۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۹۳۲۸۶

تلاش بانک‎های ثروتمند اسلامی برای حضور در کشورهای غربی

خبرگزاری رسا ـ بانک‎های بزرگ اسلامی که بر اساس اصول منطبق با آموزه‎های قرآن و پیامبر اسلام (ص) فعالیت می‎کنند در حال توسعه فعالیت‎های خود در سراسر دنیا و مشارکت فعالانه در کشورهای غربی هستند.
بانکداري اسلامي
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه خبری CNBC، بانک های ثروتمند اسلامی که فعالیت های خود را بر اساس آموزه های ارائه شده در قرآن کریم و منطبق با شریعت اسلامی انجام می دهند در حال تلاش برای حضور گسترده در کشورهای غربی هستند.
 
تجارت اسلامی از 30 سال پیش تاکنون رشد قابل توجهی یافته و طبق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز اطلاعات تجارت اسلامی جهانی، ارزش این گونه تجارت هم اکنون به 1.6 تریلیون دلار رسیده است.
 
این در حالی است که بحران جهانی اقتصادی نه تنها تاثیر منفی بر روی تجارت اسلامی نگذاشته بلکه رشد آن را نیز به همراه داشته است.
 
دارایی های صنعتی حاصل از تجارت اسلامی در سال 2011 میلادی 19 و در سال 2012 میلادی نیز 20 درصد رشد داشته است که در مقایسه با رشد کمتر از 10 درصدی بانک های غیراسلامی در سراسر جهان آمار بسیار مطلوبی به شمار می رود.
 
در این میان برخی از کشورهای غیرمسلمان آفریقایی مانند آفریقای جنوبی نیز به تازگی قصد دارند از طریق انتشار اوراق قرضه اسلامی (صکوک) به جمع آوری منابع مالی بپردازند.
 
نخستین بانک های اسلامی مدرن در دهه 1970 میلادی و با هدف مبارزه با ربا که در اسلام حرام است تاسیس شدند.
 
بانک های بزرگ اسلامی کارشناسان علوم اسلامی برجسته ای در استخدام خود دارند که به طور مداوم فعالیت های تجاری آنها را بررسی کرده و با اصول منطبق بر شریعت اسلامی تطبیق می دهند.
 
تعدادی از کارشناسان امور مذهبی از برخی بانک های بزرگ اسلامی به دلیل فاصله گرفتن از تعالیم قرآنی و انجام فعالیت های شبهه ناک انتقاد کرده اند؛ مدیران بانک های نیز در پاسخ مدعی شده اند که در برخی مواقع تشخیص یک فعالیت تجاری اسلامی و غیراسلامی واقعا مشکل است.
 
ایمن خالق، وکیل متخصص در امور تجارت اسلامی در شرکت "مورگان لوئیس" در این ارتباط می گوید: تجارت اسلامی در حال یافتن قوانین مربوط به خود است. تا استقرار کامل چنین تجارتی هنوز فاصله زیادی باقی مانده است.
 
با این حال چنین مشکلاتی باعث نشده اند که سیل سرمایه ها به سوی بانک های اسلامی مانند بانک اسلامی شارجه سرازیر نشود.
 
بانک اسلامی شارجه در شهر شارجه امارات متحده عربی قرار داشته و 24 شعبه دارد که برخی از آنها فضای جداگانه ای برای ارائه خدمات به مشتریان زن و مرد اختصاص داده اند./990/پ202/ع
 
ارسال نظرات