۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۸۵۱۷۷
اسلام‎شناس فرانسوی:

اسلام‎گرایی افراطی به شبکه تروریستی تمام عیار تبدیل شده است

خبرگزاری رسا ـ اسلام‎شناس فرانسوی با بررسی چرایی ظهور گروه‎های افراطی در سومالی گفت: اسلام‎گرایی افراطی به شبکه تروریستی تمام عیار تبدیل شده است.
تروريست

 

به گزارش خبرگزاری رسا، متیو گیدر، اسلام شناس فرانسوی در مصاحبه با فرانس تی وی اینفو در خصوص چرایی حمله گروه‎های افراطی «الشباب» سومالی به مرکز تجاری «نایروبی» پایتخت کنیا سخن می گوید و در پاسخ به اینکه چرا اسلام گراهای افراطی سومالی به کنیا آمده اند توضیح می دهد: این گروه های تروریستی وابسته به افراطی هایی هستند که از بیست سال پیش متولد شدند، ظهور آنها به خاطر بی ثباتی های داخلی سومالی بوده است از سال 2005 تا 2007 این گروه های افراطی، قوانین اصلی افراط گرایی در سومالی را بنا نهادند در این باره جامعه بین الملل از یک سال گذشته با بسیج کردن نیروهای آفریقایی علیه الشباب سومالی تلاش دارد آنها را تحت رسالتی با عنوان « اتحادیه آفریقا در رسالت سومالیایی» نابود کند.

 

کنیا تحت رهبری شورای امنیتی هدایت این ماموریت را عهده دار است و دستکم 4 هزار نیرو را وارد خاک سومالی کرده است.

 

فرانس تی وی انفو: خشونت های افراطی که امروز در مرکز تجاری نایروبی می بینیم از کجا ناشی می شود؟

 

متیو گیدر: از 5 سال گذشته اعمال تروریستی در منطقه توسعه یافته است شورشی های اسلام گرا به یک شبکه تروریستی تمام عیار تبدیل شده اند و از یکسال گذشته تحت نظارت القاعده قرار گرفته اند.

 

امروز شاهد آن هستیم که گروه تروریستی منسجمی با نام « قبایل اسلامی» از یکسال گذشته تشکیل شده اند.

 

حمله تروریستی نایروبی مشابه اقدام تروریستی بمبئی در سال 2008 است که بیش از 200 کشته بر جای گذاشت.

 

در این باره کنیا ملزوم به محترم شماردن قوانین بین المللی در قبال تروریست ها است و مشارکت این کشور در سومالی به خاطر شرایط خاص این کشور به خصوص دسترسی به اب های منطقه است.

 

از سویی کشور کنیا درگیر بحران های داخلی است، بحران اقتصادی مردم را تحت فشار قرار داده و اوهورا کنیاتا، رییس جمهوری کنیا برای جلب رضایت مردمی در سومالی نیروی نظامی پیاده می کند تا افکار عمومی را به سمت خود متوجه سازد از سویی مقابله با تروریست ها یک موضوع شخصی نیز برای رئیس جمهوری کنیا دارد بسیاری از نزدیکان کنیاتا در حمله به این مرکز تجاری کشته شده اند./982/ب103/د

منبع: شبستان

ارسال نظرات