۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۶۳۳۲۶
با معرفی پژوهش‌های برگزیده حوزوی؛

پنجمین جشنواره علامه حلی برترین‌های خود را شناخت

خبرگزاری رسا ـ پنجمین جشنواره علامه حلی با معرفی و تقدیر از برترین آثار پژوهشی طلاب جوان سراسر کشور به کار خود پایان داد.
جشنواره علامه حلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برترین آثار پژوهشی طلاب جوان در پنجمین جشنواره علامه حلی که به منظور تقویت انگیزه پژوهش، شناسایی نخبگان و تلاش علمی طلاب جوان سراسر کشور و تشویق آنان از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برنامه‌ریزی شده است، طی مراسمی در سالن همایش‌های حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی مرکز فقهی ائمه اطهار‌ علیهم السلام تقدیر شدند.

 
در این مراسم که با هدف تقدیر از آثار پژوهشی طلاب جوان سراسر کشور پیش از ظهر امروز برگزار شد، حجت‌الاسلام مجتبی گودرزی، دبیر جشنواره علامه حلی به ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره پرداخت و با تشریح فرایند ارزیابی آثار از جهت ساختار و اصول و تبیین ارزیابی‌ها در دو بخش تفصیلی و اجمالی، از برگزیده شدن 25 اثر و 50 اثر شایسته تقدیر در این جشنواره خبر داد.
 
وی گفت: در جشنواره امسال، 5 هزار و 951 نفر طلبه خواهر و برادر با ارائه 7 هزار و 9 اثر پژوهشی رقابت داشتند که از این تعداد، 3 هزار و 167 اثر مربوط به طلاب برادر و 3 هزار و 842 اثر مربوط به طلاب خواهر بوده است؛ امسال برای ارزیابی آثار از 14 فرم مختلف ارزیابی بهره بردیم که یک فرم، مربوط به ارزیابی اجمالی آثار و سیزده فرم دیگر مرتبط با ارزیابی تفصیلی آنها بود.
 
دبیر جشنواره علامه حلی افزود: فرم ارزیابی اجمالی به گونه‌ای طراحی شده بود که در آن، افزون بر پوشش دادن بارم‌بندی متفاوت مقالات، کتب و پایان‌نامه‌ها در سطوح مختلف ارزیابی جشنواره، معیارهای ظاهری و محتوایی آثار، بسته به قالب آنها بررسی می‌شد و جهت ارزیابی تفصیلی نیز برای مقالات 5 فرم، کتاب‌ها 5 فرم و پایان‌نامه‌ها 3 فرم طراحی و تدوین شده بود.
 
وی در ادامه قوت علمی، به گونه‌ای که ورود و خروج و تحلیل و تعلیل از درجه خوبی برخوردار باشد، رعایت شکل ظاهری و ساختاری پژوهش، عنوان بدیع و وجود نوآوری در زمینه‌های مختلف، قلم‌پردازی محقق و اثبات این که اثر از خود مؤلف است و تفحص در منابع متعدد و معتبر متناسب با عنوان پژوهشی را از شاخصه‌های پژوهش برتر در جشنواره علامه حلی برشمرد.
 
حجت‌الاسلام گودرزی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که هر ساله سطح علمی آثاری که به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود، در مجموع بالاتر می‌رود و طبیعتا رقابت بین آثار نیز شدیدتر و نزدیک‌تر خواهد بود که البته دبیرخانه هم با توجه به این امر، فرم‌های ارزیابی متناسب با سطح علمی طلاب و قالب آثاری که ارائه می‌کنند، تدوین کرده است.
 
وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار، ارزیابی اجمالی آثار با اتقان بیشتری نسبت به سال گذشته و از سوی گروه مربوط انجام شد و مسؤول گروه بر روند ارزیابی آثار گروه خود نظارت و احاطه داشت، گفت: ارزیابان جشنواره علامه حلی از چهره‌های شناخته شده حوزه و دانشگاه و با تحصیلات غالبا سطح 4 حوزه یا دکتری دانشگاه هستند.
 
همچنین آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در سخنانی با طرح این سؤال که جایگاه پژوهش در آموزش حوزه کجاست، تکلیف‌پژوهی در حوزه را متناسب با انتظارات ندانست و تأکید کرد: اگر طلبه‌ای کار پژوهشی انجام ندهد، در نگاه و منظر خود و کسانی که ناظر به او هستند، نقصی را در فعالیت‌های علمی خود نمی‌بیند و این جزو سؤال‌های جدی ما است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه به بیان آسیب‌ها و بایسته‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه پرداخت و نبود توجه به نیازسنجی پژوهشی، کم بودن ابراز عقیده و نظریه‌پردازی، عدم توجه به نقد آثار و نبود نقد علمی، عدم نوگرایی، شتاب‌زدگی در کارها، نبود نیروهای متخصص به اندازه کافی و عدم حمایت مناسب از پژوهش‌های حوزویان را از آسیب‌های پژوهش برشمرد.
 
