۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۲۰۱۲۰۷
مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان:

صداقت فکری و رفتاری اساس شخصیت انسان است

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام ابطحی، صداقت را از ویژگی های شخصیتی حضرت زهرا دانست و گفت: صداقت تنها در گفتار نیست، بلکه صداقت در رفتار و کردار و دوری از به کار بردن ریا در انجام اعمال است که بیشتر از صداقت در گفتار دارای اهمیت است.
حجت الاسلام ابطحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیدمهدی ابطحی، مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان، امروز در جمع طلاب خواهر مدرسه علمیه فاطمیه نجف آباد، این ماه را ماه فاطمه(س) عنوان کرد و گفت: در ماهی قرار داریم که ابتدای آن شهادت بانوی دو عالم و در انتهایش میلاد باسعادت این بانوی بزرگوار است.

 

وی با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص)، که «حضرت زهرا(س) الگویی برای تمام زنان عالم است»، افزود: زمان نقشی در الگو بودن حضرت ندارد و گذشت قرن‌ها نمی تواند خدشه ای در الگو بودن ایشان داشته باشد و این بانوی بزرگوار نه تنها برای زنان شیعه بلکه برای همه زنان عالم الگویی بی مانند است.

حجت الاسلام ابطحی شاخصه اصلی الگوبودن حضرت زهرا(س) را شخصیت این بزرگوار عنوان کرد و بیان داشت: چگونگی زندگی 1400 سال پیش این بانوی بزرگوار که با کم ترین امکانات و وسایل آن روز زندگی می کرد، شاخصه الگو بودن آن حضرت نیست، بلکه این شخصیت و صفات وجودی حضرت است که از ایشان الگویی بی مانند ساخته است.

وی در ادامه صدیقه بودن حضرت را از صفات بی مانند ایشان برشمرد و افزود: صداقت و راستگویی حضرت زهرا(س) الگویی است تا ما بتوانیم صداقت را سرلوحه تمام زندگی خود قرار دهیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران اصفهان صداقت را دارای دو جنبه عنوان کرد و گفت: صداقت تنها در گفتار نیست، بلکه صداقت در رفتار و کردار و دوری از به کار بردن ریا در انجام اعمال بیشتر از صداقت در گفتار دارای اهمیت است.

وی با بیان این که مهم ترین اصل در دین داری و تدین یک فرد، نه انجام اعمال عبادی صرف و رکوع و سجودهای طولانی، بلکه باید دین داری در اعمال، گفتار و رفتار شخص نمود واقعی داشته باشد تا به عنوان یک مسلمان واقعی شناخته شود.

حجت الاسلام ابطحی نداشتن صداقت در گفتار و اعمال را یکی از دلایل بروز مشکلات در خانواده ها و جوامع دانست و بیان داشت: صداقت باید به گونه ای در زندگی ما بروز کرده باشد، که حتی در تعارفات معمولی نیز از به کار بردن الفاظ به دور از صداقت، دوری کنیم.

وی از جمله علل افزایش طلاق در میان خانواده ها را از میان رفتن صداقت بین دو طرف دانست و گفت: این عامل سبب می شود تا در ابتدای آشنایی به گونه ای و بعد از آن در شکلی دیگر ظاهر شوند و تنها ملاک سنجش افراد براساس صداقت است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران اصفهان در رابطه با علل نامگذاری ولادت حضرت زهرا(س) به عنوان روز زن گفت: مهم ترین دلیل برای چنین انتخابی الگوگیری از شخصیت آن حضرت است که در تمام مسائل خانواده و اجتماع و حتی برخورد با دشمنان با تمام صداقت رفتار می کرد.

وی در ادامه بیان داشت: در جریان غصب فدک از حضرت طلب شاهد کردند، صدیقه بودن حضرت زهرا(س) را که طبق نص صریح قرآن در آیه تطهیر و سخن پیامبر در مورد ایشان را زیر سوال برده اند و این افراد کسانی هستند که به حد کفر رسیده اند.

حجت الاسلام ابطحی طهارت را از دیگر شاخصه های برجسته حضرت زهرا(س) عنوان کرد و افزود:‌ طبق آیه قرآن که خداوند می فرماید: « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُ‏ تَطْهِیرًا» وجود مقدس آن حضرت از هر ناپاکی پیراسته بود و این یکی دیگر از جنبه های الگودهی این حضرت است.

وی در ادامه بیان داشت: زمانی که هیچ کوچک و بزرگی از پرونده اعمال انسان حذف نخواهد شد، چرا باید انسان وجود خود را با گناهان ناپاک کند و ما به عنوان یک طلبه نه تنها نباید گناه کنیم بلکه باید به دنبال از میان بردن گناه نیز باشیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران اصفهان از دیگر شاخصه های حضرت را نحوه همسرداری ایشان برشمرد و افزود: بررسی این جنبه از شخصیت حضرت زهرا(س) سبب خواهد شد تا بسیاری از مشکلات خانوادگی برطرف شود.

وی چگونگی تربیت فرزندان را از دیگر شاخصه های الگویی حضرت زهرا(س) دانست و تصریح کرد: آن بزرگوار با تربیت 4 فرزند که هر کدام چراغ نورافکنی برای جامعه بشری و اسلامی بودن، بهترین الگو برای مادران است.

حجت الاسلام ابطحی درباره مراسمات ولادت و شهادت این بزرگواران گفت:‌ تظاهر به اظهار ولایت خوب است ولی اصل شناخت صحیح این بزرگواران است تا جایی که بتوانیم به شفاعت این بزرگواران برسیم.

وی داشتن سنخیت بین شفاعت کننده و شفاعت شونده را از مراحل شفاعت عنوان کرد و گفت: شخصی که در منجلاب گناه غوطه ور است هیچ گاه نخواهد توانست به مقام شفاعت این ائمه اطهار(ع) برسد و کسی که به خاطر دنیای دیگران دین خود را بفروشد آخرت خود را از دست داده است./939/پ202/س

ارسال نظرات