۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۸۹۳۸۹

هر روز با یکی از زنان حماسه ساز عاشورا آشنا شوید

خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلاع رسانی شبکه رادیویی قرآن هر روز یکی از زنان حماسه ساز عاشورا را معرفی می‌کند.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، برنامه قرآن کربلا در بخشی به معرفی بانوان قرآنی و حماسه سازان کربلا می‌پردازد که علاقمندان می‌توانند معرفی کامل هر یک از زنان حماسه ساز عاشورا را برروی پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن مطالعه کنند.

زنان عاشورایی نه خودشان و نه نقش شان در کربلا به خوبی شناخته شده نیست و این ایام فرصت خوبی است که به موازات سوگواری برحسین(ع) و خاندان بزرگوار و اصحاب شریفش، با سیمای دختران و زنانی کاروان کربلا بیشتر آشنا شویم.

پژوهش و نویسندگی این بخش را حجت الاسلام زهیر اسلامی انجام داده است و به همت فاطمه سالمی به عنوان میان برنامه رادیویی تهیه شده است که شرح زندگی و نقش این بانوان در پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن قرار گرفته است.

هدف از معرفی بانوان حماسه ساز عاشورا بیان نقش زنان در تشویق شوهران و فرزندان برای حمایت از ولی امر و امام زمان(عج) است.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی شبکه رادیویی قرآن به نشانی http://radioquran.ir اسامی و شرح زندگی این افراد را مشاهده کنند.

پخش تلاوت عادلی از رادیو قرآن

عارف حسینی، سیاح گرجی و پورزرگری در هفته  سوم آبان‌ماه در کرسی‌های تلاوت شورای عالی قرآن تلاوت می‌کنند.

کرسی‌های تلاوت این هفته شورای عالی قرآن با حضور عارف حسینی، سیاح گرجی و پورزرگری قاریان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود.

سی‌ و هفتمین کرسی تلاوت قرآن کریم مسجد بلال سازمان صدا و سیما فردا، یکشنبه 19 آبان‌ماه با حضور نصرت‌الله عارف‌حسینی، قاری قرآن کشورمان برگزار می‌شود.

در سومین سال برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن کریم شورای عالی قرآن این هفته نیز شاهد تلاوت اساتید قرآن کشورمان در این کرسی‌ها خواهیم بود که براساس آن روز یکشنبه، 19 آبان‌ماه نصرت‌الله عارف‌حسینی در سی و هفتمین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مسجد بلال صدا و سیما به تلاوت آیات 104 تا 115 سوره مبارکه آل عمران می‌پردازد.

دوشنبه 20 آبان‌ماه نیز علی سیاح گرجی در نود و دومین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مجتمع امام خمینی(ره) آیات 5 تا 31 سوره مبارکه انسان را تلاوت می‌کند.

سه‌شنبه 21 آبان‌ماه محمدرضا پورزرگری در بیست و پنجمین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مسجد امام حسین(ع) به تلاوت آیاتی از سوره‌های مبارکه فجر و کوثر می‌پردازد.

برنامه کرسی تلاوت اذان‌گاهی، دقایقی قبل از اذان ظهر روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه  هر هفته آغاز می‌شود که پس از تلاوت قرآن، اذان نیز با صدای قاری مدعو اجرا می‌شود، همچنین پس از اقامه نماز یک صفحه از قرآن کریم به صورت ترتیل قرائت می‌شود.

کرسی‌های تلاوت شورای عالی قرآن با همکاری حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، رادیو قرآن، مجتمع امام خمینی(ره)، ستاد اقامه نماز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجتمع فرهنگی بلال صدا و سیما و مسجد امام حسین(ع) برگزار می‌گردند.

این محافل دقایقی پیش از اذان ظهر به افق تهران در روز‌های یکشنبه، دوشنبه و چهار‌شنبه هر هفته به ترتیب در مسجد بلال، مجتمع امام‌خمینی(ره) و مسجد امام‌حسین(ع) برگزار می‌شود و تلاوت محمدرضا پورزرگری در کرسی تلاوت روز سه‌شنبه21 آبان‌ماه مسجد امام حسین(ع) به طور زنده برروی موج اف ام ردیف100مگاهرتز از رادیو قرآن پخش می‌شود.

معرفی زنان حماسه ساز عاشورا در برنامه قرآن کربلا از رادیو قرآن

نقش زنان در حماسه عاشورا نقشی بی بدیل و تاثیرگذار بوده است و در شبکه رادیویی قرآن در برنامه قرآن کربلا هر روز یکی از این زنان حماسه ساز به عنوان الگویی برای جامعه امروز معرفی می‌شود.

نقش زنان در حماسه عاشورا به دلیل جاودانگی این روز و ماندگاری آن‌ها در تاریخ برای همیشه بهترین الگوی ایمان، ایثار، اخلاص و فداکاری است به همین منظور هر روز ساعت 9:20 در برنامه قرآن کربلا یکی از این زنان حماسه ساز معرفی می‌شود.

