«معبد نقره ای» منتشر شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه دومین جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی با صاحب امتیازی مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی، به تاریخچه هالیوود و تاثیر آن بر فرهنگ ها با عنوان «معبد نقره ای» به مطالبی چون 1- ظهور سینما در غرب 2- ماجرای یک مهاجر 3- امپراتور هالیوود 4- محتوای فیلم های هالیودی 5- سانسور در سینما 6- زن در سینما 7- ستاره سازی 8- تاثیر بر اذهان، پرداخته است.
در بخشی از این ویژه نامه با عنوان «ماجرای یک مهاجرت» چنین آمده است:
«هر فیلم در مخاطب ذائقه ای پدید می آورد، که این ذائقه سفارش دهنده آثار بعدی است و این همان چیزی است که سالها به آن توجه نشده و ما امروز با سینمای مبتذل یا سینمای زرد روبرو هستیم که محصول همین بی توجهی است. در سینما ذائقه مخاطب مدیریت می شود، ضمن اینکه می تواند خود را با نیازهای مخاطب و حتی شرایط زمانی و نیاز سیاستمداران و مدیران سیاسی، اقتصادی، اجتماعی جامعه مطابقت بدهد، این توانایی را هم دارد که ذائقه سازی کند و با این کار به موج بعدی تمایلات بینندگان خودش خط بدهد. سینما سالها این گونه بود، یعنی خودش می آمد و ذائقه سازی می کرد و بر مبنای آن، محصولات بعدی را عرضه می کرد. ذائقه سازی یکی از بحث های بشدت دقیق در سینماست. مدیریت ژاپنی که بعضی ها بدون توجه به اصل و مبنای آن بعنوان یک الگوی اقتصادی درباره اش صحبت فراوانی کردند، می گویند توجه نکن به اینکه نیاز به کالا در بازار وجود دارد یا نه، تو محصولت را تولید کن و سپس با شیوه های زیرکانه تبلیغاتی، این نیاز را در مخاطب ایجاد کن، به طوری که اگر آن کالا را در اختیار نداشته باشد، احساس کند چیز مهمی در زندگی اش کم است. سینما از همین جا که چنین چیزی را احساس کرد، مدیریت ذائقه، سلیقه و نهایتا مدیریت فکر مردم را به عهده گرفت. سینما همه این مراحل را انجام می دهد و با چنان مظلومیتی هم این کار را می کند که ما تصور می کنیم این ماییم که فیلم را انتخاب می کنیم و این ذائقه و سلیقه ماست که فیلم خاصی را می پسندیم، غافل از اینکه قبلا این سلیقه در ما نهادینه شده است.»
این ویژه نامه با صاحب امتیازی مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی و سردبیری محمدرضا صالحی منتشر شده است./996/ن602/ق