۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۶۵۰۳۸

کتاب فتح مفتاح الغیب ازنیقی در دست تصحیح

خبرگزاری رسا ـ کتاب فتح مفتاح الغیب محمد بن قطب‌الدین ازنیقی به کوشش حجت‌الاسلام راشدی‌نیا تصحیح می‌شود.
حجت‌الاسلام اکبر راشدي نيا کتاب

 

حجت‌الاسلام اکبر راشدی نیا، مسؤول گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و از پژوهشگران حوزوی از فرایند تصحیح کتاب فتح مفتاح الغیب ازنیقی خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین شروح مفتاح الغیب صدرالدین قونوی کتاب فتح مفتاح الغیب محمد بن قطب‌الدین ازنیقی است که در حال تصحیح این اثر با استفاده از چهار نسخه موجود از آن هستم.

 
وی افزود: قطب‌الدین ازنیقی از شاگردان شمس‌الدین محمد بن حمزه فناری است که شرح آن را ناظر به شرح استاد خود نوشته است، شرح وی در واقع تلخیص شرح استاد و اضافاتی مهم و گاه تبیین کننده مصباح الانس است؛ برخی از محشین مصباح این کتاب را در دست داشتند، از این‌رو بخشی از مطالب آن به نام آقا میرزا هاشم اشکوری در حاشیه مصباح چاپ شده است.
 
این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه شرح مذکور در دوره خود مولف از کتب درسی محسوب می‌شد، از این‌رو نسخ متعددی دارد، اظهار کرد: نسخی که در تصحیح به آنها اعتماد کردم دو نسخه‌ای است که مولف آخر نسخه با خط خود تأیید کرده که نسخه را تصحیح کرده است.
 
وی ادامه داد: یکی از این نسخه‌ها مربوط به کتابخانه موزه مولانا به شماره 1632 و دیگری مربوط به کتابخانه راغب پاشای اسطنبول به شماره 692 است و همچنین نسخه‌ای نسبتا قدیمی مربوط به کتابخانه غرب همدان به شماره 617 می‌باشد و نسخه چهارم نیز نسخه کتابخانه منطقه‌ای قونیه به شماره 6210 است.
 
حجت‌الاسلام راشدی نیا با بیان اینکه شارح کتاب مفتاح الغیب صدرالدین قونوی، شرح مشهوری به نام مصباح الانس دارد و نویسنده مصباح الانس ابن حمزه فناری است، توضیح داد: ازنیقی شاگرد فناری بود، از این‌رو کتاب مصباح الانس را در دست داشت و همان‌طور که می‌بینیم در بسیاری از جاها به کتاب وی نقد زده است.
 
وی با یادآوری این مطلب که کتاب فتح مفتاح الغیب تلخیص و نقد کتاب مصباح الانس و یکی از مدون‌ترین کتاب‌های عرفانی است، ابراز کرد: دو نسخه از این کتاب را به تصحیح و امضای مؤلف از کشور ترکیه فراهم کردم و در حال تصحیح آن هستم که انشاءالله تا یک سال دیگر، کار تصحیح و چاپ آن به پایان خواهد رسید.
 
این استاد حوزه گفت: موضوع کتاب مفتاح الغیب از تعریف عرفان شروع می‌شود تا به مسائل عرفانی می‌رسد، این اثر را ازنیقی شرح کرده و ویژگی شرح وی این‌طور است که تمام آثار صدرالدین قونوی و ابن عربی را جلوی خود گذاشته و هر جا که مطلبی درباره عرفان اشاره شده، آن را برداشته و نقل کرده است. /920/پ202/ق
ارسال نظرات