۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۰۳۷۴۲

تازه های کتاب مشهد مقدس

خبرگزاری رسا ـ چاپ هفتم مجموعه کتابهای «ره توشه» به همت اداره امور فرهنگی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، چاپ پنجم تبیین زندگی امام رضا علیه السلام از منظر رهبری در کتاب « غریب پیروز»، گزیده مصیبت‌نامه عطار نیشابوری» و کتاب علی مَرد، سرگذشت پژوهی سردار شهید حسن علیمردانی از مهمترین آثار منتشر شده اخیر است.
عکس کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، این مجموعه شامل کتابهای «آستان دوست»، «آیین محبت»، «باران فضیلت»، «برهان‌قاطع»،«پیروزحقیقی»، «جلوه‌ی‌وصال»، «حکایت‌آفتاب»، «خورشیدشب»، «در دامان ‌مهر»، شرح ‌بی ‌نهایت»، «صحیفه‌ی ‌صحت» و «نشانی ‌بهشت» است.

 

در مجموعه کتابهای «ره توشه» موضوعاتی از قبیل سیره سیاسی حضرت رضا علیه السلام، زندگینامه آن حضرت، تحلیل دوران معاصر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، توصیه های بهداشتی و درمانی امام رضا علیه السلام، مناظرات آن حضرت با علما و دانشمندان سایر ادیان، خداشناسی و امام شناسی از منظر ثامن الائمه علیه السلام، درسهای زندگی از نگاه آن حضرت و دیگر موضوعاتی که مورد نیاز عموم افراد است گردآوری شده است.

 

مجموعه کتاب‌های «ره توشه» با همت جمعی از علماء، محققین و نویسندگان دینی در موضوعات مختلف معرفتی، تاریخی، زیارتی و ... تألیف، تنظیم و در قطع جیبی برای مطالعه آسانتر به چاپ رسیده است.

 

تبیین زندگی امام رضا علیه السلام از منظر رهبری در کتاب « غریب پیروز»

تبیین زندگی امام رضا علیه السلام از نگاه رهبر انقلاب اسلامی در کتاب « غریب پیروز» برای پنجمین بار منتشر شد واوضاع سیاسی و اجتماعی دوران خلافت اموی و زوایای تاریک آن دوران، تحلیل مسائل و رویدادهایی چون ولایتعهدی امام رضا علیه السلام و تاثیر متقابل آن بر جهان اسلام و دستگاه عباسیان در این کتاب مطرح شده است.

 

اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی، در راستای پاسخ گویی به نیازهای زائران حضرت رضا علیه السلام و با توجه به تناسب موضوع، این کتاب را با عنوان « غریب پیروز» تدوین و چاپ شده است.

 

بزرگ‌ترین هنر امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در نبرد پنهان سیاسی، تشکیل نظام اسلامی، آغاز امامت، علویان و مامون، اوضاع مامون، تدابیر امام رضا علیه السلام، اعلان امامت، مسیر حرکت و پیروز حقیقی از مهم‌ترین مسائلی است که در این کتاب عنوان شده است.

 

در بخش دیگری از این کتاب به سخنرانی مقام معظم رهبری در 28 تیر ماه سال1365 اشاره شده است و زندگی و مبارزه سیاسی ائمه اطهار علیهم السلام، ویژگی دوران اول، دوم  و سوم مبارزات، مسئولیت‌های امام سجاد علیه السلام و بررسی دوران امام محمد باقر و امام صادق علیهما السلام در این بخش از کتاب آورده شده است.

 

آیا علت این که ائمه اطهار علیه السلام مورد بغض خلفاء بودند، حسد خلفاء بود؟ از جمله سوالاتی است که در کتاب « غریب پیروز» به آن پاسخ داده  شده است.

 

علت بغض و خصومت خلفاء با ائمه اطهار علیهم السلام، معارضه اصحاب ائمه علیهم السلام با دستگاه خلافت و مسئله تقیه از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

 

این کتاب در 20 هزار نسخه و قطع رقعی منتشر شده  است و در اختیار علاقه‌مندان به وادی علم ومعرفت قرار می‌گیرد.

 

گزیده مصیبت‌نامه عطار نیشابوری در بازار نشر

به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) کتاب «گزیده مصیبت‌نامه عطار نیشابوری» را برای نخستین بار به بازار کتاب عرضه کرد که این کتاب به گزینش و گزارش دکتر رضا اشرف‌زاده تهیه و تدوین شده‌است.

 

از میان آثار عطار، مصیبت نامه و منطق‌الطیر،در قالب شعری مثنوی سروده شده‌اند. عطار، شاعری دوستدار خاندان رسالت است، وی در مصیبت نامه، به ذکر فضیلت امام حسن و امام حسین علیهما السلام می‌پردازد و با لحنی بسیار گرم و گیرا آنان را می‌ستاید؛ به ویژه که در مصیبت امام حسین علیه السلام مویه می‌کند و فریاد می‌زند و می‌گرید و او را سلطان پیشرو «ده معصوم» می‌شمارد.

 

تاریخ سرودن مصیبت نامه مشخص نیست اما آنچه مسلم است، عطار این اثر را در زمان کمال خویش سروده و مسایل دقیق عارفانه را بیان کرده‌است، مصیبت‌نامه در کنار منطق‌الطیر، کتابی بس ارجمند و مبتکرانه در عالم عرفان است.

 

کتاب «گزیده مصیبت‌نامه عطار نیشابوری» از مجموعه متون ادب فارسی به‌نشر است که در قطع وزیری و 344 صفحه تنظیم شده‌است.

 

طرح اصلی کتاب از آنجا آغاز می‌شود که سالکی سرگشته به جستجوی حقیقت بر می‌خیزد و با طی مقامات چهل گانه، پی می‌برد که باید همه چیز را در خود بجوید و ببیند.

 

چاپ کتاب علی مَرد،سرگذشت پژوهی سردار شهید حسن علیمردانی  

مجموعه ی پیش رو، حاصل تلاش دو ساله نویسنده این کتاب است که ضمن نگاه ویژه به رهنمودهای مقام عظمی ولایت، گوشه هایی از زندگی این شهید والامقام را به تصویر  می کشد و کتاب علی مَرد در 354 صفحه با قطع رقعی به چاپ رسیده است.

 

این کتاب به شش دوره از زندگی سردار شهید حسن علیمردانی پرداخته که 160 خاطره از 48 همرزم و اعضای خانواده ی این شهید بزرگوار در آن نگارش شده است.

 

حسن علیمردانی سال 1322 در شهرستان تربت جام متولد شد، وی در فعالیت های سیاسی ضد رژیم ستمشاهی، نقش به سزایی داشت.

 

گفتنی است، کتاب علی مَرد قرار است اردیبهشت ماه سال جاری در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شود./934/د102/ق

ارسال نظرات