۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۶۶۳۴۵
نخست وزیر عراق:

عراق با چالش های زیادی مواجه است

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر عراق تاکید کرد که عراق چالش‌های بزرگی را پیش روی خود می‌بیند.
نوري مالکي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نوری مالکی، نخست وزیر عراق در پیامی به مراسم سالگرد شهادت سید محمد باقر حکیم رییس اسبق مجلس اعلای اسلامی که از سوی علی الادیب وزیر آموزش عالی و پژوهشهای علمی این کشور قرائت شد، در قبال تقسیم بندهای سیاسی خونین هشدار داد و خواستار در پیش گرفتن سیاست خارجی متعادل با کشورهای منطقه ای و بزرگ بر اساس منافع متقابل شد.

 

نخست وزیر عراق تصریح کرد: نظام انتخاباتی که برای تحقق دمکراسی طراحی کرده ایم به انسجام و توافق های سیاسی منتهی نشده است، چون توافق سیاسی به دست نیامد و باید در این زمینه تجدید نظر کنیم.

 

وی تمام جناح‌های سیاسی کشور را مسؤول شکست توافقات سیاسی دانست و یادآور شد: دموکراسی وقتی به هرج و مرج کشیده شود، سبب وخامت اوضاع سیاسی، امنیتی، اقتصادی و خدماتی می شود. 

 

مالکی ضمن تاکید بر ضرورت همکاری میان جناح های سیاسی مختلف، گفت: وطن تکه تکه می شود، چالش های بزرگ و اختلافات اجتماعی وجود دارد و تنها تقسیم بندی های سیاسی خونین مانده است تا اوضاع از این هم برتر شود.

 

وی با اشاره به لزوم بررسی تمام خواسته های مردمی از گذشته تا به امروز برای درک ریشه های منطقه ای و بین المللی، افزود: فرهنگ تکفیر و تخریب، در عراق رواج یافته که در واقع از رژیم سابق به ارث رسیده است.

 

مالکی خواستار ایجاد روابط متعادل با کشورهای تاثیر گذار همجوار شد و گفت: عراق باید دیپلماسی فعال بر اساس منافع متقابل را دنبال کند./983/ب102/د

ارسال نظرات