۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۶۳۰۱۸
در قم؛

کتاب کلام و جامعه اثر فان اس نقد و بررسی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی معرفی و نقد کتاب «کلام و جامعه» اثر فان اس از سوی انجمن ادیان و مذاهب حوزه برگزار می‌شود.
نقد کتاب کلام و جامعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «کلام و جامعه» اثر فان اس که در قرن دوم و سوم هجری مشتمل بر شش جلد به رشته تحریر در آمده است، 5 اردیبهشت‌ماه در نشستی علمی که از سوی انجمن ادیان و مذاهب حوزه برگزار می‌شود، معرفی و نقد خواهد شد.

 
مجلدات این اثر به تدریج طی سالهای 1991  تا 1995  به چاپ رسیده است و شمار مجموع صفحات آن به3760  صفحه می‌رسد. کتاب از سه بخش عمده مقدماتی، تاریخی و تبیین نظامهای کلامیِ اندیشمندان قرون دوم و سوم هجری در جهان اسلام تشکیل شده است.
 
جلد نخست کتاب به مقدمات تاریخی و ملاحظات روشی مؤلف اختصاص یافته است.مجلدات دوم تا بخشی از جلد چهارم بیان مسائل تاریخی و توصیف تحول و تطور کلام با محور قرار گرفتن مناطق مختلف جهان اسلام، در این مقطع تاریخی است.
 
بخش دیگر جلد چهارم، تبیین نظامهای کلامی و شرح و بیان مسائل آنها است.اگر در مجلدات دوم، سوم تا بخشی از جلد چهارم بیان تاریخی غلبه دارد، در بخش دیگرِ جلدِ چهارم بیان نظری و مفهومی حاکم میگردد. به این ترتیب کتاب فان اس از دو ویژگی توصیفی و تحلیلی برخوردار است.
 
مجلدات پنجم و ششم هم به متون کلامیِ این دوره اختصاص یافته است و غرض از آوردن آن ضمن اینکه بیان مصادیق و نمونههایی است از آنچه به طور خاص در جلد چهارم در خصوص نظامهای کلامی آورده شده است، جمعآوری و تأمین منابع و مواد مناسب برای خوانندگانی است که خود مایلند به طور مستقل در این مقطع و مسائل آن کنکاش کنند و حتی آراء و استنباط مؤلف را مورد جرح و نقد و تعدیل قرار دهند.
 
نویسنده مؤکدا توصیه دارد که متنهای جلدهای پنجم و ششم به طور پیوسته با توصیفی که از نظامهای کلامی در سایر مجلدات آمده است، خوانده و مقایسه گردد. فهرستی از مطالب اصلیِ مندرج در این مجلدات ششگانه و همچنین منابع اصلیِ مورد استفاده مؤلف، به انضمام شرححال مختصری از پروفسور فان اس، را در پایان این مقال ملاحظه خواهید کرد.
 
گفتنی است، نشست علمی معرفی و نقد کتاب «کلام و جامعه» اثر فان اس با حضور محمدرضا بهشتی، مدیر پروژه ترجمه و حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی استاد حوزه و دانشگاه، پنج شنبه 5 اردیبهشت‌ماه ساعت 10:30 در سالن همایش انجمن های علمی حوزه برگزار می‌شود. /920/ن603/ق
ارسال نظرات