۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۵۶۹۸۷

هشتمین شماره ماهنامه «حاشیه» منتشر شد

خبرگزاری رسا - هشتمین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی«حاشیه» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
ماهنامه حاشيه شماره 8

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه در هشتمین شماره خود به مطالبی چون: آشنایی اجمالی بازندگی پر برکت حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمة الله علیه)، گفت وگو با آیت الله محمد علی گرامی قمی، گزارشی تاریخی از مواجهه امام خمینی (رحمة الله علیه) با سکولاریسم حوزوی، و طلبگی بدون تلوزیون ال ای دی پرداخته است.

 

برخی از مطالب این شماره به شرح زیر است:

اخبار ماه

شاگرد نام  آشنای حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)؛ آشنایی اجمالی با زندگی پر برکت حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(رحمة الله علیه)

نگاهی به طرح های جدید اصلاح نظام آموزشی حوزه

استاد ماه

جز روز دامادی، هرگز دیر سر کلاس نرفتم؛ گفت‌وگو با آیت الله حاج شیخ محمد علی گرامی قمی

پرونده ماه )حوزه سکولار(

اشکال به خود آقایانی است که کنار می نشینند

گزارشی تاریخی از مواجهه امام خمینی (رحمة الله علیه) با سکولاریسم حوزوی

منظومه مسائل نسبت حوزه و نظام اسلامی در اندیشه رهبر معظم انقلاب

طلبه ماه

ترجمه ایکه به چاپ بیستم رسید

گفتگوی صمیمی با حجت الاسلام محمد مهدی رضایی

طلبگی بدون تلوزیون ال ای دی

مجالس شادی و عزا را مدیریت کنید

 

در سر مقاله این شماره از ماهنامه می خوانید:

«1- در سر مقاله شماره قبل، از لزوم حوزه اندیشی و تفکر در مورد حوزه و طلبگی در عصر حاضر سخن به میان آمد. ضرورتی که متوجه تمامی آحاد حوزه، از زغمای بزرگوار تا طلاب جوان می باشد.

2- پرداختن زعما، مسؤولین و کارشنان به مسائل حوزه، امری طبیعی است و همواره بوده و هست. اما آنچه که غریب می نماید،حضور طلاب جوان در این عرصه است. خصوصا که در فرهنگ حوزه، تحذیرهایی هم از چنین کارهایی وجود دارد و شاید دخالت در کاربزرگترها قلمداد می شود. در افکار حوزه، چنین نقش بسته که اظهار نظر در مورد مسائل حوزه، مقدمات و مقدروراتی می طلبد که طلبه جوانی که تازه از راه رسیده، قطعا فاقد آن است و ورود او به چنین مباحثی هم عمر و انگیزه او را ضایع می کند و هم در امور حوزه، اختلال ایجاد می نماید. لذا طلبه باید روی درس خود تمرکز کرده و توان ذهنی خود را مصروف مسائل علمی خود نماید و این امور را به اهلش واگذارد.

3- در مقابل، نظر دیگری وجود دارد و آن اینکه بر عکس، طلبه باید از همان ابتدا، اندیشیدن در مورد مسائل حوزه را از اولویت های طلبگی خود بداند چرا که:

-اولا هر چه پیش می رویم، وظایف گسترده تر و مشکل تری بر دوش حوزه می آید و تحولات پی‌درپی سیاسی، علمی و فرهنگی، عرصه های جدید تری فراروی حوزه می گشاید و آن را با مسائل پیچیده تری مواجه می سازد.

چنین شرایطی،حضور فعال تری را ازحوزه می طلبد که این، خود متوقف بر تربیت نسلی زبده تر و کارآمدتر است. بی شک یکی از زمینه های پرورش چنین نسلی، ایجاد فضایی مناسب برای تفکر و تامل طلاب جوان در مورد مسائل حوزه در جهان معاصر است.

امروز اگر به طلاب جوان اجازه ندهیم در مورد رسالت های خویش و میسری که آنها را به مستوای انجام آن وظایف شان خواهد رساند بیاندیشند و دوران رشد خود را بدون چنین دغدغه هایی سپری کنند، قطعا آن نسل زبده مورد نیاز حوزه، تربیت نخواهد شد.

-ثانیا اگر ما دائما فخامت و استواری سنت و فرهنگ حوزه را گوشزد کنیم و طلاب را دعوت به پذیرش بی چون و چرای آن نمائیم و هرگونه تامل و پرسشی را مخالفت با بزرگان سلف و خلف بدانیم، هم مخالف همین سنت عمل کرده ایم و هم ممکن است باعث رویگردانی این نسل از گذشتکان شویم و هم زمینه ترمیم و بالندگی این سرمایه گرانبها و بی بدیل را از بین برده ایم...»

 

هشتمین شماره ماهنامه حاشیه به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد بهمن 1391 در 52 صفحه با قیمت 1200 تومان منتشر شده است./996/ن602/ق 

ارسال نظرات