۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۰۶۳۴۵
امام جمعه دامغان:

تبلیغ و ترویج نماز باید عملی باشد

خبر گزاری رسا ـ امام جمعه دامغان با بیان این که امروز متأسفانه تنها به پوسته نماز اکتفا می کنیم و از این مهم غافل هستیم، گفت: تبلیغ و ترویج نمازباید عملی باشد و تنها با سخن گفتن مشکلی در این حوزه حل نمی‌شود،
امام جمعه دامغان در جلسه شوراي فرهنگ عمومي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود ترابی، امام جمعه دامغان امروز در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان که در فرمانداری شهرستان دامغان برگزار شد، اظهار داشت: همه ارزش‌های فرهنگ عمومی ما از نماز نشأت می‌گیرد و اگر این واجب الهی تقویت شود فرهنگ جامعه اسلامی در همه حوزه‌ها رشد می‌یابد.

 

وی با بیان این که امروز متأسفانه تنها به پوسته نماز اکتفا می کنیم و از این مهم غافل هستیم که تبلیغ و ترویج نمازباید عملی باشد و تنها با سخن گفتن مشکلی در این حوزه حل نمی‌شود، افزود: اساس فرهنگ عمومی ما نماز و آیات قرآن است که باید در قلب و بطن جامعه نفوذ کند، همانا نماز بدون توجه و معنویت همچون دارویی است که ناپرهیزی را در کنار خود دارد و به این دلیل مؤثر واقع نخواهد شد.

 

امام جمعه دامغان با اشاره به نبود نمازخانه در برخی مدارس و یا عدم وجود فضای مناسب برای اقامه این فریضه پس از سال‌ها فعالیت آن آموزشگاه گفت: آموزش و پرورش باید ساخت نمازخانه مدارس را مقدم بر کلاس درس بداند زیرا بهترین سن برای آموزش صحیح نماز و تبیین اهمیت اقامه آن، نماز اول وقت و نماز جماعت سنین کودکی و نوجوانی است که در این مسیر نقش مدارس و ائمه جماعات حاضر در مدرسه‌ها بسیار کلیدی است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان خاطر‌نشان کرد: از یاد نبریم که نخستین فریضه‌ای که به رسول گرامی اسلام واجب شد نماز بود، ایشان سه سال ابتدایی رسالت خود را مخفیانه نماز می‌گذاردند و پس ورود به شهر مدینه نیز در اولین اقدام خود مسجد بنا کردند، که این چند تذکر به وضوح اهمیت بی‌مثال نماز را در دین ما هویدا می‌کند.

 

حجت الاسلام ترابی زندگی رهبر کبیر انقلاب اسلامی را نمونه عینی توجه و تبلیغ عملی نماز دانست و خاطر‌نشان کرد: وقتی امام خمینی(ره) در حساس‌ترین شرایط جلسه با فرماندهان ارتش و سپاه را در هنگام فرارسیدن وقت نماز ترک می‌کردند و یا در نهایت بیماری در بیمارستان نماز شب می‌خواندند به همگان درس عملی توجه به این فریضه را دادند.

 

مرتضی علی‌آبادی، فرماندار دامغان نیز در این جلسه با بیان این مطلب که سبک زندگی اسلامی مناسب‌ترین آموزش برای کارمندان ادارات است و باید در اولویت موضوعی دوره‌های آموزشی دستگاه‌های اجرایی شهرستان دامغان قرار گیرد، گفت: آموزش سبک زندگی اسلامی کارمندان ادارات شهرستان دامغان باید با جدول کاری مشخصی با همکاری کمیته تخصصی شورای فرهنگ عمومی و ادارات مربوطه، چند نوبت در سال برگزار شود.

 

وی خاطر‌نشان کرد: نباید فراموش کنیم که همه امور با فرهنگ معنا پیدا می کند و حتی دو مقوله کلیدی عزم ملی و مدیریت جهادی نیز در زیر مجموعه فرهنگ معنی پیدا می‌کند و تحقق مبنای واژه‌های اصیل اسلامی نهفته در آنها مستلزم فرهنگ سازی است.

 

همایش تجلیل از چهره‌های شاخص حوزه فرهنگ دامغان برگزار می‌شود

 رضا زارع زاده، رییس شورای اسلامی شهرستان دامغان نیز در این جلسه با اشاره به این که در سال گذشته دوره‌های متعدد آموزشی مبتنی بر ارزش‌های دینی و اصول زندگی اجتماعی برای اولیا و مربیان و دانش‌آموزان مدارس شهرستان دامغان برگزار شده و افزود: دوره‌های آموزشی کارکنان دولت و اصناف این شهرستان با هماهنگی ادارات و استفاده از اساتید برجسته انجام می‌شود.

 

وی با یادآوری مصوبه نشست پیشین این شورا مبنی بر لزوم تجلیل و تقدیر از چهره‌های شاخص فرهنگی این شهرستان در سال فرهنگ و اقتصاد گفت: همایش تجلیل از فرهیختگان دامغانی حوزه فرهنگ با رویکرد شناخت فعالان ساکن و غیر ساکن این شهرستان در آینده نزدیک به شکلی شایسته برگزار می‌شود.

 

مسؤول کمیته تخصصی شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان با بیان این که قدردانی از 14 فعال فرهنگی برجسته شهرستان در این همایش از  پیشنهادات این کمیته است، تصریح کرد: برگزاری این مراسم در یکی از پارک‌های بزرگ شهر دامغان، نام گذاری آن پارک به‌عنوان پارک مفاخر فرهنگی دامغان و ساخت و نصب تندیس‌های مشاهیر و چهره‌های شاخص حوزه فرهنگ این شهرستان در پارک مورد نظر می‌تواند از برنامه‌های احتمالی این همایش خواهد بود./977/پ202/ب

ارسال نظرات