۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۱۷۹۶۴۴
حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری:

نورانیت قلب شرط پژوهشگری در عرصه قرآن و حدیث است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث نورانیت قلب را از برکات ماه مبارک رمضان دانست و گفت: قرآن و حدیث نور هستند، فردی که نورانیت قلب ندارد، محقق توانمندی برای ثقلین نخواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين ري شهري رييس دانشكده علوم حديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری، رییس مؤسسه علمی و فرهنگی درالحدیث شب گذشته در مراسم افتتاحیه پژوهشگاه علوم و حدیث که با حضور طلاب، علما، روحانیان برگزار شد افتتاح این پژوهشگاه را حرکت رو به جلو و نزدیک شدن مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث به اهداف خود دانست.

وی گفت: افتتاح این پژوهشگاه و مقارن شدن آن با ماه مبارک رمضان نوید خوبی است و امیدواریم که این پژوهشگاه برای حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و جهان اسلام و تشیع سودمند باشد و در به ثمر نشستن این پژوهشگاه باید از تلاش وزارت علوم نیز تشکر کرد.

رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در ادامه با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان مراقبت بر اعمال را از مهم‌ترین نکات این ماه الهی خواند و اظهار داشت: اگر پس از ماه رمضان انسان احساس کند که به خدا نزدیک‌تر و از امور دنیوی دورتر شده است به منزله آن است که بهره‌ لازم را از این ماه برده است.

وی ادامه داد: اگر فردی در ماه رمضان در ارزیابی خود متوجه شود که به خدا نزدیک‌تر نشده و نسبت به امور دنیوی نیز اشتیاق دارد باید بداند که بهره‌ کافی را از این ماه نداشته و در تلاش باشد حداقل در روزهای پایانی این ماه مبارک بهره‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری نورانیت قلب را از برکات ماه رمضان دانست و خاطرنشان کرد: در حدیث معراج آمده «خدایا به حکمت، معرفت و نورانیت من در این ماه بیفزا» و کسانی که در عرصه پژوهش در معارف قرآن و حدیث قدم بر می‌دارند باید نورانیت قلب داشته باشند.

وی افزود: باید میان خدمتگذار ثقلین و قلب او سنخیت وجود داشته باشد و افزون‌بر مقدمات علمی فرد باید دارای معرفت نیز باشد تا بتواند از گوهرهای ناب قرآن و حدیث استفاده کرده و به جامعه عرضه کند، قرآن و حدیث نور هستند و اگر فردی نورانیت نداشته باشد و قلب‌اش از نور خالی باشد نمی‌توانند یک محقق توانمند برای ثقلین باشد.

رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث با تأکید بر این‌که روزه حقیقی به انسان نورانیت قلب می‌دهد، گفت: روزه حقیقی برای فرد حکمت آورده و سبب می‌شود تا پژوهشگر بهتر بتواند در عرصه پژوهش موفق بوده و از گوهرهای قرآن و حدیث بهره بگیرد.

وی تصریح کرد: تحت نظر حکمت انسان از لذت‌گرایی جدا شده و به اوج بندگی رسیده و قلب او او برای انس با معارف قرآن و جهانی کردن این کتاب الهی آماده می‌شود، در روایتی از امام رضا(ع) آمده «خدا رحمت کند به فردی که معارف ما را ترویج دهد».

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری افزایش نورانیت قلب را سبب نزدیکی بیشتر فرد به خدا خواند و اظهار داشت: به هر میزان که قلب فرد نورانیت داشته باشد به همان میزان نیز از مادیات فاصله می‌گیرد.

وی ادامه داد: نورانیت قلب حکمت می‌آورد و باید در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان از خداوند متعال بخواهیم تا به ما نورانیت قلب اعطا کند./993/پ202/ی

ارسال نظرات