۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۵۷۸۳۳
درخواست عجیب خطیب جمعه سنی الانبار عراق؛

اردوغان به یاری ما بشتابد

خبرگزاری رسا ـ برخی علمای فتنه‎گر استان‎های سنی نشین عراق با حضور در جمع تظاهرکنندگان از نخست وزیر ترکیه خواستند به یاری اهل تسنن این کشور بشتابد و در مقابل دولت نوری المالکی بایستد.
علماي اهل تسنن الانبار عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شهرهای سنی نشین غرب عراق همچنان شاهد تظاهرات ضد دولتی هستند و سخنان فتنه انگیزانه برخی علمای سنی نیز بر آتش این تظاهرات می‎افزاید.

 

در حالی که برخی علمای سنی نظیر شیخ خالد عبدالوهاب الملا، رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق به شدت تلاش می‎کند تا تظاهرکنندگان از سردادن شعارهای فتنه‎انگیزانه خودداری کنند برخی علمای سنی در خطبه‎های نماز جمعه هفته گذشته به بیان برخی اظهارات پرداخته که فتنه را گسترش می‎دهد.

 

شیخ عبدالمعنم البدرانی از خطبای نماز جمعه اهل تسنن الانبار در جمع تظاهرکنندگان این استان از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که به شدت در برابر نظام نوین عراق ایستاده است، خواست تظاهرکنندگان را در برابر دشمن واحد یاری دهد.

 

این خطیب اهل تسنن با دعوت از مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق برای اتحاد بیشتر با مناطق سنی نشین، افزود: ما و کردها دارای اشترکات زیادی هستیم و می‌توانیم با اتحاد بیشتر به هم کمک کرده و در برابر نوری المالکی و حکومت او بایستیم.

 

تظاهرکنندگان نیز به این سخنان تحریک‌آمیز عکس العمل نشان داده و خواستار سرنگونی حکومت در عراق شدند.

 

وی همچنین در سخنانی خلاف واقع مدعی شد که ایران خطر بزرگی برای عراق و سایر کشورهای اسلامی است و در این باره به کشورهای خلیج فارس نیز هشدار داد.

 

علاوه بر عبدالمنعم البدرانی شماری از خطبای تندروی اهل سنت در شهرهای فلوجه و موصل عراق نیز حمله شدیدی را علیه حکومت نوری المالکی و شیعیان عراق ترتیب دادند.

 

این خطبا در سخنانی هم سو با منافع القاعده و حزب بعث علاوه بر تهدید شیعیان کشورهای ایران،‌ بحرین و عربستان، خواستار حرکت تظاهرکنندگان به سمت بغداد و مناطق شیعه نشین عراق برای تصرف این شهرها و مبارزه با شیعیان شدند.

 

شهروندان عراقی نیز در واکنش به این سخنان از مراجع تقلید و حکومت عراق خواستند قبل از ایجاد جنگ طایفه‎ای در این کشور با این گونه سخنرانی‌ها برخورد کرده و جلوی آن را بگیرند.

 

گفتنی است تظاهرکنندگان استان سنی نشین الانبار عراق که هفته‎هاست با حمایت بیگانگان به تظاهرات ضد دولتی می پردازند از تصمیم خود برای اقامه نماز جمعه یکپارچه در مسجد ابی حنیفه در منطقه الاعظمیه بغداد خبر داده بودند که این امر با اعتراض شدید علما و قشرهای مختلف مردم مواجه شد و تظاهرکنندگان از تصمیم خود منصرف شدند.
 
گرچه معترضان سنی عراق بر مشروعیت خواسته‎های خود تاکید دارند، ولی درخواست آزادی همه زندانیان حتی تروریست‎های جنایتکار، لغو قانون مبارزه با تروریسم و قانون بازخواست و عدالت ویژه مبارزه با حزب بعث، برافراشتن عکس صدام و عکس نخست وزیر ترکیه و به اهتزاز درآوردن پرچم سابق عراق و تروریست‎های سوری نشان دهنده نیت شوم معترضان است./980/ب901/د

ارسال نظرات