۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۱۹۷۵۵۹

زبدة المواعظ به چهار زبان منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ وصایای ارزشمند پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به ابن مسعود در کتابی با عنوان زبدة المواعظ به چهار زبان منتشر شد.
زبدة المواعظ

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جلد کتاب زبدة المواعظ شامل وصایای ارزشمند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی از سوی دبیرخانه المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی (صلی الله علیه و آله) العالمیه منتشر و در اختیار طلاب علوم دینی قرار گرفت.

 

در این اثر که همزمان با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی منتشر شده است، مواعظ و توصیه‌های مهم و راهگشای نبی اعظم صلی الله علیه و آله به یکی از اصحاب عالم، قرآن شناس و مبارز او یعنی عبدالله بن مسعود به چشم می‌خورد.

 

در مقدمه زبدة المواعظ می‌خوانیم: احادیث و روایات گرانقدر صادره از معصومین علیهم‌السلام، گنجینه‌های عظیم علوم اسلامی و پس از قرآن کریم مهم‌ترین منبع شناخت دین و تبیین و تأویل آیات الهی به شمار می‌آید و به دلیل انتساب به معصوم و وحیانی بودن محتوا، همواره حجت موجه اهل نظر و مبنای اعتقادی، شرعی، تربیتی و اخلاقی پیروان دین مبین اسلام بوده است.

 

حدیث، به عنوان مخزن تبیین اسرار آیات الهی، در قرون و اعصار متمادی مورد اهتمام دانشمندان و بزرگان قرار داشته و بدین جهت، مسلمانان به رغم برخی فراز و نشیب‌ها، همواره به فراگیری، ثبت و تدوین احادیث اهتمام داشته و مجموعه‌های حدیثی را شامل هزاران روایت در تمام موضوعات مورد نیاز دین‌داران، فراهم آورده‌اند.

 

در بخش دیگری از مقدمه این اثر آمده است: از جمله گنجینه‌های به یادگار مانده از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در مورد صبر و تقوا، مواعظی است که آن حضرت در پاسخ به سؤال ابن مسعود و تنی چند از همراهانش ایراد کرده است. این مواعظ شامل مجموعه‌ای از آموزه‌های اعتقادی، اخلاقی، عرفانی و معیشتی است.

 

پرسش ابن مسعود بهانه‌ای قرار گرفت تا صاحب مکارم اخلاق، زیباترین اوصاف افراد پرهیزکار و صابر و نیز کامل‌ترین مکارم اخلاق را به عنوان سبک زندگی اسلامی برای ابن مسعود و همراهانش ترسیم نمایند. در مقابل نیز، برای تنبّه آنان، برخی ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی زشت‌خویان را یادآور می‌شوند.

 

از ویژگی‌های این مجموعه وصایا، بهره‌گیری پیامبر اسلام از آیات متعدد قرآن کریم است؛ ارائه خبرهایی از آینده اسلام و شکل‌گیری جریان‌های انحرافی، سفارش به زهد و دوری از دنیا و توصیه به یاد خدا از نکات قابل توجه در این پندهای انسان‌ساز و ماندگار می‌باشد.

 

مجموعه وصایای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به ابن مسعود در منابع روایی متعددی نقل شده است؛ از منابع شیعی، مرحوم حسن بن فضل طبرسی در کتاب قیّم «مکارم الاخلاق» آن را نقل کرده و پس از وی نیز مرحوم علامه مجلسی در موسوعه ارزشمند «بحارالانوار» و مرحوم فیض کاسانی در مجموعه «الوافی» آن را روایت کرده‌اند.

 

کتاب زبدة المواعظ شامل وصایای ارزشمند پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است که به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی در قطع رقعی، شمارگان 1000 نسخه از سوی دبیرخانه المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی صلی الله علیه و آله منتشر و در اختیار طلاب علوم دینی قرار گرفته است./920/ن602/ق

ارسال نظرات