۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۲۰۶۹۴۴
مسؤول پژوهشگاه جامعة المصطفی در افغانستان:

اشغال ایران از اهداف اصلی کمونیست‏ها در افغانستان بود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول پژوهشگاه جامعة المصطفی در افغانستان تأکید کرد که علمای افغانی بسیاری در حوزه‏های علمیه ایران به ارائه خدمات گرانبها در زمینه علمی پرداختند.
همايش بزرگداشت شهداي افغاني دفاع مقدس

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالمجید ناصری، مسؤول پژوهشگاه جامعة المصطفی در افغانستان در همایش بزرگداشت 314 شهید افغانی دفاع مقدس که امروز در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد به خدمات ایران به افغانستان اشاره کرد و گفت: امروزه 8 مذهب زنده اسلامی در جهان وجود دارد که تشیع یکی از آنهاست و جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی است که تشیع در آن رواج دارد.

 

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی موج پیشرفت و تحول در ایران ایجاد شد و ایران از آن زمان خدمات شایان توجه فرهنگی، سیاسی، آموزشی، پناه دادن به مهاجران و حمایت از انقلابیان مسلمان افغانی داشته است.

 

حجت الاسلام ناصری تصریح کرد: البته ما نیز خدماتی برای ایران ارائه دادیم که شهادت، جراحت و اسارت مجاهدان افغانی در زندان های رژیم بعث بخشی از این خدمات است. طرح مساله شهادت مجاهدان ایرانی در افغانستان یک افتخار سیاسی برای ایران است اما طرح مساله شهادت مجاهدان افغانی در ایران با توجه به اینکه در اقلیت قرار داریم یک نکته منفی به شمار می آید.

 

مسؤول پژوهشگاه جامعة المصطفی در افغانستان با اشاره به اینکه تاکنون تقدیری از مجاهدت های خودجوش شهروندان افغانی در جبهه های ایران صورت نگرفته است، ادامه داد: این برای اولین بار است که از شهدای افغانی دفاع مقدس تجلیل می شود. مجاهدان افغانی بدون هیچ چشمداشتی به فداکاری پرداختند و این مایه افتخار است.

 

وی حضور فعال و پررنگ علمای افغانی در حوزه های علمیه ایران را یکی دیگر از این خدمات توصیف کرد و اظهار داشت: بسیاری از علمای افغانی بر اثر فشار بر حوزه علمیه به ایران مهاجرت کردند و در قم و مشهد منشأ خیرات فراوانی شده و فضلایی از ملت های مختلف تربیت کردند.

 

حجت الاسلام ناصری تأکید کرد: ملا محمد کاظم آخوند خراسانی که شخصیت مشترک ایران وافغانستان است و مراجع تقلیدی نظیر حضرت آیت الله بروجردی در درس ایشان حضور می یافتند، مرحوم مدرس افغانی که درس ایشان تاکنون در حوزه های علمیه افغانستان، ایران، عراق و شبه قاره تدریس می شود، آیت الله سید محمد غزنوی که حضرت آیت الله مرعشی از ایشان به نیکی یاد می کردند، آیت الله کلباسی در حوزه علمیه اصفهان و علمای افغانی دیگر در قم، مشهد، یزد، کرمان و کرمانشان خدمات فراوانی به حوزه های علمیه ارائه دادند.

 

مسؤول پژوهشگاه جامعة المصطفی در افغانستان برگزاری همایش های تجلیل از این علمای افغانی در ایران را خواستار شد و گفت: ما درصدد برجسته کردن نقش افغانستان نیستیم، بلکه می خواهیم این خدمات شفاف شود تا ملت افغانستان اعتماد به نفس گرفته و بداند خدماتی در بعد بین المللی داشته است.

 

وی افزود: بسیاری از علمای افغانستان از سوی مراجع تقلید نجف و قم به کشورهای مختلف نظیر میانماز اعزام شدند. نقش کارگران افغانی در بازسازی خرابی های پس از جنگ تحمیلی نیز پررنگ است.

 

حجت الاسلام ناصری به جهاد ملت افغانستان با کمونیسم دوران اشاره کرد و بیان داشت: افغانستان هدف اصلی کمونیست نبود و قصد آنها تصرف و اشغال ایران و پاکستان بود. قسمتی از نبرد ما برای آزادی افغانستان و بخش دیگر در دفاع از جمهوری اسلامی ایران به شمار می رفت. مجاهدان افغانی درصدد تقویت اسلامی سیاسی ایران بوده و خطر اشغال این کشور را دور کردند./980/ب202/د

ارسال نظرات