۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۷۹۵۱۱
آیت‌الله مصباح یزدی:

آموزه‌های تربیتی بر اعتقاد به معاد استوار است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه اعتقاد به معاد یکی از اصول اولیه آموزه‌های تربیتی همه ادیان الهی محسوب می‌شود، دلبستگی به دنیا را سرچشمه گناهان دانست و از دنیا به عنوان تنها وسیله آزمودن بشر نام برد.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه یکشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد برنامه‌های مختلف مکاتب و ادیان برای تربیت انسان‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: در این بین ادیان الهی سعی در تغییر رویکرد انسان به لذت‌های بلندمدت هستند و می‌خواهند توجه آنها به لذت‌های زودگذر کمتر شود.
وی افزود: لذت‌های این دنیا و زندگی مادی هیچ ارزشی در برابر نعمت‌های اخروی ندارند به همین دلیل اعتقاد به معاد یکی از اصول اولیه آموزه‌های همه ادیان الهی محسوب می‌شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به شیوه قرآن و اهل بیت(ع) برای تربیت صحیح مسلمانان اظهار داشت: همه اصول تربیتی اهل‌بیت(ع) مبتنی بر اعتقاد به معاد بوده است.
سرچشمه جنایات و گناهان، دلبستگی به دنیا است
وی ادامه داد: چنانچه خداوند در قرآن به بیان اصل معاد و تعریف از نعمت‌های بهشتی می‌پردازد بدان دلیل است که آدمی با اندیشه و تفکر پی به بهترین نعمت‌ها ببرد و به لذت‌های فانی و زودگذر دنیایی دلبسته نشود.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که بسیاری از غم‌ها و جنایات به دلیل این به وجود می‌آیند که انسان حب دنیا را در دل دارد، خاطرنشان کرد: انسان در طول دوران زندگی خود دارای تکالیف است که از سوی خداوند تعیین می‌شوند و آدمی باید تنها این مسأله را مد نظر داشته باشد.
وی ادامه داد: امیرمؤمنان امام علی(ع) درباره دنیا می‌فرمایند «ارزش این دنیا در نزد من کمتر از استخوان خوک مرده‌ای در دستان یک فرد جذامی است»، البته این سخنان به این معنا نیست که نباید در دنیا کار کنیم، چون معصومین هم در دنیا کار می‌کردند، بلکه حاکی از این است که نباید انسان به دنیا دلبستگی داشته باشد.
این دنیا تنها وسیله آزمودن بشر است
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: کسب روزی حلال یکی از دستورات خداوند است که در راستای تکلیف شرعی صورت می‌گیرد.
 آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: این دنیا و همه چیزهایی که در آن است هیچ ارزشی از نظر خداوند ندارند وگرنه حتی جرعه‌ای آب به کافران نمی‌داد در حالی‌که کافران هم از بخشش الهی سهمی دارند و نعمت‌های فراوانی را در اختیار گرفته‌اند؛ این دنیا تنها وسیله آزمودن بشر است.
هر آنکس دوستی همچون خدا ندارد غریب واقعی است
وی تصریح کرد: حضرت احدیت خطاب به حضرت موسی(ع) می‌فرماید به نانی جو که گرسنگی‌ات را برطرف کرده و به پارچه‌ای که بدنت را می‌پوشاند قانع باش و چنانچه دیدی دنیا به تو روی آورده بدان که این عقوبت گناهی است که مرتکب شده‌ای و از خداوند ترس داشته باش و اگر دنیا از تو روی برگرداند و گرفتار مشکلاتی شدی بدان که خداوند مصلحت تو را بهتر می‌داند؛ ای موسی، از قدرت ظاهر و مادی فرعون هراسی نداشته باش.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ادامه این حدیث قدسی تصریح کرد: خداوند خطاب به پیامبرش می‌فرماید فقیر حقیقی آن است که کفیلی مانند من، مریض آن است که طبیبی چون من و غریب واقعی آن است که حبیبی چون من نداشته باشد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که بر اساس احادیث اسلامی عذاب شب اول قبر و برزخ و دوزخ بسیار شدیدتر از سختی از دست دادن مادیات است گفت: انسان باید بنگرد که چه چیز را از دست می‌دهد و چه چیز را به دست می‌آورد و با مقایسه میان این دو صبر کند.
ضرورت مقایسه میان سختی‌های این دنیا و پاداش‌های اخروی
وی صبر بر مصیبت‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر انسان در مقابل مشکلات بی‌تابی کند و داد و فریاد بیهوده داشته باشد اجر و ثواب صبر را از دست داده است؛ صبر بر طاعت هم همین خصوصیت را دارد و خداوند آنقدر به این کار ثواب می‌دهد که هیچ کس نمی‌تواند میزان آن را در این دنیا اندازه‌گیری کند.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ضرورت نگاه به معاد با رویکرد کسب رضایت الهی بیان داشت: صبر بر مشکلات و صبر بر طاعت هرچند در این دنیا سختی‌هایی را نصیب انسان می‌کنند اما نویدبخش رضایت خداوند و ثوابی بسیار زیاد هستند.
وی خاطرنشان کرد: اگر آدمی رویکرد کسب رضایت الهی را سرلوحه زندگی خویش قرار دهد، راه سعادت را پیموده و به کمال خویش دست می‌یابد زیرا تنها این نوع نگاه است که برای انسان سازنده و آموزنده خواهد بود.
کسب لذت های دنیوی ارزش از دست دادن لذت‌های اخروی را ندارد 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که انسان در هر گناهی به دنبال کسب لذت است، تصریح کرد: اما کسب لذت‌های دنیوی این ارزش را ندارد که آدمی به خاطر آنها لذت‌های ابدی و اخروی را از دست بدهد.
وی اظهار داشت: انسان در شبانه روز باید این مطلب در ذهنش باشد که با گناه کردن چه چیزی را از دست می‌دهد و چه چیزی را به دست می آورد و با تفکر در این مقوله به این نتیجه خواهد رسید که گناه نه تنها چیزی به او اضافه نمی‌کند بلکه تمام دارایی‌هایش را هم از بین می‌برد.
استاد اخلاق حوزه علمیه  صبر بر طاعت را یکی از خصائص مؤمنان دانست و گفت: هیچ فردی نمی‌داند که خدای تعالی چه چیزی را برای فردی که در نیمه شب به عبادت می پردازد در نظرگرفته است، بنابر این انسان باید مقایسه‌ای بین یک ساعت بیشتر خوابیدن در دنیا و در مقابل آن از دست دادن ثواب‌های اخروی داشته باشد./907/پ201/ی
ارسال نظرات