۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۸۲۷۸۴
استاد حوزه علمیه ابرکوه:

مدرک‌گرایی به مسیر اجتهادی طلاب آسیب می‌زند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه ابرکوه گفت: اتحاد فکری از مهم‌ترین وظایف استادان ‌حوزه ‌علمیه، برای ایجاد تغییراتی اساسی و نتیجه در برنامه ریزی کنونی حوزه علمیه است.
تحول حوزه

حجت الاسلام حمیداحسان فتوت، استاد حوزه علمیه ابرکوه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبر گزاری رسا دریزد  خطاب به بزرگان و برنامه‌ریزان حوزه علمیه گفت: لازم است برنامه ریزی‌ نوین، در دروس حوزه علمیه صورت گیرد. 

 

 وی در ادامه افزود: یکی از خصوصیات برنامه‌ریزی حوزه‌علمیه باید این‌گونه باشد که طلبه در سال‌های اولیه طلبگی به کارهای آموزشی حوزه علمیه بپردازد و از سال‌های بعد به کارهای پژوهشی گرایش پیداکند.

 

 این استاد حوزه علمیه افزود: مدرک‌گرایی در حوزه علمیه جزء مهم‌ترین خطرهای برنامه ریزی کنونی بوده  که نتیجه آن از بین رفتن علمیت و مبانی اجتهادی یک طلبه است.

 

 وی با اشاره به نقش مهم استادان، ابراز داشت:برای اینکه تغییراتی اساسی و نتیجه زا در برنامه ریزی حوزه علمیه شکل بگیرد لازم و ضروری است استادان هم فکر و متحد شوند و درباره این موضوع چاره اندیشی کنند.

 

 حجت الاسلام فتوت با بیان ضرورت دروس ادبیات عرب در برنامه طلبه‌ها خاطرنشان کرد: اجتهاد در ادبیات و دانستن اقوال هدف نیست و باید طلبه در همین حد ادبیات عرب را بداند که بتواند به عنوان یک ابزار، در فهم و درک سایر مبانی و احادیث دینی از آن استفاده کند.

 

 این استاد حوزه ‌علمیه اظهار داشت: مقدار پرداختن برنامه کنونی به درس اصول فقه بسیار زیاد است و باید دانست؛ اول این که اجتهاد در این علم هدف اصلی نیست و دوم علوم مورد نیاز دیگری نیز در کنار این علم موجود است.

 

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص وجود طرح مطالعاتی کتب شهید مطهری در برنامه حوزه‌ علمیه افزود: لازم است برنامه مطالعاتی کتب این شهید متفکر به صورت جدی در برنامه طلبه‌ها قرار گیرد.

 

 وی در ادامه در بیان فوائد مطالعه کتب شهید مطهری ابراز کرد: مطالعه کتب این شهید متفکر نوعی خلأ فکری را برای طلبه برطرف می‌کند و یک نظام فکری برای وی به وجود می‌آورد.

 

 حجت الاسلام فتوت در پایان با بیان این که بحث اخلاق در طلبه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: متأسفانه جلسه‌های اخلاق دارای ثمره کمتری بوده و بر استادان لازم است مقداری از وقت کلاس را به بیان حدیث و مباحث اخلاقی اختصاص بدهند./970/ت302/س

ارسال نظرات