۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۱۸۹۱۹۵
در دیدار با علمای مذهبی افغانستان صورت گرفت؛

تعهد کرزی برای برقراری امنیت مراسم عاشورا

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور افغانستان در دیدار با جمعی از علمای افغانستان اطمینان داد که نیروهای امنیتی افغان امنیت مراسم عاشورا را به نحو احسن تأمین خواهند کرد.
حامد کرزاي در لويه جرگه افغانستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حامد کرزی با جمعی از علمای شیعه و سنی افغانستان در خصوص مسائل مربوط به محرم و عاشورا گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام شد، آیت‌الله «صالحی» و شیخ «نعمت‌الله غفاری» به نمایندگی از دیگران شرکت داشتند.

 

این 2 عالم دینی بیان داشتند که ماه محرم، یادآور ماه بزرگ انسانی و حماسی در اسلام بوده که در تاریخ بشریت آموزنده و ماندگار است
 
صالحی با تشکر از کرزی برای توجه به محرم و عاشورا گفت: به خاطر محبتی که رییس جمهور افغانستان به اهل‌بیت(ع) دارد، همیشه به برگزاری مراسم عاشورا توجه کرده است.
 
در این دیدار که روز سه‌شنبه انجام شد، شیخ نعمت‌الله غفاری نیز در سخنانی از نهادهای امنیتی خواست در ایام عزاداری، ضمن تلاش برای حفظ امنیت عزاداران، برنامه‌های خود را نیز با دسته‌های عزاداری هماهنگ کنند.
 
وی در عین حال با قرائت مصوبه شورای عالی تنظیم امور مذهبی، از دسته‌های عزاداری نیز خواست که از هر گونه مزاحمت برای مردم در خیابان‌ها و کوچه‌ها خودداری کنند.
 
در مصوبه شورای عالی تنظیم امور مذهبی افغانستان تأکید شده است: در مناطقی که مراسم عزاداری برگزار نمی‌شود، از نصب داربست خودداری شود.
 
همچنین در این مصوبه از رسانه‌های صوتی و تصویری افغانستان نیز خواسته شده است: در ایام عاشورای حسینی از پخش برنامه‌هایی که در مغایرت با این ایام است، خودداری کنند.
 
در این دیدار حامد کرزی نیز در سخنانی بیان داشت: برگزاری مراسم عاشورا در فضای صلح و امنیت یک موضوع بسیار مهم است.
 
رییس جمهور افغانستان اطمینان داد که نیروهای امنیتی افغان امنیت مراسم عاشورا را به نحو احسن تأمین خواهند کرد.
 
کرزی تصریح کرد: مراسم عاشورا در افغانستان در 10 سال گذشته به جز یک مورد، به طور احسن برگزار شده و افغان‌ها این مراسم را با اتفاق و اتحاد هم، برگزار کرده‌اند.
 
وی به حادثه 2 سال پیش در کابل اشاره کرد و گفت: واکنش شدید ملت افغانستان در برابر این حادثه، نشان داد که ملت افغانستان متحد است.
 
رئیس جمهور افغانستان از علما و مسؤولان برگزاری مراسم عاشورا خواست که برنامه‌های خود را با نهادهای امنیتی افغانستان هماهنگ کنند.
 
در همین حال دفتر مطبوعاتی دبیرخانه شورای وزیران افغانستان با انتشار اطلاعیه‏‌ای از صدور حکم رئیس جمهور این کشور مبنی بر موظف کردن کمیسیون امنیتی به منظور برگزاری شایسته ایام سوگواری امام حسین (علیه‌السلام) در افغانستان خبر داد.
 
در این حکم آمده است که این کمیسیون موظف است آمادگی‌های لازم امنیتی را در مراسم عزاداری و بزرگداشت از ایام عاشورا، از آغاز تا پایان مراسم در شهر کابل اتخاذ کند.
 
در حکم تصریح شده است: کمیسیون باید مناطق آسیب‌پذیر را مطالعه کرده و تدابیر همه‌جانبه امنیتی پیشگیرانه را با همکاری مردم محل و شورای عالی تنظیم امور دینی اتخاذ و در راستای جلوگیری از احتمال وقوع حوادث ناگوار و خراب‌کاری تروریست‌ها اقدامات عملی را اتخاذ کند.
 
همچنین در این حکم تصریح شده است که همزمان کمیسیون‌های امنیتی ولایات تحت ریاست والیان و عضویت فرماندهان پلیس، رؤسای امنیت ملی و با همکاری نیروهای ارتش مربوط، امنیت مراسم عزاداری روزهای محرم‌‏الحرام تأمین شود.
 
بر اساس این اطلاعیه، «محمدایوب سالنگی» معاون امور امنیتی وزارت کشور افغانستان در رأس کمیسیون تأمین امنیت مراسم عزاداری و بزرگداشت عاشورای حسینی گماشته شده است.
 
در مراسم عاشورای سال 1390 شمسی، 80 تن از عزاداری حسینی بر اثر حمله انتحاری در شهر کابل جان باختند.
 
در این حادثه که واکنش‌های جهانی و منطقه‌ای را نیز به دنبال داشت، بیش از 200 تن زخمی شدند./980/ب101/د

منبع: فارس

ارسال نظرات