۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۹۴۰۷۰

مفهوم قرآنی جهاد در همایش مسلمانان هند تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ مورخ هندی با حضور در همایش مسلمانان، به تبیین مفهوم قرآنی جهاد و تصحیح تصورات نادرست درباره این فریضه اسلامی پرداخت.
عرفان حبيب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عرفان حبیب، مورخ هندی، با حضور در همایش مسلمانان که به همت انجمن اسلامی ترویج تفکر اعتدال‌گرایانه دیروز(14 دی) برگزار شد، اعلام کرد: هر کاری جهاد است؛ رفتن به دنبال تحصیل، کسب و کار و مقابله با نفس. اما امروز، مفهوم جهاد به شدت مورد سوءتفاهم و سوءتعبیر قرار گرفته است.

 

این مورخ 60 ساله متخصص در تاریخ علوم و سیاست، در ادامه به برخی نقایص عملکرد بعضی از مسلمانان، در کمک به اسلام‌ستیزان برای شکل‌گیری این تصورات نادرست اشاره کرد.

 

عرفان حبیب که کتاب‌های متعددی در مورد تاریخ علوم نوشته است، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد حقیقت جهاد، غیرمسلمانان را ترغیب کرد تا با برقراری ارتباط با دوستان مسلمان خود با معنای حقیقی جهاد آشنا شوند.

 

این مورخ مسلمان، تأکید کرد: مشکل در اینجا است که بسیاری از مردم بدون اینکه بپرسند و تلاش کنند تا حقیقت را بدانند، دیدگاه‌های منفی در مورد اسلام را می‌پذیرند.

 

جهاد در سال‌های اخیر از سوی رسانه‌های غربی به «جنگ مقدس» تعبیر شده و شهرت یافته است، با وجود اینکه علمای مسلمان به کرّات تأکید کرده‌اند که واژه جهاد در قرآن کریم به معنی «کوشش» برای انجام کار خوب و از بین بردن بی‌عدالتی و بدی است.

 

حدود 140 میلیون مسلمان در کشور هندوستان که اکثریت جمعیت آن را هندوها تشکیل می‌دهند، زندگی می‌کنند.

 

مسلمانان هندوستانی نسبت به تبعیض‌هایی که علیه آنان در جامعه هند صورت می‌گیرد، ابراز نارضایتی می‌کنند./982/ب103/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات