۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۸۵۴۲۳
استاد حوزه علوم اسلامی شهید بهشتی مشهد:

باطن سبک زندگی مردان خدا عبودیت و توسل است/ اصلاح زیرساخت های شخصیتی باید از حوزه علمیه آغاز شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تنها راه تمدن سازی اسلامی را، اصلاح زیرساخت ها و خودسازی دانست و گفت: این کار باید از حوزه های علمیه آغاز شود چرا که در این مسیر، تهذیب و تزکیه، شاه کلید است.
سبک زندگي

 

 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدوحید موسویان، استاد حوزه دانشجویی شهید بهشتی دانشگاه فردوسی شب گذشته در نشست ماهانه مجمع جوانان شهید چمران در خصوص سبک زندگی مردان خدا اظهار کرد: سبک زندگی در تناسب با حقیقتی به نام انسان است و تا انسان، درست تعریف نشود نمی توان مبانی سبک زندگی او را تعریف کرد.

 

 

وی با بیان این که سبک زندگی صحیح انسانی، همان تعبیر قرآن کریم تحت عنوان «حیات طیبه» است، افزود: انسان در متون دینی، «حیّ متألّه مائت» است یعنی موجود زنده الهی شده­ی ابدی که فوت نمی کند بلکه موت دارد. بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب فرمودند «در سبک زندگی دینی، انسان گرسنه به حیوان سیر شرف دارد».

 

کیفیت تکوین شخصیت شهدا را برای الگوگیری به نسل امروز معرفی کنید

موسویان با تأکید بر ضرورت تئوریزه کردن مدل اسلام در قالب مدل های میدانیِ زندگی فناوری زده­ی قرن21، به ضعف جامعه در آموزش و خودشناسی، اشاره و تصریح کرد: با این وجود نمی توان از مسیر طبیعی آموزشی، سبک زندگی مردان خدا را به مردم آموزش داد چرا که غالب آنان در یک محیط فرهنگی خاص رشد کردند که با شرایط فرهنگی جامعه امروز متفاوت است بنابراین بایستی کیفیت تکوین شخصیت آنان را باید ریشه یابی کرد نه سبک زندگی شان را.

 

استاد حوزه دانشجویی شهید بهشتی مشهد ادامه داد: باید به جوان امروز بگوییم که چگونه کامران آوینی که سیگار می کشد و مشکل اخلاقی دارد به جایی می رسد که قلب ولی الله را فتح می کند؟ ما نیازمند تبیین این چنین رشدهای تکوینی و نظام های تربیتی هستیم که قابلیت الگوگیری در هر زمان را هم دارد.

 

وی با اشاره به تأثیر محیط و فرهنگ عمومی در شکل گیری اندیشه و شخصیت افراد، گفت: در عصر حاضر، رشد لحظه به لحظه تکنولوژی و طوفان ارسال پیام های گوناگون از فرستنده های متنوع، به جوان و نوجوان ما اجازه رشد متناسب با فضای انقلاب را نمی دهد و از طرفی تا این فرهنگ عمومی تغییر نکند، تغییر سبک زندگی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

 

موسویان خطاب به فعالان فرهنگی اضافه کرد: در شرایط امروز که تربیت فرهنگی صحیح مانند کاشتن دانه در طوفان است، باید قالب های تکوین شخصیت شهدا و مردان خدا را استخراج و به صورت الگو ارائه دهید. مسیر تربیتی کنونی ما از همان ابتدا مشکل دارد؛ هم قائل هستیم اسلام مبنا و مدل زندگی دارد هم طبق خواست و گرایش خودمان عمل می کنیم، متأسفانه در رفتار «نؤمن ببعض ونکفر ببعض» هستیم.

 

رهبر معظم انقلاب؛ مظهر اعتدال و الگوی سبک زندگی

وی با بیان این که فعل حجت خدا نیز در کنار قول او حجیت دارد، افزود: رهبر معظم انقلاب، مظهر اعتدال هستند در زمینه های مختلف اعم از فهم سیاسی، اجتماعی، مدیریت، علم و معنویت و مصداق بارز علم و حلم هستند زیرا علم بدون حلم زیبنده نیست و به کار نمی آید. همین سیر تکوین شخصیت رهبر معظم انقلاب خودش سبک زندگی اسلامی است.

 

 تنها راه تمدن سازی اسلامی؛ اصلاح زیرساخت ها و خودسازی

این استاد دانشگاه با بیان این که بمباران شدید فرهنگی، ذائقه ها را تغییر داده و تغییر ذائقه به تغییر باور می انجامد، خاطرنشان کرد: درست است که شرایط کار سخت است اما بنگرید سیره مردان خدا در چنین شرایطی چگونه بوده است و مبنای آن را استخراج و زیرساخت های شخصیتی شان را پیدا کنید.

 

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب که ساخت درونی ملت باید قوی شود، یادآور شد: اگر زیرساخت شخصیت افراد درست پی ریزی شود سیر تکوین شخصیت هم درست خواهد شد.

 

موسویان، تنها راه تمدن سازی اسلامی را، اصلاح زیرساخت ها و خودسازی دانست و خطاب به فعالان جوان فرهنگی گفت: انسان های قوی بسازید، این ها خودشان تکثیر می شوند، به بهانه کمیت، از کیفیت نزنید؛ یک بهشتی می تواند امتی را راهبری کند؛ بنابراین کیفیت باشد کمیت هم تأمین است.

 

اصلاح زیرساخت ها با شاه کلید تهذیب و تزکیه باید از حوزه علمیه آغاز شود

وی ادامه داد: البته این کار باید از حوزه های علمیه آغاز شود چرا که در این مسیر، تهذیب و تزکیه، شاه کلید است. باطن سبک زندگی مردان خدا، عبودیت و توسل آنان است؛ از توسل به اهل بیت(ع)، می توان به سبک زندگی رسید اما ممکن است از مطالعه ده ها کتاب به این مهم نرسید.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به این که بیشترین کلیدواژه سخنان رهبر معظم انقلاب در سخنرانی شان در مورد سبک زندگی، ایمان بود، افزود: این بدین خاطر است که اگر سبک زندگی اسلامی و مؤمنانه شود، محیط اسلامی می شود و محیط اسلامی است که مردان خدا را پرورش می دهد.

 

وی اظهار کرد: رابطه انسان با مولی باید رابطه عینی قلبی باشد تا نظام ولایی شکل گیرد. وقتی قلب شکل گرفت، به منزله یک سلول بنیادی و ماده اولیه، خودش بقیه اعضا را به طور صحیح شکل می دهد. البته این بدان معنا نیست که از مدل سازی و گفتمان سازی در جامعه غافل باشیم.

 

کار فرهنگی باید نور داشته باشد

موسویان با بیان این که مردان خدا با عبودیت، توسل به اهل بیت(ع) و رعایت تقوای عملی، نور داشتند، گفت: کار فرهنگی باید نور داشته باشد و بزرگ ترین کار فرهنگی، به تعبیر امیرمؤمنان علی(ع)، حضور قلب در نماز است.

وی ادامه داد: مراقب باشیم میدان بازی را به دشمن نبازیم؛ امروز کشش ها و گرایش ها دارد سبک زندگی جامعه ما را شکل می دهد نه دین و عقلانیت و جو محیطی بر شاخص های اسلامی غلبه دارد.

 

در فراگیرترین شاخص های سبک زندگی، مقلّد غرب هستیم

 وی اضافه کرد: پوشاک و تغذیه، فراگیرترین شاخص های سبک زندگی هستند که در زندگی همه انسان ها بدون استثنا وجود دارند و جایگاه ویژه ای در سبد خانوار دارند. امیرمؤمنان علی(ع) در این رابطه می فرمایند «لَا تَزَالُ هَذِهِ الْاُمَّةَ بِخَیْرٍ مَالَمْ یَلْبَسُوا لِبَاسَ الْعَجَمِ وَ یَطْعَمُوا..؛ حال شما امت نیگو خواهد بود مادامی که مانند بیگانه نخورید و لباس نپوشید» اما آیا ما اکنون واقعا ما اینگونه هستیم؟ جز این است که خوراک و پوشاکمان غالبا از مدل ها و اجناس اروپایی است؟ اگر در فراگیرترین شاخص های زندگی مانند بیگانگان رفتار کردیم در سایر زمینه ها نیز مانند آن ها خواهیم شد./930/پ201/ع

ارسال نظرات