۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۱۹۸۷۰۵
حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری:

حدیث شناسی فقه را متحول می کند/ نبود پژوهش های مناسب درباره سیره ائمه اطهار یک آسیب است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری با بیان این‌که متون احادیث مدارس و دانشگاه‌ها باید در حوزه تدوین شود، گفت: تفکیک قرآن و عترت از یک‌دیگر امکان پذیر نیست، بر این اساس می‌توان گفت که انجمن حدیث حوزه در حقیقت انجمن قرآنی حوزه محسوب ‏می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين ري شهري رييس دانشكده علوم حديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری، رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، شب گذشته در سومین ‏مجمع عمومی انجمن حدیث حوزه که در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به روایت ثقلین، گفت: قرآن و حدیث را نمی‌توان از یک‌دیگر جدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین تفکیک قرآن و عترت از یک‌دیگر امکان پذیر نیست، بر این اساس می‌توان گفت که انجمن حدیث حوزه در حقیقت انجمن قرآنی حوزه و بالعکس محسوب ‏می‌شود.‏

رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، با تأکید بر این‌که مفاهیم حدیث و قرآن از یک‌دیگر جدا نیستند، اظهار داشت: یک پیوندی همیشگی میان حدیث و قرآن وجود داشته و دارد.

وی افزود: سنخیت داشتن با احادیث از جمله نیازهای کسانی است که می‌خواهند در زمینه حدیث فعالیت کنند، چرا که احادیث ائمه اطهار(ع) نور بوده و کسی که با احادیث سنخیت نداشته باشد نمی‌تواند بهره لازم را از کلام اهل‌بیت(ع) ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری شهری سنخیت داشتن با روایات را از جمله مهم‌ترین زمینه‌سازی‌ها برای تبدیل شدن افراد به حدیث‌ شناسان ماهر و ‏کامل دانست و خاطرنشان کرد: اگر افراد با روایات سنخیت و ارتباط نداشته باشند نمی‌توانند به مکتب ائمه اطهار(ع) خدمت کنند.

وی تصریح کرد: قرآن و تقوا مهم‌ترین بستر و زمینه سازان برای رسیدن افراد به نورانیت روایات هستند و به هر میزان فرد تقوای الهی را رعایت کند به همان میزان نیز به نورانیت روایت می‌رسد.

رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در ادامه سخنان خود با بیان این‌که حدیث شناسی حتی می‌تواند سبب تحول در علوم مختلف از جمله فقه شود، بیان داشت: حضرت آیت‌الله بروجردی با اعتقاد به شأن صدور احادیث در روش اجتهادی در فقه تحول ایجاد کردند.

وی افزود: البته متأسفانه از جمله آسیب‌ و کمبودها در حوزه حدیث نبود پژوهش‌هایی مناسب درباره سیره ائمه اطهار(ع) است، چرا که هنوز رفتار اهل‌بیت(ع) به صورت اجتهادی مورد بررسی قرار نگرفته است که می‌توان گفت در این زمینه نیازمند وجود پژوهشکده‌ای مستقل هستیم.‏

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری با بیان روایتی از امام ششم(ع) قم را شهر منتشر کننده علوم اهل‌بیت(ع) در آخرالزمان خواند و گفت: باید درس‌های حدیثی را به عنوان یکی از نیازهای  جامعه امروز در حوزه‌های علمیه داخل و خارج از کشور نشر دهیم.

وی ادامه داد: یکی از گام‌های مهم در بحث حدیث همگانی کردن آن در جامعه است، حتی باید متون حدیثی مورد نیاز مدارس و دانشگاه‌ها در انجمن حدیث حوزه علمیه تدوین شوند.

رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دالحدیث با تأکید بر کادر سازی ‏حوزه علمیه برای نشر و گسترش معارف اهل‌بیت(ع)،‌ گفت: امیدواریم با تلاش مسؤولان حوزه امر تربیت نیروهای کار آمد برای گسترش روایت اهل‌بیت(ع) بیشتر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری شهری در پایان سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گریه خاشعانه در نزد خداوند متعال که همراه با تفکر باشد را از عوامل نورانی شدن قلب دانست./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات