۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۸۱۹۹۲
در پی توهین به شیخ الازهر؛

علمای مصر خواستار عذرخواهی اردوغان شدند

خبرگزاری رسا ـ علما و شخصیت‎های مصری از توهین نخست وزیر ترکیه به شیخ الازهر به شدت انتقاد کرده و عذرخواهی وی را خواستار شدند.
شيخ الازهر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، انتقاد رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر مصر به دلیل تأیید سرنگونی محمد مرسی و همچنین نفرین وی با اعتراض شدید علما و شخصیت های مختلف مصر مواجه شد.

 

اسامه العبد، رییس دانشگاه الازهر با اشاره به اینکه سخنان اردوغان کاملا غیر مسؤولان بود، گفت: الازهر نمادی برای مصری ها و جهان عرب و اسلام است و هرگونه توهین به آن، توهین به ملت های اسلامی و عربی به شمار می آید.

 

وی افزود: ملت ترکیه نیز با توهین به شیخ الازهر که مواضع وحدت انگیزانه وی کاملا مشهود بوده و تلاش های فراوانی برای از بین رفتن اختلاف نظرها داشته است، به شدت مخالفت می کند.

 

شیخ ابراهیم رضا از علمای الازهر نیز در واکنش به این مسأله، اظهار داشت: توهین به شیخ احمد الطیب نشان دهنده وجود توطئه ای آمریکایی، صهیونیستی و ترکی است. اردوغان به خوبی می داند که مصالح آن در مصر تنها از سوی اخوان المسلمین تأمین می شد به همین دلیل درصدد فتنه انگیزی در این کشور است.

 

وی ادامه داد: البته از اردوغان که مدرک تحصیلی الازهر یکی از جوانان را در برابر دیدگان همه جهانیان پاره می کند بیش از این انتظار نمی رود. این افراد نسبت به مصری ها کینه به دل دارند.

 

ابراهیم نجم، مشاور مفتی مصر هم در قبال سخنان اردوغان واکنش نشان داد و تصریح کرد: ارزش و جایگاه الازهر بیش از آن است که در قبال این سخنان خدشه دار شود.

 

وی خاطر نشان ساخت: دارالافتای جزئی از دولت مصر است و از سخنان بی پروای اردوغان برآشفت. امیدوارم اردوغان در ساعت های آینده از سخنان خود برگشته و عذرخواهی کند.

 

از سوی دیگر، احمد المسلمانی، مشاور رسانه ای رییس جمهور موقت از اظهارات نخست وزیر ترکیه ابراز تعجب کرد و گفت: وقت آن رسیده است که به تندروهای ترک بگوییم تسامح و اندیشه اعتدال گرا از اصول هر جنبشی به شمار می آیند.

 

وی تأکید کرد: همه مصری ها می دانند که تخریب راه خوبی برای انقلاب نیست. همه ما از راه و روش اعتدال دین مبین اسلام پیروی می کنیم.

 

دانشگاه الازهر نیز در بیانیه ای با اشاره به این که شیخ احمد الطیب، نماد وحدت ملت مصر به شمار می آید توهین رجب طیب اردوغان به وی را به شدت محکوم کرد.

 

در این بیانیه آمده است: ما ایمان داریم که ملت بزرگ ترکیه از سخنان نخست وزیرشان ناراحت شده اند. اردوغان باید از گفته های خود ابراز پشیمانی کند.

 

دانشگاه الازهر ادامه داد: دیدگاه الازهر و علمای آن از زمان انقلاب 2011 بر اساس مصالح و وحدت ملی استوار است و مرکز حل اختلاف به شمار می آید.

 

گفتنی است رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از شیخ الازهر به دلیل تأیید سرنگونی محمد مرسی به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت که امثال وی را نفرین خواهد کرد./980/ب901/د

ارسال نظرات