۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۱۶۶۴۴۶
رییس جمھور افغانستان:

پایگاه‌های نظامی آمریکا افغانستان را به انزوا می‌کشاند/ ایران نقش مهمی در افغانستان دارد

خبرگزاری رسا - تداوم حضور نیروهای خارجی در افغانستان سبب نگرانی همسایه‌های این کشور می‌شود و در تعاملات کشورهای منطقه با افغانستان تاثیر گذار است و در درازمدت ممکن است به انزوای افغانستان در منطقه منجر شود.
پايگاه‌هاي نظامي آمريکا در افغانستان

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، رئیس جمهوری افغانستان با حضور در هشتادمین سالروز تأسیس دانشگاه کابل، روابط با همسایگان را حسنه عنوان کرد اما در عین حال با اشاره به اینکه روابط خارجی افغانستان در 2 مقطع از تاریخ معاصر این کشور تحت سلطه بیگانگان قرار گرفت، گفت: روابط خارجی افغانستان پیش از حاکمیت «امان‌الله‌خان» تحت سلطه انگلیس و در دوره طالبان تحت تأثیر پاکستان قرار گرفته است.

 

وی در ادامه به پیمان امنیتی کابل–واشنگتن اشاره کرد و گفت: دولت امریکا خواستار ایجاد 9 پایگاه در خاک افغانستان شده که در صورت تامین امنیت، رشد اقتصادی، تقویت ارتش و نهادهای دولتی با ایجاد این پایگاه‌ها موافقت می‌شود.

 

از سوی دیگر، وی اظهار داشت که افغانستان با سازمان ناتو قرارداد جداگانه امضا خواهد کرد اما کشورهای عضو این سازمان نیز به طور جداگانه برنامه های آینده خود را در افغانستان توضیح دهند.

 

حامد کرزی در حالی از ایجاد پایگاه‌های نظامی در افغانستان خبر می‌دهد که بارها کشورهای منطقه بخصوص ایران با حضور نیروهای ناتو و آمریکا در منطقه و بخصوص افغانستان مخالفت کرده‌اند.

 

مقامات ایران همواره گفته‌اند که ثبات، امنیت و رفاه کشورهای منطقه به یکدیگر مرتبط است و این امر در پرتو مشارکت و اهتمام کشورهای منطقه، بدور از دخالت خارجی تحقق می‌یابد.

 

این در حالی است که در گذشته نیز ایران با شرکت در چندین اجلاس بین المللی و منطقه ای با موضوع افغانستان، بارها تاکید کرده که در روند بازسازی در عرصه‌های مختلف این کشور سهم می‌گیرد.

 

از سوی دیگر کارشناسان  معتقدند که ایران با آسیای غربی داری پیوستگی‌های عمیق تاریخی و جغرافیایی است و به همین سبب آن‌ها تاکید می‌کنند که ایران نمی‌تواند نقش یک تماشاگر را در منطقه داشته باشد.

 

همچنین ایران با یادآوری نقش مفیدش در عرصه‌های گوناگون افغانستان تاکید می‌کند که همکاری‌های منطقه‌ای برای افغانستان منفعت بیشتری را به همراه دارد.

 

در این رابطه یک دیپلمات ارشد سابق وزارت امور خارجه هند در پایگاه اینترنتی «آسیا تایمز» با اشاره به انتخاب «جیمز دابینز» به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان  به نقل از وی می‌نویسد: موفقیت امریکا در سرنگون کردن سریع طالبان و جایگزین کردن آنها با یک رئیس جمهور میانه رو بدون تلاش‌های دیپلماتیک همسایگان افغانستان به ویژه ایران امکان پذیر نبود.

 

به نوشته «بادراکومار» دیپلمات هندی، جیمز دابینز کسی بود که شاهد سرنگونی رژیم طالبان بوده و به عنوان نماینده امریکا در «کنفرانس بن» در سال 2001 در به قدرت رسیدن حامد کرزی نقش برجسته‌ای داشت.

 

این دیپلمات هندی پیشنهاد می‌کند که امریکا با احیای همکاری خود با ایران در زمینه ثبات بخشیدن به وضعیت افغانستان نه تنها چیزی از دست نمی‌دهد بلکه منافع بسیاری نیز کسب می‌کنند./988/ب102/د

ارسال نظرات