زنان سهم بزرگی در نهضت عاشورا و زنده نگه داشتن این واقعه عظیم تاریخی داشتند و بی‌تردید آنان توانستند با ایجاد روحیه ایثار و از خودگذشتگی و تشویق همسران و فرزندان خود و پرستاری از مجروحین، بیماران و کودکان در رساندن پیام شهدا و هدف امام حسین(ع) نقش آفرینی کنند.

از جمله این زنان که با الگو پذیری از زینب کبری(س) نمونه‌ای والا از یک همسر، فرزند و مادر بودند و تاریخ کمتر به آن‌ها پرداخته است، همسران زهیر بن قین، عبدالله بن عمیر، مسلم بن عوسجه، مادر وهب، همسر و مادر عمر و بن جناده هستند.

آنچه در این برنامه درباره این زنان گفته می‌شود، قطره‌ای از اقیانوس تعهد و ایمان و فداکاری است، آنان با تشویق و تشجیع همسران و فرزندان خود برای رفتن به سوی میدان جهاد نقش عمده و اساسی داشتند.

علاقمندان می‌توانند بخش زنان عاشورایی را که به همت فاطمه سالمی تهیه شده است و حجت الاسلام زهیر اسلامی پژوهش و نویسندگی آن را برعهده دارد هر روز در 13 روز اول محرم ساعت 9:20 در برنامه قرآن کربلا برروی موج اف ام ردیف100مگاهرتز از رادیو قرآن بشنوند.

ایجاد جاذبه‌های آموزشی راهی برای ترغیب نوجوانان به انس با قرآن است

ستوده نیا در برنامه افق رادیو قرآن گفت: اگر بخواهین نوجوانان و جوانان با قرآن مانوس شوند و قدم‌های ابتدایی یادگیری قرآن کرین را به درستی و در مسیر صحیح بردارند باید در روش آموزش به دنبال ایجاد انگیزه و جاذبه‌های آموزشی باشیم.

محمدرضا ستوده نیا از اساتید برجسته قرآن کریم در برنامه افق روز شنبه 18 آبان ماه که با موضوع فعالیت‌های آموزشی قرآنی در سطح کشور از شبکه رادیویی قرآن پخش شد در ارتباط با آموزش قرآن در سطح کشوربیان داشت: در حوزه آموزش قرآن کریم  به لطف خداوند متعال مراکز بسیاری متکفل آمورش قرائت و مفاهیم قرآن کریم هستند اما هرچقدر که اینکار توسعه یابد باز هم برای فعالیت بیشتر و ارتقای سطح کیفی و کمی در این حوزه فضا وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به نتیجه و بررسی فعالیت‌های انجام شده در این حوزه گفت: برای گسترش و بهبود کیفیت سطح آموزش قرآن کریم در کشور باید بازخوردهای آنچه تاکنون اتفاق افتاده مورد بررسی قرار گیرد و برای بهتر شدن وضعیت آموزش قرآن در کشور و اصلاح الگوی آموزشی با شناسایی نقاط قوت و ضعف به تقویت بخش‌های درخشان فعالیت‌های انجام شده و رفع ضعف‌ها و نواقص بپردازیم و این امر مستلزم مطالعه آمار است تا روند آموزش قرآن در کشور را بررسی کنیم.

صاحب نظر تالیف کتاب‌های آموزشی قرآن کریم ضمن بیان بخش‌های مختلف فعالیت‌های آموزش قرآنی برای نوجوانان به مساله دو دستگی مخاطب اشاره داشت و  تصریح کرد: در بخش نوجوانان دو بخش مخاطب وجود دارد، بخشی که در سطح ابتدایی آموزش قرآن است و نوجوانان در روانخوانی قرآن کریم نیز با مشکل روبرو هستند و در مقابل افرادی که به طور تخصصی در بحث قرآنی آموزش دیده‌اند و در قرائت و مفاهیم کار کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب آنچه که در آموزش کشور باید اتفاق بیفتد این است که بین این دو گروه باید توافق و سازگاری ایجاد شود و نوجوانانی که هنوز باقرآن مانوس نیستند در این مسیر گام بردارند.

محمدرضا ستوده نیا این امر را مستلزم ایجاد جاذبه‌های آموزشی در فعالیت‌های قرآنی دانست و افزود: برای انس بیشتر نوجوانان با قرآن کریم در بخش آموزش‌های قرآنی باید جذبه‌هایی ایجاد کنیم  تا نوجوانان تمایل به یادگیری داشته باشند و امید که روزی را ببینیم که همه مردم کشور به ویژه جوانان و نوجوانان برای انس با قرآن فرصتی گذاشته و انگیزه داشته باشند تا از حلاوت آیات الهی بهره‌مند شوند.

افق عنوان برنامه‌ای از گروه اطلاع‌رسانی و امور مجازی رادیو قرآن است که شنبه هر ‌هفته ساعت 14:15 به مدت یک‌ساعت به سردبیری و تهیه کنندگی فاطمه رحمانی و اجرای کارشناسی محمدرضا پورمعین برروی موج اف ام ردیف 100 مگاهرتز از رادیو قرآن پخش می‌شود./966/د101/ی

ارسال نظرات