۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۷۸۴۹۶
با انتشار کتابی؛

رجعت از نگاه عقل و دین بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب رجعت از نگاه عقل و دین اثر غلامرضا مغیثی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
رجعت از نگاه عقل و دين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب رجعت از نگاه عقل و دین نوشته غلامرضا مغیثی که به همت پژوهشکده حج و زیارت و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده به بررسی ادله عقلی و نقلی رجعت پرداخته و به برخی از شبهات آن پاسخ داده است.

 

دشمنان در شرایط کنونی، اصول و ارزش‌های دینی را مورد تهاجم فرهنگی شدید قرار داده‌اند؛ از یک طرف، طوفان شبهات فضای فرهنگی جامعه را تیره و تار کرده و از سوی دیگر، عده‌ای با ترفندهای مختلف می‌کوشند تا همه چیز را با معیارهای محسوس مادی محک زنند.

 

از نظر درونی‌دینی با اندیشه‌های سلفی‌گری و قشری‌مآبی مواجهیم که به تحریف باورهای اسلامی و ترویج عقاید قشری و سطحی از دین پرداخته‌اند و بیشترین هجمه‌ها را به عقاید شیعه کرده‌اند و هر دو اندیشه غربی و سلفی‌گری به اظهارنظر و ایجاد شبهه درباره اصل رجعت پرداخته‌اند.

 

این کتاب برای پاسخ‌گویی به شبهات رجعت و تبیین آن، نگارش یافته است؛ به همین منظور، رجعت را از نگاه ادله چهارگانه عقل، کتاب، سنت و اجماع بررسی کرده و در ادامه با تبیین ویژگی‌های آن، برخی شبهات را مطرح و پاسخ آنها را بیان کرده است.

 

مسأله رجعت در مباحث کلامی، سابقه دیرینه‌ای دارد و در چند قرن اخیر، موافقان و مخالفان به نقد و تبیین آن پرداخته‌اند؛ در این میان، اندیشمندان شیعی با استناد به برخی از آیات و روایات، تردید در اعتقاد به اصل رجعت را نپذیرفته، و با بیان و قلم به دفاع از آن پرداخته‌اند.

 

کتاب رجعت از نگاه عقل و دین در یک دیباچه و مقدمه با شش فصل رجعت از نگاه عقل، رجعت از نگاه قرآن، رجعت از نگاه سنت، رجعت از نگاه اجماع، ویژگی‌های رجعت و شبهات در رجعت و پاسخ آنها تدوین شده است.

 

فصل نخست این اثر به ارزیابی برهان عقلی درباره رجعت می‌پردازد و امکان ذاتی شیء، امکان وقوعی شیء و وقوع شیء درخارج را از این منظر مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

فصل دوم به بررسی آیات مربوط به رجعت در امت‌های پیشین و آیات مربوط به رجعت در آخرالزمان اختصاص دارد که در عنوان نخست ذیل توضیح آیات 55، 56 و 259 سوره بقره می‌خوانیم: «رجعت چیزی جز بازگشت به حیات، پس از مرگ نیست؛ رجعت نمونه کوچکی از رستاخیز در این جهان کوچک است

 

روایات در اثبات رجعت و رجعت در ادعیه و زیارات از عنوان‌های فصل سوم این کتاب است، فصل چهارم رجعت از نگاه اجماع را بررسی می‌کند و در فصل پنجم می‌خوانیم: رجعت همه ائمه، نخستین کسی که رجعت می‌کند، رجعت‌کنندگان غیر از ائمه و اختیاری بودن رجعت برای مؤمنان.

 

فصل ششم این اثر نیز به شبهات مطرح شده درباره رجعت همچون فرق رجعت و تناسخ، رجعت بازگشت فعل به وقه نیست، رجعت تشویق به گناه نیست، رجعت ائمه موجب سیر نزولی آنان نیست، برخی روایات و سخنان دور از ذهن و آیا انکار رجعت، کفر است، پاسخ می‌دهد.

 

کتاب رجعت از نگاه عقل و دین اثر غلامرضا مغیثی در قطع پالتویی، 116 صفحه، شمارگان 5000 نسخه به قیمت هزار و ششصد تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنر مشعر منتشر شده است./920/ن602/ی

ارسال نظرات