در پایان این مراسم، محمدامین آسیایی‌فرد با اثر «ادبیات آیه وضوء و مبانی امامیه در آن» در بخش کتاب سطح یک و دو، علاءالدین ملک‌اف با اثر «معرفت‌شناسی باور دینی از دیدگاه مرتضی مطهری و آلوین پلانتینگا» در بخش کتاب سطح 4، توفیق اسداف با اثر «حکمت‌نامه جوان» در بخش کتاب ترجمه، محمدباقر ملکیان با اثر «جامع الرواه» در بخش کتاب تصحیح و خانم سیده محبوبه حسنی ابوالحسن کلایی با اثر «توحید در عهدین و قرآن» در بخش تحقیق پایانی، برگزیده شناخته شدند.
 
خانم ساره کلباسی با اثر «بداء در آیات و روایات»، خانم زینب حسن‌پور دکان با اثر «تبیین حسن ظن از منظر آیات و روایات و آثار آن»، خانم فاطمه جعفری با اثر «نگاه از منظر آیات و روایات»، خانم سیده لیلا مرتضوی با اثر «بررسی آرا و عقاید دینی حاکم اسلامی دهه دوم هجری» و خانم رحیمه قربانی با اثر «راهکارهای گذر از بحران معنویت در جهان اسلام» از دیگر برگزیدگان بخش تحقیق پایانی جشنواره پنجم بودند.
 
همچنین «بررسی اصول مدیریت اسلامی از منظر امام علی‌ علیه السلام در نهج‌البلاغه» اثر خانم حوا عرب انصاری، «بررسی معیارهای انتخاب همسر بین دانشجویان و طلبه‌ها» اثر خانم زهره قلعه‌نویی در بخش تحقیق پایانی، «عقلانیت تجدد از منظر فلسفه اسلامی» اثر محمد شریف عظیمی در بخش پایان‌نامه سطح 3 و «راهکارهای کاربردی نظارت بر امر به معروف و نهی از منکر در سیره و عصر نبوی» اثر محمد امیر حق‌شناس در بخش مقاله سطح 3، به عنوان برگزیده معرفی شدند.
 
حجت‌الاسلام مصطفی پیوندی با اثر «تسدید الدلیل الاستقرائی علی اساس موضوعی جدید»، احمد شه‌گلی با اثر «مقایسه و تحلیل مبانی فلسفی طب ابن سینا و طب مدرن»، حجت‌الاسلام محمدجواد محمدی با اثر «بررسی رابطه حرمت میان کودک و صاحب رحم جایگزین» و احمد اولیایی با اثر «بررسی فقهی مالکیت معنوی با نگاهی به نظر امام خمینی‌ رحمةالله‌علیه» در بخش مقاله سطح 4 نیز برگزیده این مراسم بودند.
 
از دیگر برگزیدگان جشنواره پنجم می‌توان به سیدمصطفی موسوی اعظم با اثر «چیستی علیت تحلیلی، طرحی نو از انقسام علیت در فلسفه اسلامی»، حجت‌الاسلام حسین زروندی رحمانی با اثر «بررسی فقهی و حقوقی وقف سهام شرکت‌های تجاری» و حجت‌الاسلام مهدی درگاهی با اثر «واکاوی رابطه انسان با اعضای بدن خود در فقه و حقوق و اثر آن در خرید و فروش اعضا» در بخش مقاله سطح 4، اشاره کرد.
 
گفتنی است، تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه پژوهش در بین طلاب، شناسایی نخبگان و استعدادهای علمی برتر طلاب و حمایت از آنان، تقویت فرهنگ پژوهش و نگارش آثار علمی، افزایش سطح مشارکت و رقابت طلاب در عرصه‌های علمی پژوهشی، بخشی از اهداف برپایی جشنواره سالانه علامه حلی است.
 
زمینه‌‌سازی و هدایت طلاب مستعد با گرایش‌های تخصصی علوم حوزوی، جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی طلاب به سمت نیازهای پژوهشی حوزه و نظام، کمک به کاربردی کردن علوم اسلامی از طریق شناسایی مسائل و نیازهای حوزه‌های علمیه، جامعه و نظام اسلامی از دیگر اهداف برنامه‌ریزی و برپایی این جشنواره است. /920/پ201/ق
ارسال نظرات