۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۷۹۶۸۵
آیت الله صافی گلپایگانی:

برخی مکاتب انسان را به ظلمات و سرگردانی می‌کشاند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیة الله صافی گلپایگانی در پیامی به مناسبت افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث تاکید کرد: باید همه و همه با حرکت جهادی و یک نهضت بزرگ فرهنگی تشنگان معنویت و حقیقت را از چشمه جوشان قرآن و حدیث سیراب نموده و با استفاده از وسایل ارتباطی جدید قله‌های بزرگ علمی را فتح کنند.
حضرت آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیة الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در پیامی به مناسبت افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث تاکید کرد: افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث از این جهت ارزشمند است که ان شاءالله تعالی آغاز حرکتی است شایان برای آشنائی بیشتر با علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام،

 

متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی اشرف الوری محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین.

قال الله تبارک و تعالی:«... إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» ،


و قال الله تبارک و تعالی:« لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» .


با عرض سلام و ادب و احترام به حضرات اساتید بزرگوار، فضلای محترم و عزیزان حاضر در این جلسه نورانی و با شکوه، افتتاح مرکزی مقدس و با عظمت برای فهم و درک حقایق و دقایق معارف قرآن کریم و احادیث اهل البیت علیهم السلام که به نام پژوهشگاه قرآن و حدیث نام گذاری شده است را به مؤسسة عالی علمی فرهنگی دار الحدیث تبریک و تهنیت می‌گویم این مؤسسه محترم که افتخار دارد وصیت جاویدان پیامبر اکرم حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله در باره ثقلین را در جامعه عینیت بخشد و به آن عمل نماید باید برخود ببالد و براین توفیق بزرگ شاکر باشد.

 

دین مقدس اسلام از آغازین زمان طلوع و نورافشانی آفتاب هدایت و دعوت تا امروز و تا عصر ظهور و الی یوم القیامه بر دو رکن محکم و عظیم استوار بوده و هست که مرور زمان و لیل و نهار و اعصار و ادوار آن را کهنه نمی‌سازد و همواره مانند روز نخست، نو و جدید مانده و خواهد ماند. و همچون کل منظومه‌ها و کهکشان‌ها و ثوابت عِلوی و سِفلی ثابت و برقرار است. این دو رکن خلل ناپذیر نخست قرآن مجید، وحی اصل و اصیل الهی و کتاب باقی و معجزه خالده‌ای است که برهان حقّانیت همه دعوت‌های آسمانی و خاتمیت دین اسلام است.


و دوم، در کنار و همراه آن سنّت و حدیث و علوم مأثوره از حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و اوصیاء اهل بیت آن حضرت علیهم السلام است که عِدل قرآن کریم می‌باشند.


این دو رکن، روح اسلام و هویت اسلام و دعوت این دین حنیف و تمام حقایق و بیان کلّ آنچه از باطن جهان و غیب این عالم قابل بیان است، می‌باشد و در معرض تفهیم و درک انسان‌ها و فرشتگان قرار دارد.


بالاتر و برتر از معارفی که از این دو مرکز همواره در تراوش و فیض‌بخشی می‌باشد، معارفی نیست. قرآن و سنّت و حدیث، همه حقایق است و همه‌ی حقایق در قرآن و حدیث است. افکار و همه کاوش‌ها و ژرف‌نگری‌ها باید در این دو منطقه که وسعتش از وسعت فضای صد هزار میلیارد سال نوری بیشتر و بیشتر است به کار افتد. قرآن و حدیث، قرآن و تفسیر اهل بیت علیهم السّلام و علوم مأثور و احادیث شریفه، آثار نبویّه، معارف نهج البلاغه، صحیفة سجّادیه، صحیفه ثانیه و ثالثه و رابعه و خامسه، کتب شریف اربعه، گنجینه‌های ادعیه، موسوعه بحارالانوار، کتاب مکارم الاخلاق و ده‌ها و صدها اصل و کتاب، همه ذخائر گرانبهایی هستند که از جهت سنگینی معنوی از آسمان و زمین سنگین‌ترند. تمامی اینها در اختیار بشر است و متأسفانه بیشتر و بلکه همه، جز افراد معدود، قدر و بهای این سرمایه و نعمت الهی را نمی‌دانند.


عالم از بهره‌مندی از این آثار و این احادیث حکمت و موعظه و درس‌های بی‌شمار، سیر و ترقی دارد و به سوی کمال و رشد، حرکت می‌نماید.


آری! اگر بگوئیم دلیلی ظاهرتر بر عالم غیب از قرآن و از سنّت و حدیث نیست، مبالغه نکرده‌ایم.


تراوش این علوم از بیت نبوی صلی الله علیه و آله از آیات عظیمه‌ی نادره و دلایل شافیه‌ی کافیه بر وجود خداوند متعال است.


متأسفانه ما در زمانی واقع شده‌ایم که برخی از اشخاص که به اصطلاح دانش‌پژوه و اهل تحقیق و تعمّق شمرده می‌شوند، از این یگانه دریای علم و معرفت غافل مانده و چنان که سزاوار است، قدر این نعمت را نمی‌دانند و چه بسا که به مکتب‌هایی نظر دوخته باشیم که جز ظلمات و تاریکی و سرگردانی کسی را به جایی رهنما نیستند و سراب را به جای آب نشان می‌دهند. حقّاً حقّ این علوم، ناشناخته مانده و ادا نمی‌شود.


افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث از این جهت ارزشمند است که ان شاءالله تعالی آغاز حرکتی است شایان برای آشنائی بیشتر با علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام، و امروز حوزه‌های علمیه و مراکز دینی و فرهنگی عهده دار مسئولیت بزرگی می‌باشند که باید همه و همه با حرکت جهادی و یک نهضت بزرگ فرهنگی تشنگان معنویت و حقیقت را از چشمه جوشان قرآن و حدیث سیراب نموده و با استفاده از وسایل ارتباطی جدید قله‌های بزرگ علمی را فتح نموده و پرچم اسلام عزیز را در سراسر جهان به اهتزاز درآورند اینجانب از خداوند متعال مسئلت دارم که خدمات و تلاش همه خدمتگزاران به قرآن و حدیث را به لطف و کرمش قبول فرموده و مقبول نظر حضرت صاحب الزمان مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء قرار دهد.


توفیقات بیشتر بزرگواران را در پیشبرد اهداف مقدسی که دارند آرزومندم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


27رمضان المبارک1434
لطف الله صافی
/971/د102/ج

ارسال نظرات