۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۶۴۲۹۴
آیت الله موسوی جزایری تبیین کرد؛

وجه شباهت شخصیت حضرت زهرا و حضرت مریم

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری به تبیین وجه تشابه حضرت زهرا(س) و حضرت مریم(ع) در مقام و فضیلت پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) و حضرت مریم از جمله زنانی بودند که به کمال انسانی و صفات الهی رسیدند.
آيت الله موسوي جزايري

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، به مناسبت روز زن و مادر، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، به تبیین وجه تشابه حضرت زهرا(س) و حضرت مریم(ع) در مقام و فضیلت پرداخت و گفت: در سوره آل عمران درباره حضرت مریم(س) این گونه گفته شده است «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ . ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ و َاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیم» که خداوند در این آیه قرآنی درباره حضرت مریم(ع) می فرمایند «خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد؛ آنها فرزندان و خاندانی بودند که از نظر پاکی، تقوا و فضیلت بعضی از بعض دیگر گرفته شده بودند، و خداوند، شنوا و داناست.

رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان اظهار داشت: خداوند در ادامه این آیه می فرمایند « إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیم» یعنی «به یادآورید هنگامی را که همسر عمران گفت: پروردگارا آنچه را در رحم دارم، برای تو نذر کردم، که محرر (آزاد، برای خدمت خانه تو) باشد. از من بپذیر، که تو شنوا و دانایی».

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همسر عمران نبی وقتی که این نذر را کرد، تصورش این بود که فرزند او پسر خواهد و نمی دانست دختر است اما پس از وضع حمل، دید که فرزند او دختر است.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که شخصیت خانوادگی حضرت مریم(ع) بسیار شریف و صاحب مقام بود، ابراز داشت: زمانی که حضرت مریم(ع) به دنیا آمد، تشاجر و جدلی میان احبار و رهبان در گرفت که هر یک از آنها می خواستند تکفل این کودک را برعهده بگیرند و از جمله کسانی که وارد این قضیه شد، حضرت زکریا(ع) بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اراده و حکمت الهی بر این بود که حضرت زکریا(ع) مسؤول این کار شود و به ناچار قرعه زدند و به خواست خداوند متعال قرعه به نفع حضرت زکریا درآمد و ایشان مربی و سرپرستی حضرت مریم(س) را عهده دار شدند.

وی با اشاره به آیه « فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَکَفَّلَهَا زَکَرِیَّا کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ یَا مَرْیَمُ أَنَّى لَکِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَاب» ابراز داشت: در معنی این آیه آمده است که «خداوند مریم را به شکل نیکویی پذیرفت، و به شکل شایسته ای، نهال وجود او را رویانید و کفالت او را به زکریا سپرد. هر زمان زکریا وارد محراب او می شد، غذای مخصوصی در آن جا می دید. از او پرسید: (ای مریم، این را از کجا آورده ای؟) گفت: این از سوی خداست. خداوند به هر کس بخواهد، بی حساب روزی می دهد».

نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: زمخشری از بزرگان اهل سنت و صاحب تفسیر معروف کشاف و سیوطی عالم سنی مسلک و صاحب تفسیر الدر المنثور وقتی که به آیه 37 سوره آل عمران می رسند، حدیثی را از پیامبر نقل می کنند که راوی آن حدیث با سلسله سند معتبر جابر بن عبدالله انصاری است.

وی اظهار داشت: جابر بن عبدالله انصاری می گوید که «إنّ رسول‏الله صلی الله علیه و آله و سلم اقام ایاما ولم یطعم طعاما حتی شق ذلک علیه، فطاف فی دیار ازواجه فلم یصب عند احداهن شیئا فاتی فاطمه فقال: یا بنیة هل عندک شی‏ء آکله، فانی جائع؟ قالت: لا والله بنفسی و اخی و فلما خرج عنها بعثت جاریه لها رغیفین و بضعه لحم فاخذته و وضعته تحت جفنه و غطت علیها و قالت: والله لا و ثرن بها رسول‏الله صلی الله علیه و آله و سلم علی نفسی و غیری. و کانوا محتاجین الی شبعه طعام. فبعثت حسنا او حسینا الی رسول‏الله صلی الله علیه و آله و سلم فرجع الیها فقالت: قد اتانا الله بشی‏ء فخباته لک».

امام جمعه اهواز ابراز داشت: «فقال: هلمی علی یا بنیه، فکشفت الجفنه فاذا هی مملوءه خبزا و لحما فلما نظرت الیه: بهتت و عرفت انه من عند الله، فحمدت الله و صلت علی نبیه ابیها و قدمته الیه، فلما رآه حمد الله و قال: من این لک هذا؟ قالت: هو من عند الله ان الله یرزق من یشاء بغیر حساب. فبعث رسول‏الله صلی الله علیه و آله و سلم الی علی فدعاه و احضره، و اکل رسول‏الله صلی الله علیه و آله و سلم و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و جمیع ازواج النبی حتی شبعوا. قالت فاطمه: و بقیت الجفنه کما هی فاوسعت منها علی جمیع جیرانی، جعل الله فیها برکة و خیرا کثیرا».

