۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۶۳۵۱۶
رییس اتحادیه ناشران افغانستان اعلام کرد؛

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه قرآن کریم «غزنی» افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران

خبرگزاری رسا ـ رییس اتحادیه ناشران افغانستان گفت: قرار است بخشی از قدیمی‌ترین نسخه قرآن کریم که در غزنی کتابت شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شود.
رئيس اتحاديه ناشران افغانستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بخشی از قدیمی‌ترین نسخه قرآن کریم که در قرن پنجم هجری قمری به فارسی ترجمه و تفسیر شده و در غزنی کتابت شده است، به مناسبت انتخاب غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، در تهران منتشر و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی خواهد شد.

 

این اثر نفیس اثر «ابونصر احمد بن محمد بن حمدان بن محمد حدادی»، است که از سوی «عثمان بن حسین وراق غزنوی» در سال 484 هجری قمری، کتابت و تذهیب شده است و انتشارات «عرفان» به مناسبت انتخاب غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 این اثر را با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر کرده است.

 

محمد ابراهیم شریعتی رییس «اتحادیه ناشران افغانستان» و مدیر انتشارات عرفان در تهران، اعلام کرد که با توجه به نام‌گذاری شهرغزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 انتشارات «عرفان» یک قرآن بسیار نفیس که در قرن پنجم هجری قمری در شهر غزنی کتابت شده و در همان زمان به فارسی ترجمه و تفسیر شده است را منتشر کرده که در نمایشگاه کتاب تهران و همچنین در شهر قم، کابل و «هرات» این اثر بسیار نفیس رونمایی خواهد شد و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

 

ویژگی‌های قرآن نفیس غزنی

 

این قرآن نفیس که با مقدمه دکتر «سرور مولایی» از اساتید دانشگاه ایران، منتشر شده، کهن‌ترین نسخه‌ای است که به زبان فارسی ترجمه و تفسیر شده و علاوه بر آن از نظر صفحه آرایی و کتابت و نسخه‌آرایی، اثری نفیس به شمار می‌رود که حاشیه‌های آن با آب طلا تذهیب شده است.

 

این اثر پس از کتابت به کتابخانه «سلطان بن ابراهیم غزنوی» که فردی ادب‌دوست و فاضل بود و کتابخانه ارزشمندی را در غزنی فراهم آورده بود تقدیم شد. این کتابخانه، زمانی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام بود که پس از شکست «غزنویان»، توسط «غوریان» در آتش سوخت./988/ب101/د

ارسال نظرات