۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۶۵۰۰۸
در نمایشگاه کتاب؛

کتابخانه جامع طب سنتی اسلامی رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ بزرگترین نرم‌افزار کتابخانه‌ای در زمینه منابع طب اسلامی و سنتی جدیدترین اثر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی می‌شود.
کتابخانه جامع طب سنتي اسلامي

حجت‌الاسلام رحیمی ثابت، مدیر پروژه کتابخانه جامع طب سنتی اسلامی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از رونمایی نرم‌افزار کتابخانه جامع طب سنتی اسلامی نسخه 1 در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: در این نرم‌افزار متن کامل 935 کتاب و رساله طبی در1243  جزء، 310 عنوان رساله تصویری و625  عنوان تایپی گردآوری شده است.

 
وی با بیان اینکه نرم‌افزار کتابخانه جامع طب سنتی اسلامی فردا رونمایی می‌شود، افزود: این نرم‌افزار مشتمل بر 72 کتاب در طب قرآنی و روایی، 118 عنوان کتاب مرجع، 41 عنوان کتاب در طب عمومی، 58 عنوان کتاب در احکام، اخلاق و تاریخ پزشکی، 16 عنوان کتاب طبی منظوم، 585 عنوان کتاب و رساله به زبان عربی،315  عنوان به زبان فارسی،35  عنوان به زبان اردو و انگلیسی با10 دوره لغتنامه، است.
 
این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: 90 عنوان رساله مربوط به قبل از اسلام از بقراط و جالینوس و همه آثار طبی حکیمان بزرگ اسلامی همچون؛ محمد زکریا رازی، ابوعلی سینا، زهراوی، ابن رشد، ابن نفیس، چغمینی، داود انطاکی، حکیم مؤمن، حکیم ارزانی و عقیلی خراسانی در این نرم‌افزار به چشم می‌خورد و اتصال واژه‌های متون به لغتنامه‌ها به بیش از 120 هزار اصطلاح و واژه طبی می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه مخاطبان این نرم‌افزار را پزشکان، پژوهشگران حوزه طب سنتی اسلامی و پژوهشگران آثار کهن ایرانی در برمی‌گیرند، اظهار کرد: برای تدوین این نرم‌افزار با استفاده از توان نرم‌افزاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، 3 سال مستمر وقت صرف شد، پنج نفر به طور مستقیم درگیر تدوین این نرم‌افزار بودند و برای آماده‌سازی و علامت‌گذاری نیز بیش از این تعداد فعالیت داشتند.
 
حجت‌الاسلام رحیمی ثابت از انتشار نسخه‌های جدید این نرم‌افزار در آینده خبر داد و گفت: از آنجا که طب سنتی در حال گسترش است، نیاز به جمع‌آوری منابع در دسترس پژوهشگران دوچندان احساس می‌شود، از این‌رو جمع‌آوری منابع و آماده‌سازی آنها مانند یک سری مقدمات فیش‌برداری از متون انجام شده و نیازسنجی‌های پژوهشی در این زمینه نیز صورت گرفته است.
 
وی همچنین درباره منابع نرم‌افزار کتابخانه جامع طب سنتی اسلامی توضیح داد: این منابع افزون بر اینکه از کتابخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و سطح بازار جمع‌آوری شده، از سوی برخی اساتید از خارج کشور خریداری و در اختیار مرکز قرار گرفته است، تعدادی که امکان تصحیح و ورود متون در نرم‌افزار وجود داشته، تایپ و تعدادی هم که از این امکان برخوردار نبود، تنها تصویر کتاب در نرم‌افزار گنجانده شده است.
 
گفتنی است، علاقه‌مندان برای تهیه این نرم‌افزار جامع که متن کامل قرآن کریم با ترجمه و 10 دوره لغت‌نامه در 62 جلد با قابلیت جست‌وجو از طریق ریشه و مشتقات از دیگر امکانات آن است، می‌توانند به نشانی قم ـ بلوار جمهوری اسلامی ـ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، صندوق پستی 3857-37185 مکاتبه کرده و یا با شماره 2120212 پیش‌شماره 0251 تماس بگیرند./920/ت302/پ
ارسال نظرات