۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۱۷۳۵۵۸

کتابخانه پژوهشکده حج از تخصصی‌ترین کتابخانه های کشور

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده حج و زیارت گفت: یکی از مهمترین بخش‌های پژوهشکده حج و زیارت کتابخانه تخصصی حج و زیارت است که تقریبا می‌توان گفت تنها کتابخانه‌ای است که سعی شده تمام کتاب‌های مربوط به حوزه حج و زیارت و موضوعات وابسته در آن جمع آوری شود.
کتابخانه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت گفت: پژوهشکده حج و زیارت برای دستیابی به اهداف خود فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است که تجهیز و به روز رسانی کتابخانه تخصصی حج و انتشار نشریات تخصصی در زمینه حج و زیارت و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی از مهمترین این فعالیت‌ها است.

 

وی ادامه داد: کتابخانه تخصصی حج و زیارت یکی از مهم‌ترین بخش‌های پژوهشکده است که در آغاز فعالیت مرکز تحقیقات حج، تأسیس و تاکنون گسترش قابل توجهی یافته است؛ به طوری که می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین و تخصصی‌ترین کتابخانه فعال در زمینه حج و زیارت در کشور یاد کرد.

 

علیزاده موسوی بیان کرد: فهرست‌نویسی بیش از شانزده هزار عنوان کتاب، تجهیز آن به نرم‌افزارهای جامع و روزآمد کتابداری و قرار گرفتن اطلاعات کتب کتابخانه در معرض دید کاربران اینترنتی بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی lib. ir، شرایط مساعدی را فراروی پژوهشگران این حوزه برای بهره‌مندی از منابع و اسناد موجود در کتابخانه پدید آورده است.

 

وی با اشاره به اینکه جدیدترین آثاری که در حوزه حج و زیارت منتشر می‌شود، خریداری و به محققان عرضه می‌شود گفت: PDF سازی کتب کتابخانه به منظور عرضه آن در فضای مجازی و سهولت هرچه بیشتر پژوهشگران برای استفاده از آنها، در دستور کار قرار گرفته است که با روند مناسبی در حال انجام است.

 

رئیس پژوهشکده حج اضافه کرد: علاوه بر انجام پژوهش‌های تولیدی و انتشار آن در قالب کتب و مقالات تخصصی، انتشار نشریه‌های تخصصی میقات عربی و فارسی و فصلنامه فرهنگ زیارت پروژه‌های مهم دیگری هم در دستور کار پژوهشکده قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: انتشار «فصلنامه میقات فارسی» از پاییز سال 71 آغاز گردیده و تاکنون 80 شماره از آن منتشر شده است. این مجله به صورت تخصصی به موضوعات مرتبط با حج و زیارت پرداخته و مخاطبین خود را در میان روحانیون، مدیران و کارگزاران حج و عمره جستجو می‌کند.

 

علیزاده موسوی با اشاره به دو فصلنامه میقات عربی گفت: این نشریه نیز به منظور تولید محتوای لازم برای مخاطبان عرب‌زبان از سال 1415ه‍. ق انتشار آن آغاز شده و به زودی تعداد مجلدات منتشر شده از آن به عدد 40 خواهد رسید. فصلنامه‌های میقات فارسی و عربی به صورت متمرکز حوزه جغرافیایی کشور عربستان و تحولات مربوط به حج و زیارت و محتوای علمی مرتبط با آن را تولید و عرضه می‌نماید.

 

وی افزود: فصلنامه فرهنگ زیارت از دیگر تولیدات پژوهشکده بوده که اولین شماره آن به تابستان 1388 بازمی‌گردد و تاکنون بیش از ده شماره از آن به علاقمندان عرضه گردیده است. این فصلنامه با هدف تحت پوشش قراردادن مطالب مرتبط با زیارت و عتبات عالیات منتشر می‌گردد.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت گفت: در کنار همایش‌ها، نشست‌های تخصصی در قالب هم‌اندیشی نیز در پژوهشکده حج و زیارت، برگزار می‌گردد. در این هم‌اندیشی‌ها اساتید و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی به مباحثی می‌پردازند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و با عنایت به اینکه شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها نیز معمولاً متخصصان در موضوع نشست هستند، در تضارب آراء، مباحث ارزشمندی مطرح می‌شود. تاکنون موضوعاتی از قبیل حج و دیپلماسی عمومی، مقایسه میان وهابیت و سلفی‌گری، آینده‌پژوهشی حج، حج و ظرفیت‌های فرهنگی برگزار شده است.

 

وی در خصوص ساماندهی نظام جامع و سامانه مواجهه علمی با وهابیت بیان کرد: ضرورت مواجهه جدی با وهابیت و دفاع از کیان تشیع در مقابل شبهات مطروحه از سوی این فرقه و فرصت‌هایی که حج، برای شناخت و مقابله با تهدیدات وهابیان در اختیار می‌نهد، این ظرفیت را به‌وجود آورده است که پژوهشکده حج و زیارت به عنوان ستاد مقابله عالمانه و کارشناسی با وهابیت در کشور شناخته شود. بر این اساس، نظام جامع مواجهه با وهابیت تدوین و با بهره‌گیری از آرای اندیشمندان به راهبردها و برنامه‌های عملیاتی مقابله بااین فرقه بدل خواهد شد.

 

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، کتابخانه تخصصی حج با بیش از 16 هزار عنوان کتاب تخصصی آماده ارائه خدمات پژوهشی به علاقه‌مندان حوزه حج و زیارت در استان قم می باشد./920/د102ق

ارسال نظرات