۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۲۰۵۷۰۱
استاد دانشگاه ایتالیا:

مفاهیم برخاسته از مراکز دینی ایران مملو از عقلانیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه ایتالیا تأکید کرد که مفاهیم دینی برخاسته از مراکز دینی ایران مملو از عقلانیت و ایده‎های جهانشمول است که برای دنیا هم تازگی دارد.
استاد و نويسنده ايتاليا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، داگوستینی استاد دانشگاه و نویسنده ایتالیا با حضور در محل رایزنی فرهنگی ایران در رم با " قربانعلی پورمرجان"رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و گفت‎وگو کرد.

 

در این دیدار، داگوستینی ضمن اظهار خوشحالی از مواضع اخیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل ، گفت : برخی از متفکران اروپایی معتقدند که اصطلاح "اسلام سیاسی" بعد از آغاز استعمار از سوی اروپا رایج شد و قبل از آن کسی به اسلام سیاسی اعتقادی نداشت ولی من معتقدم که اسلام از بدو تولد، سیاسی بوده است و حیات پیامبر اکرم (ص ) و اتفاقات بعد از رحلت ایشان موید این امر است .


وی افزود : من چند سال پیش ، کتاب"در مسیرهای اسلام" را در 346 صفه منتشر و به بازار کتاب ایتالیا عرضه کردم که در آن به پیچیدگی در وحدت اسلامی ، مقایسه سیاسی شیعه و سنی، تحولات عظیم از قرن 16 تا 18 و بالاخره اسلام به عنوان مانعی برای استعمارگران اشاره کردم.

 

وی ادامه داد: در کتاب اخیر خود که در اواخر سال 2013 تحت عنوان " اسلام سیاسی " منتشر شد، تلاش شده تا بحث اسلام سیاسی و تفکرات اندیشه ورزان دینی اسلامی را در این حوزه بصورت مستند بازگو کنم . این اندیشه ورزان از کشور های مختلف بالاخص ایران است که در ضمن آن به شاهان صفوی ، آیت الله مدرس ، سلسله افشاریه و انقلاب اسلامی ایران پرداخته ام . در این کتاب از حالت تئوری خارج شده و به صورت مستند به موارد اشاره شده است.


داگوستینی گفت : برای تبین اندیشه های اسلام سیاسی و معرفی اسلام به جامعه ایتالیا و همچنین تغذیه افکار عمومی در مورد اسلام سایتی با عنوان
www.islamicworld.it راه اندازی کردم.


وی ادامه داد: من احساس می کنم، بعد از روی کار آمدن دکتر روحانی ، ژئوپولوتیک منطقه عوض شده و برخی از کشورهای منطقه روبروی هم قرار گرفته اند و در این خصوص مقاله ای هم تحت عنوان"عربستان سعودی در مقابل ایران"به رشته تحریر درآوردم.

 

به گفته داگوستینی، نقطه ضعف بزرگ در دنیای اسلام ، اختلاف شیعه و سنی است که باید کنار گذاشته شود تا بتوانند با مشکلات خارجی مقابله کنند.


وی ابراز امیدواری کرد که سیاست های تنش زدائی دکتر روحانی بتواند تحولی مثبت در سیاست های منطقه ای ایجاد کند که علائم آن  در حال حاضر قابل رویت است.

 

داگوستینی گفت: ایران کشوری با تمدن هزاران ساله؛ اندیشه های غنی و بزرگی دارد که توسط اندیشمندان آن باید به دنیا معرفی شود که به نظر می رسددکتر روحانی به خوبی در این راستا گام برمی دارد.

 

وی افزود: اندیشه های اسلامی و مفاهیم دینی در داخل فرهنگ و تمدن ایرانی رشد زیادی یافت و برای همین است که مفاهیم دینی برخاسته از مراکز دینی ایران مملو از عقلانیت و ایده های جهانشمول است که برای دنیا هم تازگی دارد.


من سخنرانی رییس جمهور ایران در سازمان ملل را در موضوع دنیای بدون خشونت به زبان ایتالیائی ترجمه کرده و در سایت مذکور  بارگذاری شده که مورد علاقه شدید مخاطبین خود قرار گرفت./994/ب102/د

ارسال نظرات