۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۹۵۸۸۶
در مصاحبه با «سی ان ان»؛

داوداغلو: اسد باید از قدرت کنار برود

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» تصریح کرد که رییس‌جمهور سوریه باید مذاکرات صلح را جدی بگیرد و از قدرت کناره‌گیری کند یا اینکه با دادگاه جرایم بین‌المللی روبرو است.
اغلو

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «احمد داوداغلو» وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با «سی ان ان» تصریح کرد: بشار اسد باید گفت‌وگوهای صلح را جدی بگیرد و از قدرت کناره‌گیری کند یا اینکه با دادگاه جرایم بین‌الملل روبرو شود.

 

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به تصاویری که به تازگی منتشر شده و برخی مدعی هستند که دولت سوریه آنها را شکنجه داده است، گفت: این تصاویر شواهد واضح و روشنی است، این جنایت علیه بشریت است.

 

داوداغلو با کریستین امانپور از سی ان ان در «مونترو» سوئیس، محل برگزاری کنفرانس بین‌المللی موسوم به «ژنو2» درباره سوریه مصاحبه داشته است.

 

وی در مصاحبه خود تصریح کرد: تمامی آنهایی که این جنایت را انجام دادند باید محاکمه شوند. ما نباید همان اشتباهاتی که در سربرنیتسا رخ داد را انجام دهیم. در سربرنیتسا برخی افراد تلاش کردند تا چشمان خود را ببندند و برخی نیز تلاش کردند سربرنیتسا را نادیده بگیرند اما سربرنیتسا رخ داد و این مایه تأسف جامعه بین‌الملل شد.

 

مجری سی ان ان به این موضوع اشاره کرد که «اسلوبودان میلوسویچ» رییس‌جمهور یوگوسلاوی و صربستان اشاره کرد که در دادگاه سازمان ملل متحد متهم شدند و ادامه داد که آیا اسد نیز باید در این دادگاه تعقیب قانونی و محاکمه شود؟

 

داوداغلو در پاسخ به این سوال گفت: بله. رژیم سوریه باید تصمیم بگیرد که چه کاری انجام بدهد. یا اینکه مذاکرات سوئیس را جدی بگیرد و یک دولت انتقالی تشکیل بدهد یا اینکه در دادگاه جرایم بین‌الملل حاضر شود. سوریه به یک دولت انتقالی نیاز دارد که توسط آنهایی تشکیل شود که دستانشان به خون آلوده نشده است. اگر جامعه بین‌الملل فقط در حاشیه بنشیند و از نظم بین‌المللی حفاظت نکند، تاریخ قضاوت تندی خواهد کرد، در غیراینصورت تمامی ما در مقابل تاریخ و وجدان انسانی مسوول هستیم.

 

وزیر خارجه ترکیه در خصوص اقدام اخیر سازمان ملل در لغو دعوت ایران برای حضور در کنفرانس بین‌المللی موسوم به ژنو2 گفت: سوء تفاهمات یا شاید تغییر مواضعی رخ داده است اما در پایان روز، ایران یک کشور مهم منطقه است که می‌تواند بعنوان یک راه‌حل در این فرایند شرکت کند.

 

وی با این حال ادامه داد که همه باید با چارچوب موافقت کنند که خواستار تشکیل دولت انتقالی با رضایت طرفین جنگ داخلی سوریه است.

 

داوداغلو در خصوص ترکیه این گونه گفت: تردیدی نیست که حاکمیت قانون در ترکیه وجود دارد. سه قانون اساسی برای موفقیت ترکیه در 10 سال اخیر وجود دارد: دموکراسی بسیار قوی، فرایند حرکت به سوی دموکراسی و اقتصاد بسیار پویا و دیپلماسی بسیار فعال و کارآمد.

 

وی در پایان تصریح کرد: فکر می‌کنم تمامی ناظران، ناظران بی‌طرف، با این موضوع موافق هستند که هیچ کشور دیگری وجود ندارد که چنین داستان موفقیت‌آمیزی در 10 سال گذشته داشته باشد بنابراین ما مطمئن هستیم که دموکراسی ما قوی‌تر خواهد شد./982/ب103/د

منبع: فارس

ارسال نظرات