۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۷۹۳۵۶
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

به ماندگاری معارف ماه رمضان در زندگی توجه کنیم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاجی زاده گفت: کسب توشه معنوی و ذخیره معرفتی از دهه سوم ماه مبارک رمضان لازمه مصون ماندن از گمراهی است.
ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام ناصر حاجی‌زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که مؤمنان واقعی از تک تک لحظات ماه مبارک رمضان برای تقرب به درگاه الهی بهره می جویند، اظهار داشت: اعمال مختلفی برای دهه سوم ماه مبارک رمضان سفارش شده که اعتکاف در مسجد یکی از آنها است.


وی با بیان این‌که در تمام روزهای ماه مبارک رمضان، به ویژه دهه سوم این ماه شریف، اعتکاف در مساجد مورد توجه بزرگان دین بوده است، خاطرنشان کرد: امام زین العابدین (ع) هرگاه ماه رمضان می رسید، سخنی نمی گفت مگر دعا، تسبیح، استغفار و تکبیر. همین که وقت افطار می رسید، می گفت؛ خدایا اگر بخواهی انجام دهی، می دهی.


امام جمعه اهر ادامه داد: سیره امام سجاد(ع) اوج توجه روزه‌دار به ذات ربوبی حضرت حق را نشان می دهد، اگر مؤمن روزه‌دار هر لحظه خداوند متعال را ناظر بر اعمال خود بداند، دیگر پس از ماه مبارک رمضان نام و یاد خداوند را همواره دخیل در امور خود می بیند، از این روست که امام فرمود؛ عالم محضر خداست.


حجت الاسلام حاجی‌زاده کسب توشه معنوی و ذخیره معرفتی از دهه سوم ماه مبارک رمضان را لازمه مصون ماندن از گمراهی و ارتکاب به معصیت در دیگر ایام سال دانست و تصریح کرد: خواندن دعا و قرآن، ذکر استغفار و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، صدقه دادن، اطعام روزه‌داران، خواندن نمازهای مستحبی، صله رحم و زیارت معصومین(ع)، از جمله اعمال سفارش شده در این دهه است.


عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی افزود: ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی تهجد عبادی ویژه در دعاى شب هاى دهه آخر ماه مبارک رمضان داشتند، شیخ کلینى در کتاب کافى از امام صادق(ع) روایت کرده آن حضرت که در دهه آخر ماه رمضان دعایی قرائت می فرمود که از خداوند متعال خواستار ماندگاری معارف ماه رمضان در زندگی بوده است.


وی افزود: شیخ کلینی در کافی آورده که امام ششم شیعیان دعایی با این مضمون که «پناه مى‏آورم به عظمت ذات کریمت، از این که ماه رمضان‏ از من سپرى شود، یا سپیده این شب طلوع کند، و از سوى من نزد تو گناهى یا نتیجه کارى مانده باشد که مرا بر آن عذاب نمایى» قرائت می کرد.


حجت الاسلام حاجی‌زاده افزود: مطلوب است که روزه‌داران همچون امام صادق(ع) از خداوند متعال حق آنچه را که از ماه رمضان گذشته ادا بفرماید و کوتاهى ما را از عبادت در این ماه بیامرزد و ماه رمضان را از ما پذیرفته‏ تحویل گیرد، در این صورت امید به رحمت و مغفرت الهی زنده خواهد بود./935/ت302/س

ارسال نظرات