۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۱۸۸۵۰۹
فضائلی در مراسم رونمایی از مجموعه غرب شناسی:

مقابله با نفوذ غرب نیازمند شناخت دقیق غرب است

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل انتشارات سروش گفت: مقابله با نفوذ و سلطه ی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی غرب نیازمند شناخت دقیق، مناسب و بهتر از غرب و ماهیت آن است.
فضائلي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  انتشارات سروش، مهدی فضائلی در مراسم رونمایی از مجموعه شش جلدی غرب شناسی که با حضور جمعی از ناشران، نویسندگان و رسانه ها در سالن اجتماعات انتشارات سروش برگزار شد، افزود: امروز به دلایل مختلف ضرورت دارد غرب را بشناسیم، اول به دلیل اینکه غرب واقعیتی انکار ناپذیر است و با مجموعه‌ای از ارزش‌ها و فرهنگ خودش دنیا را تحت تاثیر قرار داده است پس ما باید آن را به عنوان یک واقعیت تاثیرگذار بشناسیم. دلیل دیگر اینکه غرب چیزهایی دارد که ما باید آنها را بیاموزیم، غرب شر مطلق نیست که هیچ آموزه مثبتی در آن نباشد، ما باید نکته‌های مثبت آنها را برای پیشرفت جامعه خودمان مورد استفاده قراردهیم.

 

مدیرعامل انتشارات سروش دلیل دیگر ضرورت شناختن غرب را از منظر دشمن شناسی مطرح کرد و گفت: غرب دشمن ما است و به عنوان یک فرهنگ مهاجم همواره به دنبال سود و منفعت خودش است و با هرچیزی که با این سود مخالف باشد، مخالفت می‌کند و از آنجا که اندیشه‌های جمهوری اسلامی در تعارض با منویات غرب قرار دارد، تمام تلاششان را برای ساقط کردن جمهوری اسلامی به کار می‌برند و از این منظر این ضرورت، ضرورت دشمن شناسی است.

 

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که موقعیت امروز غرب با راحت طلبی به دست نیامده و غرب برای تسلط خود بر جهان زحمت بسیار کشیده است و ما هم باید برای از بین بردن این سلطه، کوشش و تلاش کنیم تا با فرهنگ غنی خود، بر آنچه که امروز بر دنیا مسلط شده است، غلبه کنیم.

 

فضائلی تصریح کرد: کلیت غرب خودبرتر بینی و خود محوری است و غرب را می‌توان از زوایای مختلف شناخت.

 

وی با اشاره به تلاش صورت گرفته برای انتشار این مجموعه و امتیازات این آثار گفت: امتیاز این شش کتاب آن است که غرب را از نگاه خود غربی ها مورد نقد قرار داده است و دست پرورده‌های همان جامعه، خودشان را نقد کرده‌اند و به قدری آثار انتقادی در این زمینه زیاد است که انتخاب آثار برای ترجمه برای ما مشکل شده بود.

 

مدیرعامل انتشارات سروش از ادامه این مسیر و مجموعه خبر داد و گفت: در تکمیل این مجموعه، تولید مجموعه کتاب های آمریکا شناسی را نیز آغاز کرده‌ایم.

 

 وی افزود: آمریکا به عنوان کشوری که حتی کشورهای هم پیمان و اروپایی اش نیز نگران تهاجم و سلطه ی فرهنگی آن هستند، مورد توجه قرار دارد.

 

مدیرعامل انتشارات سروش افزود: همچنین مجموعه "هالیوود شناسی" را در دست تهیه داریم و امیدواریم که حداقل دو عنوان آن به نمایشگاه بین المللی کتاب 93 برسد.

 

فضائلی درپایان از حضور دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی که تجربه طولانی در بحث غرب شناسی دارد، تقدیر کرد.

 

در این مراسم که جمعی از چهره های فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای حضور داشتند، دکتر رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما و مدیرعامل انتشارات سروش از مجموعه شش جلدی غرب شناسی با عناوین: تکنولوژی رها نوشته هری کالینز و ترور پینچ، غرب چگونه غرب شد نوشته جیمز موریس بلاوت، شبکه فریب نگاهی به نقش انگلستان در دنیا نوشته مارک کرتیس، درس های دیپلماسی نوشته جان بردی کیسلینگ، نخبگان سایه نوشته جنین آر. ودل و اسلام هراسی نوشته پیترگاتشاک و گابریل گرین رونمایی شد./998/د102/ق

ارسال نظرات