۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۶۹۷۵۴
معاون سیاسی استاندار مازندران:

تفکر سیاسی امام خمینی ریشه در سنت عقل گرای شیعی دارد

خبرگزاری رسا ـ معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران مهم‌ترین نوآوری و کانون مکتب سیاسی امام خمینی(ره) را ترکیب سنت دیرپای شیعی با یافته‌های عقلانی دنیای جدید دانست و گفت: بدون تردید تفکر سیاسی امام راحل ریشه در سنت عقل گرای شیعی دارد و نظریه سیاسی وی نیز مبتنی بر نظام سیاسی امامت شیعی است.
معاون سياسي و امنيتي استانداري مازندران

هادی ابراهیمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با اشاره به فرا رسیدن سالروز ارتحال ملکوتی امام راحل، مهم‌ترین نوآوری و کانون مکتب سیاسی امام خمینی(ره) را ترکیب سنت دیرپای شیعی با یافته‌های عقلانی دنیای جدید دانست و گفت: بدون تردید تفکر سیاسی امام راحل ریشه در سنت عقل گرای شیعی دارد و نظریه سیاسی وی نیز مبتنی بر نظام سیاسی امامت شیعی است.

 

وی افزود: اگر ولایت فقیه را به عنوان جانشین امام معصوم‌‌ در کانون مکتب سیاسی امام خمینی بدانیم، بی تردید فقهای شیعی از همان آغاز عصر غیبت کبری با تمسک به احادیث و کلام معصومین(ع) ولایت فقیه را طرح و دانشمندانی چون شیخ مفید، سید مرتضی، محقق کرکی و صاحب جواهر بر ولایت عامه فقیهان در عصر غیبت تأکید کرده بودند.‌

 

معاون استاندار مازندران با اشاره به این که نوآوری اساسی امام خمینی(ره) را ضمن احیای نظریه ولایت فقیه در برابر سیطره تفکر مدرنیسم غربی باید در طرح و ترکیب برخی عناصر فکری جدید همانند جمهوریت خواهی و تأکید بر نقش مردم و قانون اساسی و انتخابات در نظریه ولایت فقیه بدانیم، ادامه داد: تأکید امام راحل در آستانه انقلاب اسلامی در ایران بر جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر کانون نظریه سیاسی امام خمینی(ره) را شکل می‌دهد.

 

ابراهیمی با بیان این که نشانه جمهوریت در آموزه جمهوری اسلامی معنای خاصی در مفصل‌بندی گفتمانی امام خمینی(ره) دارد که از گفتمان مدرنیسم متفاوت است، ادامه داد: غرب مدرن بر اساس آموزه‌هایی چون اومانیسم، سکولاریسم، عقلانیت خود بنیاد و قرائت کلان پیشرفت، تفسیری از جمهوریت ارائه کرده است که در آن همه مشروعیت نظام سیاسی از قرارداد اجتماعی و خواسته‌های بشری نشأت گرفته و دین و آموزه‌های الهی در آن کاملا از عرصه سیاسی کنار گذاشته شده‌اند.

 

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران با بیان این که غرب با سیطره فکری و تمدنی خویش و تحمیل دیدگاه‌‌های خویش بر دیگران به ویژه بر ملل جهان اسلام چنین وانمود کرده است که معنا و مفهومی متفاوت برای جمهوریت وجود ندارد و تنها معنای صحیح آن همان قرائت غربی آن است، افزود: از این رو برخی نیز در کشور ما هنگام طرح این نظریه از سوی امام راحل امام خمینی تحت تأثیر نگرش غربی بر تناقض آمیز بودن آن اعتقاد داشته‌اند. اما چنین تفسیری از میراث سیاسی امام خمینی نادرست است که غرب مدرن را معیار داوری قرار دهیم.

 

ابراهیمی با بیان این که هنر امام خمینی(ره) فرا رفتن از سیطره و هژمونی غرب است، ادامه داد: نوآوری امام خمینی(ره) شکست سیطره و مرکزیت غربی است.

