۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۵۷۳۸۹
به قلم علی ابوالحسنی(منذر) منتشر شد؛

دفتر اول ذوق لطیف ایرانی با عنوان پیش پرده

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر اول ذوق لطیف ایرانی با عنوان پیش پرده را منتشر کرد.
کتاب ذوق لطيف ايراني/دفتر اول: پيش پرده

به گزارش خبرگزاری رسا، دفتر اول ذوق لطیف ایرانی با عنوان پیش پرده به قلم علی ابوالحسنی (منذر) از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

«رابیندرانات تاگور»، زمانی که به ایران آمد، روزی برای زیارت تربت پر فیض حافظ و سعدی با همراهان به حافظیه رفت. پیشنهاد شد فالی بزند. تاگور استقبال کرد.
دکتر محمدتقی مقندری ضمن گزارش مطلب فوق می افزاید:
«به راستی مشهود بود که[تاگور] به عالمی دیگر سیر می کند و از خود بیخود است. این غزل آمد که خواندند و ترجمه کردند:
                       غلام نـــــــرگس مست تـــو تا جــدارانند 
                       خـــــراب بـــاده لعل تـــــو هوشیارانند...
تا بیت:
                      نه من بر آن گل عارض، غزل سرایم و بس  
                      که عندلیب تـــو، از هــر طـرف، هـــزارانند

آقای شیبانی [کفیل استانداری شیراز] کلمه « هزار» را به سنجش عددی ترجمه کرد، ولی آقای مجاب گفت که این واژه، تعبیر بلبل است که هزار دستان است و هر دم به لحنی جدید می خواند. تاگور از این تفسیر دوم خوشش آمد و در عین حال که از کشمکش ادبی این دو می خندید، گفت:
- شیراز سرزمین شعر است، که پلیس آن هم شاعر مسلک است!


مجموعه کتاب ذوق لطیف ایرانی که استاد علی ابوالحسنی(منذر) آن را به رشته تحریر درآورده، شامل دو دفتر تحت عناوین پیش پرده و لبخند علما می باشد. در این مجموعه، نویسنده ارجمند از لابلای صفحات تاریخ و فرهنگ ایران زمین با نگاه تیزبین خود، سطرهایی را برگزیده اند که نمایانگر بخشی از ذوق مردمی است که ظرافت اندیشه و لطافت روح، بارزترین ویژگی آنان است.باید خاطر نشان کرد که مجموعه «ذوق لطیف ایرانی» صرفاً برای تفنن خواننده و چیزی از سنخ «بخوانیم و بخندیم» یا «گوناگون» نیست؛ بلکه می کوشد در قالب طرح مطالب شیرین و جذاب، جلوه های گوناگون ذوق و هنر مردم این سرزمین را در شئون و عرصه های مختلف نشان دهد.


دفتر اول از مجموعه ذوق لطیف ایرانی با عنوان پیش پرده به قلم علی ابوالحسنی(منذر) در قطع رقعی، 232 صفحه، 2500 نسخه و بهای 6000 تومان برای نخستین بار منتشر شده است./913/د102/ق

ارسال نظرات