۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۹۶۵۰۲

دور اول مذاکرات ژنو2 به پایان رسید

خبرگزاری رسا ـ با پایان بی نتیجه دور نخست مذاکرات ژنو2 دور بعدی مذاکرات احتمالا از هفته آینده آغاز خواهد شد.
پرچم سوريه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تیم مذاکره کننده سوری در مذاکرات موسوم به ژنو2 روزگذشته طی سندی پیش نویس پیشنهادی خود را برای مبارزه با تروریسم در جلسه مشترک با نمایندگان ائتلاف مخالفان دولت تقدیم کرد که البته مجددا از سوی مخالفان رد شد.


تیم مذاکره کننده سوری در این طرح پیشنهادی به صورت مفصل درخصوص نحوه مبارزه با تروریسم با اتکا بر قطعنامه‎های شورای امنیت توضیح داده و مجددا بر مفاد پیشنهادی در سند قبلی تاکید کرده است. مخالفان، پیشنهاد قبلی را نیز به سبب وجود بندی مبنی بر ممانعت از هرگونه مداخله مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی سوریه رد کرده بودند.


در این سند از همه کشورها خواسته شده است که به مسؤولیت و تعهدات خود برای کمک به مبارزه با تروریسم و جلوگیری از کمک مالی به تروریست‎ها عمل کنند. در این بیانیه همچنین درخواست شده است که هرگونه اقدام تحریک آمیز برای توجیه تروریسم و حمایت از عملکرد تروریست‎ها متوقف شود.از کشورهای همجوار سوریه نیز خواسته شده است که مرزها را به نحو فعالتری کنترل کنند و از عبور تروریست‎ها و ارسال سلاح برای آن‎ها جلوگیری کنند و اطلاعات امنیتی خود را درخصوص تحرکات تروریست‎ها و شبکه‎های تروریستی و تجارت اسلحه و مواد منفجره مبادله کنند.


لونا الشبل رییس بخش رسانه‎ای دفتر ریاست جمهوری سوریه در این خصوص به خبرنگار المنار در ژنو گفت: مجموعه پیشنهادهایی که دولت سوریه به مخالفان داده است درخصوص مبارزه با تروریسم و با استناد به قطعنامه‎های بین المللی است اما آن‎ها این موضوع را رد کردند.


فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز به خبرنگاران گفت: آن‎ها فقط خواستار یک چیز هستند آن‎ها فقط آمده‎اند که حکومت سوریه را تحویل بگیرند و ما چنین کاری نکردیم. ما به اینجا آمده‎ایم تا درباره همه چیز نقطه به نقطه براساس توافقنامه ژنو1 بحث کنیم.


منابع مرتبط با گروه ائتلاف مخالفان گفتند در حوزه مسأله تروریسم دولت سوریه را مسؤول استفاده از سلاح شیمیایی و بشکه‎های حاوی مواد منفجره به شمار می‎آورند.


لؤی صافی عضو هیأت نمایندگان ائتلاف ضد دولتی سوریه در این خصوص به خبرنگاران گفت: اختلافات ما با رژیم حاکم در سوریه بسیار زیاد است. آن‎ها اصرار دارند که ابتدا شش موضوع دیگر مطرح شود و بحث‎ها با پرونده خشونت آغاز شود.


المنار در ادامه این گزارش گفت: اگرچه سخنانی در خصوص شکسته شدن یخ‎ها در مذاکرات روز چهارشنبه گفته می‎شود. ولی اخضر ابراهیمی اعلام کرده است که دور نخست مذاکرات امروز بدون هیچ پیشرفت ملموسی به پایان خواهدرسید و دو طرف باید بر سر تاریخ جدیدی برای از سرگیری مذاکرات توافق کنند.


انتظار می رود اخضر ابراهیمی پس از ارایه خلاصه گزارشی از نخستین دور مذاکرات به شهر مونیخ در آلمان سفرکند. تا با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کند و ضمن ارزیابی نخستین دور مذاکرات، مقدمات برگزاری دور دوم مذاکرات را که انتظار می‎رود هفته آینده باشد را فراهم کنند./994/ب103/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات