۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۲۰۱۶۹۳

انتشار کتاب تحول طرح های خاورمیانه ای آمریکا؛ مبانی موانع و چالش­ها

خبرگزاری رسا ـ کتاب «تحول طرح های خاورمیانه‌ای آمریکا؛ مبانی موانع و چالش­ها» از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی وارد بازار کتاب شد.
کتاب تحول طرح هاي خاورميانه اي آمريکا: مباني موانع و چالش­ها

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «تحول طرح های خاورمیانه ای آمریکا؛ مبانی موانع و چالش­ها» به قلم ابراهیم متقی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.   

 

در این کتاب تلاش شده است تا روندهای تحول طرح‏های منطقه‏ای خاورمیانه بر اساس دگرگونی‏های ساختاری در محیط منطقه‏ای و بین‏الملل تبیین گردد. به همین دلیل است که تحلیل تاریخی ـ ساختاری برای تبیین این اثر استفاده شده است. از سوی دیگر، نشانه‏های بحران در سیاست خاورمیانه‏‏ای آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. هرگونه تغییر در الگوهای رفتار آمریکا را می‏توان انعکاس ناکارآمدی الگوهای قبلی دانست. به هر میزان شدت و گستره مداخله‏گری آمریکا افزایش یابد، امکان مقاومت در برابر تبیین رویکردی نیز بیشتر می‏شود. مقاومت اجتماعی شهروندان خاورمیانه را می‏توان به­عنوان نمادی از هویت‏یابی در کشورهای اسلامی دانست. انعکاس این امر در ارتباط با بیداری اسلامی و جنبش‏های اجتماعی اسلام‏گرا قابل تحلیل است. بیداری اسلامی را باید واکنش در برابر مداخله‏گرایی سازمان‏یافته آمریکا دانست.

 

کتاب «تحول طرح های خاورمیانه ای آمریکا: مبانی موانع و چالش­ها»  از نه بخش تشکیل شده است که عناوین بخش­های این کتاب عبارتند از: «بررسی شکل بند یهای ژئوپلتیکی و امنیتی خاورمیانه»، «ماهیت، اهداف و فرایند سازماندهی طرح خاورمیانه بزرگ»، « شاخص های اجتماعی- هویتی خاورمیانه»، «قالب­های گفتمانی و کنش سیاسی در خاورمیانه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران»، « قالب های گفتمانی و کنش سیاسی در خاورمیانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران»، «اهداف سیاسی آمریکا در خاورمیانه پس از جنگ دوم جهانی»، «واکنش بازیگران منطقه ای در مقابله با طرح خاورمیانه بزرگ»، «مکانیسم تأثیرگذاری کشورهای رقیب بر طرح خاورمیانه بزرگ» و «چالشهای طرح خاورمیانه بزرگ برای آمریکا»

   

 

کتاب «تحول طرح های خاورمیانه ای آمریکا: مبانی موانع و چالش­ها»  با شمارگان 500 نسخه، 568 صفحه و قیمت بیست و پنج هزار تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و راهی بازار نشر شده است./998/د101/ق

ارسال نظرات