۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۵۸۸۵۵

اعتراض شدید علمای افغان به فتوای جواز حمله انتحاری در این کشور

خبرگزاری رسا ـ علما، مراکز اسلامی و احزاب سیاسی افغانستان، فتوای جواز حمله انتحاری در این کشور از سوی رییش شورای علمای پاکستان را به شدت محکوم کردند.
طاهر اشرفي رييس شوراي علماي پاکستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سخنان طاهر اشرفی، رییس شورای علمای پاکستان مبنی بر جواز حمله انتحاری در افغانستان و ناروا بودن آن در پاکستان با اعتراض شدید برخی علما و مراکز دینی افغانستان مواجه شد.

 

شورای عالی صلح افغانستان با صدور پیامی، این سخنان را خلاف اصول اخوت اسلامی دانست و تأکید کرد که مولوی اشرفی از صفات و بینش دینی یک مومن با مسؤولیت برخوردار نیست.

 

در این بیانیه آمده است: ما این اظهارات را مغرضانه پنداشته و از حکومت جمهوری اسلامی پاکستان تقاضا داریم در برابر شرارت چنین افرادی ایستاده و از تلاش‎های صورت گرفته برای صلح و ثبات بر اساس نص قرآن و حدیث نبوی حمایت کند.

 

این شورا افزود: مردم مسلمان پاکستان لیاقت نماینده بهتری در امور مذهبی دارند. ما همچنان با هدف حفظ منافع عالی ملت افغانستان و برقراری صلح و ثبات در این کشور به تلاش‎های خود ادامه می‎دهیم.

 

شورای علمای افغانستان نیز با حرام دانستن حملات انتحاری، تأکید کرد که پاکستان یک کشور اسلامی است و باید حملات انتحاری را حرام بداند.


عبدالقیوم حافظ، عضو شورای سراسر علمای افغانستان با محکومیت سخنان این عالم سنی پاکستانی، تصریح کرد: حمله انتحاری در شریعت اسلامی کاملا حرام است.

 

میراحمد جوینده، کارشناس مسائل سیاسی نیز سخنان طاهر اشرفی را مهر تأییدی بر حملات انتحاری عنوان کرد و گفت: برداشت و تحلیل این افراد از اسلام ناقص است، چرا که انتحار در اسلام کاملا حرام است.

 

حزب حق و عدالت افغانستان هم در پیامی سخنان رییس شورای علمای پاکستان را غیرمسؤولانه، سیاسی و مغایر نظر علمای جهان اسلام دانست.

 

این حزب تأکید کرد: اظهارات طاهر اشرفی مغایر ارزش و آموزه‎های دین مبین اسلام و دشمنی آشکار با امنیت جان و مال مسلمانان در افغانستان است.

 

حق و عدالت ادامه داد: ادعای اشرفی مبنی بر حلال بودن حمله انتحاری در افغانستان و حرمت آن در پاکستان نه تنها بازی دوگانه و برخورد نادرست با ارزش‎های دین اسلام است، بلکه چنین برخوردی مغایر نظر علمای جهان اسلام به شمار می‎آید.

 

این حزب افغانی با اطلاعاتی خواندن اظهارات این عالم سنی، اظهار داشت: از همه علمای جهان اسلام می‎خواهیم در برابر سوء استفاده از دین مقدس اسلام وارد عمل شده و این سخنان را مورد بررسی قرار دهند. افرادی نظیر اشرفی از نام دین علیه امنیت جان و مال مسلمانان استفاده می‎کنند.

 

گفتنی است طاهر اشرفی، رییس شورای علمای افغانستان در گفت‎وگو با شبکه بی بی سی، حمله انتحاری در افغانستان، فلسطین و کشمیر را به دلیل اشغال این کشورها از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و هندوستان جایز اعلام کرد./980/ب902/د

ارسال نظرات