گذری بر کتاب «تبلیغ تربیتگرا»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «تبلیغ تربیتگرا؛ با تکیه بر آیات و روایات» تألیف جمعی از محققان گروه تبلیغ پژوهی از سوی انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام روانه بازار کتاب شده است.
کتاب تبلیغ تربیتگرا از «نکاتی جهت استفاده بهتر کتاب»، «سخن پژوهشکده»، «دیباچه» و پنج فصل تشکیل شده است.
«تبلیغ تربیت گرا»، «انواع تربیتگرا»، «رویکرد تبلیغ تربیت گرا»، «حیطههای اثرگذاری تبلیغ تربیتگرا» و «اهداف تبلیغ تربیتگرا» فصلهای این مجموعه را تشکیل میدهد.
از ویژگیهای کتاب «تبلیغ تربیتگرا» این است که طرح کلی و مفاهیم جزیی آن، با تکیه بر آیات و روایات طراحی شده و در جای جای این کتاب از آیات و روایت استفاده شده است و به صورت نظام مند به چیدمان مفاهیم پرداخته است.
ابن کتاب اولین مجموعه در زمینه تبلیغ تربیت گرا است که به صورت ساده و به دور از پیچیدگی عرضه شده تا مبلغان نیز در امر تبلیغ بهره برداری مناسبی از این مجموعه داشته باشند.
در این مجموعه، موضوعاتی مطرح میشود که در تمام فرایند تبلیغ اثرگذار است. در ابتدا به اصلیترین محور کتاب، یعنی تبلیغ پرداخته شده است و تحت عنوان «توجه به تبلیغ»، جایگاه و اهمیت تبلیغ در آیات و روایت منعکس شده است. در ادامه ذیل عنوان «آسیبهای تبلیغ متداول» کاستیها تبلیغ حال حاضر بیان شده است.
بعد از مشخص شدن مرزها و حدود ممنوع و آسیبزای تبلیغ متداول، ذیل سرفصل «تبلیغ تربیت گرا» تصویری کلی از عناصر و ویژگیهای تبلیغ تربیت گرا، با هدف ترسیم تبلیغ مطلوب، ارائه شده و در ذیل عنوان «دو بخش اصلی تبلیغ تربیت گرا» به دو بخش اساسی تبلیغ، یعنی تبلیغ لسانی و غیر لسانی اشاره شده است.
در فصل «انواع تبلیغ تربیت گرا» به معرفی انواع تبلیغ پرداخته شده است.
در بحث «رویکردهای تبلیغ تربیت گرا» نیز بسترهای تبلیغ تشریح شده است. فصل «حیطه های تأثیرگذاری» با توجه به مراکز و محدوده های اثرپذیری انسانی و تشخیصهای مورد نظر تبلیغ تربیت گرا، نگاشته شده است.
توضیح مقاصد در فصل «اهداف تبلیغ تربیتگرا» صورت گرفته است و در نهایت، با طرح معیارهای کمی برای ارزیابی مجموعه تبلیغ، میزان ارزشیابی تبلیغ با عنوان «شاخصه های سنجش روش تبلیغ موفق» تشریح شده است.
مخاطبان کتاب «تبلیغ تربیتگرا» دستاندرکاران امر تبلیغ، اعم از مبلغان، مربیان، مدیران مراکز تبلیغی، تهیه کنندگان، مدرسان و محققان تبلیغ هستند.
در این کتاب با استفاده از قرآن و سنت و با استناد به ثقلین، سعی بر نظام سازی تبلیغ و عناصر آن شده است.
گفتنی است کتاب «تبلیغ تربیتگرا» در 424 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت هشت هزار و پانصد تومان از سوی پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
علاقهمندان برای تهیه این کتاب میتوانند به نشانی قم، بلوار نیاش، میدان مصلی، پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام مراجعه یا با شماره تلفن 02537740369 تماس حاصل فرمایند./998/ن601/ق