۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۲۰۸۲۰۴
امام جمعه بابل:

زندگی امام راحل منطبق بر سیره پیامبران بزرگ الهی بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل، رفتار و سیره زندگی امام راحل را بسیار منطبق بر رفتارهای پیامبران بزرگ الهی دانست و گفت: ما انبیاء و پیامبران را ندیدیم و شیوه های نبوت را از نزدیک لمس نکردیم اما روش های زندگی امام راحل را از نزدیک لمس کردیم و این زندگی بسیار به زندگی انبیاء شباهت دارد.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل پیش از ظهر امروز در جمع تعدادی از طلاب شهرستان بابل در  مسجد خاتم الانبیاء این شهرستان با تسلیت سالگرد رحلت  امام راحل(ره) تصریح کرد: یاد امام و یادآوری تلاش های امام راحل یکی از جلوه های یادآوری نعمت های پروردگار متعال است.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل ادامه داد: یکی از مهم ترین جلوه های نعمت های امام راحل که خداوند متعال به واسطه این نعمت برکات زیادی را بر امت ما نازل کرد، مسأله احیاگری بود.

 

امام جمعه بابل احیای اسلام در دوران اخیر را از ثمرات انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل بیان کرد و افزود: امام راحل توانست  دوباره شکوه اسلامی و ملی را در میان مردم  زنده کند و نعمت های فراموش شده را و نقش های از یاد رفته را در میان مردم زنده کنند.

 

استاد حوزه علمیه بابل ادامه داد: احیای سنت های الهی همان نقشی  است که انبیاء عظام از آن بهره گرفته اند و به همین دلیل زندگی امام بزرگوار بسیار شبیه به زندگی انبیاء عظام بود.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل رفتار و سیره زندگی امام راحل را بسیار منطبق بر رفتارهای پیامبران بزرگ الهی دانست و خاطرنشان کرد: ما انبیاء و پیامبران را ندیدیم و شیوه های نبوت را از نزدیک لمس نکردیم اما روش های زندگی امام راحل را از نزدیک لمس کردیم و این زندگی بسیار به زندگی انبیاء شباهت دارد.

 

وی افزود: نخستین مسأله ای که امام راحل توانست آن را احیاء کند نقش ولایت فقیه برای امت بود زیرا مسأله ولایت فقیه یک موضوع شناخته شده در متون فقهی بود که متأسفانه در محجوریت بود.

 

حجت الاسلام روحانی به برخی از سوابق فقهی ولایت فقیه در کتب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: بسیاری از فقها مانند مرحوم نراقی و مرحوم صاحب جواهر و دیگر فقها به جایگاه ولایت فقها اشاره کردند امام خمینی0ره) دایره ای که برای ولایت فقیه قائل بودند دایره محدودی بود.

 

وی افزود: دایره اختیارات ولایت فقیه در نگاه برخی علمی پیشین از دایره تصاحب اموال غائب و قاصر فراتر نمی رفت اما امام راحل این موضوع که ولایت فقیه یک ولایت مطلقه است را متذکر شد و همان ولایتی که خدای متعال برای انبیاء و امامان معصوم(ع) در نظر گرفت را برای ولایت فقیه قائل شد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه به حدود اختیارات فقها در عصر غیبت پرداخت و گفت: فقها در عصر غیبت صاحبان همان ولایتند که پیامبر(ص) و امامان معصوم در حوزه حکومتی در اختیار داشتند.

 

وی افزود: امام راحل مسأله غریب و مظلوم ولایت فقیه را از دل فقه بیرون کشید و بر سراسر فقه توسعه داد و به همگان فهماند که فقیه به واسطه ولایت باید مجری احکام الهی و مجری مجموعه فقه در میان مردم باشد.

 

حجت الاسلام روحانی جسارت امام و زمان شناسی ایشان برای ایجاد حکومتی برای زمینه سازی حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: بسیاری از فقها در گذشته مسأله ولایت فقیه را پذیرفته بودند اما به علت عدم فراهم شدن که شرایط نمی توانستند ان را در حوزه اجرایی حکومتی بکشانند.

 

وی امتیاز دیگر امام را نسبت به علمای گذشته در حوزه ولایت فقیه مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از مهم ترین امتیازات امام راحل نسبت به فقهای دیگر این بود که به انتظار ننشست تا دیگران آن شرایط را برای ولی فقیه فراهم کنند بلکه خودش یک تنه این زمینه را فراهم کرد.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل به تلاش های امام راحل برای شرایط حصولی و تحصیلی مسأله ولایت فقیه را اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) منتظر نماند تا دیگران حرکت کنند بلکه همه سختی ها را به جان خرید و نخستین فریادها، قدم ها و صحنه های سخت را تجربه کرد و بعد به دیگران رهروی این راه را توصیه کرد.

 

خطیب جمعه بابل به احیای دین از سوی امام راحل اشاره و تصریح کرد: جای تأسف است امروز بعد از گذشت سی و پنح سال از انقلاب برخی ها در مقابل دین شمشیر کشیدند و عامل دینی انقلاب را زیر سؤال می برند.

 

وی افزود: امام راحل بزرگوار ما معتقد بود که تنها عاملی که می تواند بستر و زمینه شکوفایی همه جانبه را برای انسان چه در قالب فردی و چه در قالب اجتماعی فراهم کند مسأله دین است.

 

امام جمعه بابل در ادامه احیای هویت ملی و اسلامی را از دیگر شاخصه های نعمت وجود امام راحل دانست و گفت: در کلمات امام این نکته موج می زند که بارها به امت اسلامی می فرمود که شما دارای جایگاه بلند مرتبه و هویتی بزرگ هستید و آن هویت فروخورده را بازبیابید.

 

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) عظمت و جایگاه اصلی امت اسلام را به آنها شناساند و تولی و تبری دینی را به مردم بازشناساند.

 

حجت الاسلام روحانی توجه به وحدت مسلمانان را در مقابل دشمنان اسلام بر حول محور دین را در اندیشه های امما راحل مورد تاکید قرار داد و افزود: مسلمانان ممکن است در برخی عقاید و باورها اختلافاتی هم داشته باشند اما تولای دینی و اخوت و وحدت آنها موجب ایستادگی در برابر دشمنان می شود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات