۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۸۹۳۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:

عاشورا بدون امتداد یافتن آن در آینده معنا نمی‌یابد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تبیین رابطه عاشورا و امام زمان(عج) گفت: عاشورا بدون نگاه به آینده روشن نمی‌شود، عاشورا هنوز تمام نشده است و این جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» درباره ماجرای عاشورا و قصه شهادت امام حسین(ع) بسیار صحیح است.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام شاه‌حسینی، استاد حوزه و دانشگاه، جمعه شب در چهارمین شب عزاداری سالار و سرور شهیدان که در مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، گفت: گلستان‌های شهدا در ایران نمونه‌ای از مکتب عاشورا و مکتب عباس است.

وی با بیان این‌که در روایت‌هایی آمده است که سر مبارک امام حسین(ع) در کوفه و شام قرآن تلاوت کرده است، ابراز کرد: به عنوان مثال در یک روایت زید‌بن‌ارغم از حالات سر امام حسین(ع) در کوفه مطالبی را بیان کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: زیدبن‌ارغم می‌گوید من شنیدم که سر امام حسین(ع) این آیه را تلاوت می‌کرد «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَالرَّقِیمِ کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا»، که زیدبن‌ارغم می‌گوید من تعجب کردم و فریاد زدم که سر شما ای پسر رسول خدا عجیب و عجیب‌تر است.

وی با تأکید بر این‌که باید بر قرائت آیات سوره کهف از سوی سر مبارک امام حسین(ع) تفکر کرد، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم حادثه عاشورا و عظمت عاشورا را تحلیل کنیم، مگر با نگاه به آینده و گرنه از این تحلیل معذور هستیم.

حجت‌الاسلام شا‌ه‌حسینی با اشاره به ارتباط میان اصحاب کهف، اصحاب عاشورا و اصحاب امام زمان(عج) بیان کرد: این سه گروه کارهایی شبیه به هم انجام می‌دهند و حتی در روایت آمده است که حرکت امام زمان(عج) بسیاری از کارهای امام حسین(ع) را انجام می‌دهند.

وی ابراز کرد: عاشورا بدون نگاه به آینده روشن نمی‌شود، عاشورا هنوز تمام نشده است و این جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» درباره ماجرای عاشورا و قصه شهادت امام حسین(ع) بسیار صحیح است.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: امام حسین(ع) در بیانی فرمودند که عجیب‌تر از اصحاب کهف اصحاب من هستند، کسانی مانند زهیر، جون، قاسم، اکبر، مسلم‌بن‌عوسجه و مسلم‌بن‌عقیل کارهایی مهم‌تر انجام دادند.

وی با مهم خواندن اصحاب امام حسین(ع)، به بیان اهمیت اصحاب امام زمان(عج) پرداخت و گفت: در راه ظهور حضرت مهدی(عج) نقش اصحاب آن حضرت نیز بسیار تأثیرگذار است که از آنان به عنوان اصحاب الصراط السوی در قرآن یادشده است.

حجت‌الاسلام شاه‌حسینی ادامه داد: در جمله «کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا»، آیه به معنای نشانه تنها نیست، متأسفانه آیه در میان ما بد معنا شده است و باید بگوییم که معنای آیه نشانه‌ای برای آینده است و توجه در این معنا نکات بیشتری را روشن می‌کند.

وی اظهار کرد: در جریان ظهور حضرت مهدی(عج) نیز آیاتی اتفاق می‌افتد که صیحه آسمانی و دابة‌الارض از نمونه این نشانه‌ها محسوب می‌شوند، دابة‌الارض به معنای این است که حق از باطل جدا می‌شود و این مطلب به یاران امام نیز بازمی‌گردد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسین(ع) هر چه داشت برای خداوند داد، و خدا نیز به همین دلیل هر چه که دارد برای امام حسین(ع) می‌دهد، خدا در روز عرفه ابتدا به کربلا نظر می‌کند، با این که خاک خوردن حرام است، اما خوردن خاک کربلا اشکال ندارد./914/پ202/ب

ارسال نظرات