 

وی در ادامه سخنان خود به مهم ترین شاخصه های اسلام ناب و اسلام آمریکایی از نگاه امام راحل اشاره کرد و با بیان این که اسلام آمریکایی از دیدگاه امام راحل دارای چند ویژگی اساسی است، گفت: نخست اینکه اسلام آمریکایی به هیچ وجه در تضاد با آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و منافع آن نیست، لذا طبیعی است که با تمسک بر چنین اسلامی، نمی توان داعیه اسلام ظلم ستیز را داشت. چه آن که در چنین تفکری، منافع شخصی و رفاه فردی بر مصلحت دین و امت، رجحان دارد و از آن سو در لایه های درونی چنین اسلامی، ترس، انفعال و دوگانگی موج می زند. و این یعنی رسوخ تمام عیار نفاق در کالبد دین؛ دینی که عین سیاست نیست.

 

معاون استاندار مازندران با اشاره به این که در درجه دوم تأیید و حمایت آمریکا از چنین اسلامی، خود مهم ترین دلیل بر غیر واقعی بودن آن است، گفت: حمایت سردمداران این کشور از جریانی سیاسی در جهان به معنی ضدیت اسلام انقلابی با آن جریان است و چنین معیاری می تواند برای رهپویان اسلام ناب در جهاد علیه دشمنان اسلام، بهترین معیار باشد.

 

ابراهیمی با بیان این که چنین تقسیمی برای تثبیت نظام، یک ضرورت غیر قابل انکار است، گفت: چه آن که با این تقسیم بندی بر مردم روشن می شود، هرچیزی که برچسب اسلام را داشته باشد، اسلام حقیقی نیست و این آگاهی بهترین اهرم مقابله است.

 

وی با بیان این که امام خمینی (ره) چهارگروه را به عنوان حامیان و مروجان اسلام آمریکایی می دانست که شامل سرمایه داران، راحت طلبان، متحجران و مقدس مآبان می شوند، گفت: امام راحل به ویژه در قبال متحجران و مقدس نمایان بیشترین موضع گیری ها را داشت.

 

ابراهیمی مبارزه با تحجر در عین پایبندی کامل به احکام اسلامی، مقابله با جریان کوته بین و جزم اندیش انقلاب، مبارزه با لیبرال ها و اسلام ستیزان از جمله مهم ترین شاخصه های اسلام ناب دانست.

 

وی در ادامه سخنان خود از مشخصات خط امام راحل را اصرار بر شکستن حصار تحجر و التقاط در فهم و عمل اسلامی و التزام به اسلام ناب دانست و گفت: در بیان و عمل ایشان هم تحجر مردود بود و هم التقاط که به معنی رها کردن قیود صحیح برای فهم دین و اسلام است.

 

وی افزود: رمز اساسی کار و پیشرفت امام راحل این بود که دشمن را شناخت و با همه قدرت و استقامت و بدون کمترین رکود و اعتماد به دشمن در مقابل او ایستاد.

 

ابراهیمی با بیان این که شاخصه‌ها و مؤلفه‌های توسعه سیاسی در نظر امام راحل بر گرفته از اسلام ناب است و نظام سیاسی را به توسعه‌ای با اهداف متعالی، ذیل مکتب توحید هدایت می‌کند، گفت: ایشان سه شاخص کلان عقلانیت سعادت، اجتهاد ولایت فقیه عادل وتحقق سیاست اخلاقی را در رأس و شاخص‌های مشارکت سیاسی حق محور و تکلیف مدار، تحقق دموکراسی دینی، مصلحت اندیشی طبق مبانی اسلام و تأسیس نهادها را ذیل آنها قرار می‌دهد و بر این باورند که اگر در نظامی، شاخصه‌های کلان ذیل مبانی نظری اسلام شکل نگیرد، وجود شاخص‌های خرد مؤثر نیست؛ هرچند امر دنیای جامعه را تأمین کند.

 

ابراهیمی با اشاره به این که امام راحل بر پایه مبانی نظری اندیشه خود، تعریف جدیدی از عقل را ارائه داد، ادامه داد: ایشان در توضیح و بیان آن به جای یک سطح از عقل به تبیین سه سطح از عقلانیت پرداخته و معتقد است که این سه سطح از عقل در طول یکدیگر قرار دارند./950/ت302/ش

ارسال نظرات