۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۲۰۲۴۴۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

نظام حاکم بر دانشنامه فاطمی اصولی است

خبرگزاری رسا ـ‌ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر این‌که نظام حاکم بر این دانشنامه بسیار اصولی است، گفت: در کمتر اثری این همه همکاری و همیاری مشاهده شده و این مسأله نشان می‌دهد که انگیزه مهمی برای این کار در نظر بوده است.
آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیام تصویری به مراسم رونمایی دانشنامه فاطمی، با بیان این‌که درباره حضرت زهرا کتاب‌های فروانی نوشته شده است، گفت: مقامات حضرت زهرا(س) بی نظیر است و تعبیراتی از پیامبر اسلام در کتب شیعه و اهل سنت درباره فاطمه نقل شده که انسان هرچه بیشتر مطالعه می‌کند به عظمت آن بیشتر پی می‌برد.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام، درباره حضرت زهرا(س)، بیان کرد: فاطمه(س) خداوند به خاطر غضب تو خشمگین و به خاطر خشنودی تو خشنود می‌شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: مقامات حضرت زهرا(س) به قدری است که هر چه درباره عظمت ایشان سخن بگوییم کم است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که از سوی محققان و پژوهشگران اخیرا کارهایی در مورد حضرت زهرا(س) انجام شده است، اظهار کرد: نام حضرت زهرا(س) مظلوم بوده و لازم است در این زمینه کارهای گسترده تری انجام شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: کاری که اخیرا درباره حضرت زهرا(س) انجام شده و این دانشنامه که در شش جلد زندگی، فضائل، مقامات و سیره آن حضرت را بیان می‌کند واقعا کم نظیر و بی نظیر است.

وی با بیان این‌که با اشاره به امتیازات دانشنامه فاطمی، بیان کرد: امتیاز اول این مجموعه تطوع گسترده‌ای است که در این اثر انجام شده و منبعی نبوده که از آن استفاده نکرده باشند و این امر سبب غنای این کتاب شده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی امتیاز دوم این کتاب را همکاری گسترده علما، دانشمندان و فضلا دانست و گفت: در کمتر اثری این همه همکاری و همیاری مشاهده شده و این مسأله نشان می‌دهد که انگیزه مهمی برای این کار در نظر بوده است.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که عظمت کارهای گروهی بیشتر و خطایش کمتر است، ‌ابراز کرد: کار گروهی جامع تر و با برکت تر است.

وی امتیاز سوم این اثر را ادبیات حاکم بر آن دانست و اظهار کرد: ادبیات این اثر سنجیده، محققانه و عالمانه است؛ گاهی کتاب‌هایی در فضائل ائمه اطهار(ع) مشاهده می‌شود که ادبیات مناسبی ندارد و جملاتی در آن به کار برده می‌شود گه با اصول تحقیق سازگار نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: ادبیات این اثر سنجیده و حساب شده است و بحثی که درباره حضرت محسن(ع) در این کتاب آمده محققانه بوده و حق مطلب را ادا کرده است.

این مرجع تقلید امتیاز چهارم این اثر را نظام ویژه این کتاب ذکر کرد و افزود: جلد اول این اثر درباره شرح زندگی حضرت زهرا(س)، جلد دوم مفاخر، مقامات و دیدگاه‌هایی که قرآن، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) درباره حضرت فاطمه(س) داشته‌اند، بیان شده است.

وی با تأکید بر این‌که نظام حاکم بر این دانشنامه بسیار اصولی است، افزود: در جلد سوم این اثر احادیث، خطبه‌ها، دعاها، سخنان و آنچه لازم بوده جمع شده و در سه جلد دیگر مباحث مربوط به زنان، مشکلات و حقوق بانوان در آن ذکر شده است./927/پ202/ج

ارسال نظرات