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به حدیث پیامبر(ص)، ابراز داشت: جابر بن عبدالله انصاری می فرماید «چند روزی می‏ شد که رسول خدا غذا نخورده و به شدت گرسنه شده و تحمل آن برایش دشوار گردیده بود، به خانه‏ هر یک از همسران خود که می رفت چیزی برای خوردن پیدا نمی کرد؛ پس به خانه دخترش فاطمه رفت و گفت: دخترم، آیا در خانه تو چیزی پیدا می‏شود که بخورم و رفع گرسنگی نمایم؟».

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حضرت فاطمه در برابر خواسته پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند « فاطمه گفت: نه، به خداوند سوگند چیزی یافت نمی‏شود، جان من و علی به فدایت باد. پس پیامبر از نزد دخترش خارج شد و در این حال یکی از کنیزان فاطمه که سخنان او را با پدرش شنیده بود، دو گرده نان با مقداری گوشت برای آن حضرت فرستاد، فاطمه(س) آنها را گرفته و در زیر کاسه‏ای قرار داده و گفت: به خداوند سوگند که من رسول خدا(ص) را در خوردن این غذا، بر خودم و دیگران مقدم می‏دارم و این در حالی بود که خود آنها در خانه به یک وعده غذا احتیاج داشتند.

مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه ابراز داشت: حضرت فاطمه(س) حسنین را تا پیامبر(ص) را بازگردانند، هنگامی که پیامبر(ص) برگشت، حضرت فاطمه فرمودند « خدا مقداری غذا برای ما فرستاد که من آن را برای شما نگه داشته‏ام.» پیامبر(ص) فرمود « آن را برای من بیاور» حضرت زهرا(س) زمانی که کاسه را برداشت تا دو گرده نان و گوشت را بیاورد، مشاهده کرد مقدار زیادی نان و گوشت در زیر آن وجود دارد و متوجه شد این غذا از جانب خداوند متعال فرستاده شده است، پس حمد و ثنای خداوند را به جای آورد و بر پیامبر خدا صلوات و درود فرستاد و آن غذا را در مقابل رسول خدا(ص) قرار داد.

آیت الله موسوی جزایری ادامه داد: هنگامی که رسول خدا(ص) غذا را دید حمد و ثنای خداوند متعال را به جا آورد و به حضرت فاطمه(ص) گفت « این غذا را از کجا آورده‏ای؟» که ایشان پاسخ دادند «آن را خداوند متعال فرستاده است که خداوند اگر اراده کند روزی بی حساب خود را به هرکه خواهد عطا نماید.»

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: پس از این اتفاق رسول خدا(ص) کسی را به دنبال حضرت علی(ع) فرستاد و وقتی که او حاضر شد، پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و حسنین(ع) و عموم زنان پیامبر و حتی همسایگان از آن طعام خوردند تا سیر شدند.

تعهد به سیره جضرت زهرا(س) باید عملی باشد نه شعاری

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که حضرت فاطمه زهرا(س) مظهر صفات خداوند و اسماء الحسنی است، ابراز داشت: حضرت فاطمه(س)، حضرت مریم(ع)، حضرت خدیجه بنت خویلد و آسیه همسر فرعون از جمله زنانی بودند که به کمال انسانی رسیدند و برگزیده خداوند شدند و مقام انسان کامل یعنی مظهر صفات خداوند و اسماء الحسنی را دریافت کردند که در رأس آنها حضرت فاطمه زهرا(س) قرار دارند.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که حضرت زهرا(س) در روز جزا شافع ما خواهد بود تأکید کرد: باید قدر نعمت حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) را بدانیم و در همان راهی که برایمان ترسیم کرده اند گام برداریم.

تضاد رفتار امروزی زنان با حضرت زهرا(س)

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که تبعیت از سیره حضرت زهرا(س) باید از حالت شعاری به حالت عملی تبدیل شود، تصریح کرد: باید در عمل نشان دهیم که در مسیر حضرت زهرا(س) گام نهاده ایم و در این مسیر تنها شعار بی اثر است و باید در عمل به سیره حضرت زهرا(س) متعهد شویم.

امام جمعه اهواز با بیان این که رفتار برخی از زنان امروزی در جامعه با حضرت زهرا(س) متضاد است، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای زنان جهت برقراری زندگی سالم و ایجاد اجتماعی امن و با آسایش است و بانوان ایران اسلامی که به حضرت زهرا(س) عشق می ورزند و برای ایشان اشک می ریزند باید در عمل نیز به گونه ای رفتار کنند که مورد رضایت دختر گرامی پیامبر اسلام(ص) قرار گیرد و سبب نشود که در محشر ایشان از ما روی برگرداند./9461/ت302/س

 

ارسال نظرات