست اصولی نظام اسلامی در ترویج حجاب، فعالیت فرهنگی است تصریح کرد: متاسفانه همواره کسانی در جامعه هستند که با شکستن هنجارها و بی‌اعتنایی به ارزش‌های مورد قبول جامعه، زمینه مسموم سازی جامعه را فراهم می‌کنند، در سال‌های گذشته، جریان ضد انقلاب در داخل و خارج نیز به صورت هدفمند و صراحتا مشغول اشاعه بی‌حجابی در ایران هستند.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: با این وصف، نمی‌توان گفت چون سیاست نظام در مواجهه با حجاب صبغه فرهنگی دارد، نباید در قبال این رفتارها عکس‌العمل نشان داد، این سخن از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در کشور در این زمینه قانون داریم و نمی‌توان از یک سو ادعای قانون‌گرایی داشت و از دیگر سو، به قانون دهن کجی کرد و آن را اجرا نکرد؛ طبق قانون، باید دستگاه‌های مسؤول جلوی هنجارشکنی‌ها و اقدامات سازماندهی شده برای رواج بی‌حجابی در کشور را بگیرند./9667/پ202/ص

ارسال نظرات