۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۵۶۸۸۶

نامه‎های شخصی پاپ فساد داخلی واتیکان را فاش کرد

خبرگزاری رسا ـ نامه‎های شخصی پاپ که به تازگی فاش شده نشان می‎دهد که چگونه فساد در ساختار داخلی واتیکان نفوذ کرده و فضای این نهاد مذهبی را خیانت و رقابت فراگرفته است.
واتيکان پاپ شانزدهم

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه واشنگتن پست، اسناد محرمانه متعلق به پاپ که به تازگی به بیرون درز کرده‎ نشان می‎دهند که چگونه واتیکان به یک نهاد از هم گسیخته تبدیل شده و خیانت و رقابت، فساد و ضعف ساختاری در آن حاکم شده است.


طبق این اسناد، پاپ بندیکت شانزدهم تصمیم داشت با انتصاب کارلو ماریو ویگانو به عنوان اسقف اعظم، دست به تغییرات گسترده‎ای در ساختار داخلی واتیکان بزند.


به نوشته واشنگتن پست، کاردینال‎های رده بالا در واتیکان که با چنین تغییراتی مخالف بودند در برابر فعالیت‎های ویگانو مانع تراشی کرده و پاپ را مجبور کردند تا وی را به عنوان سفیر واتیکان در آمریکا منصوب کند، سمتی که در حقیقت نوعی تبعید سیاسی برای ویگانو محسوب می‎شد.


این اسناد نشان می‎دهند که چگونه بوروکراسی کلیسا در برابر تلاش‎های نوپای پاپ به عنوان یک اصلاح طلب که قصد داشت میراث واتیکان را از رسوایی‎های اخلاقی مربوط به کودک آزاری توسط کشیش‎های کاتولیک و فساد مالی پاک کند، مقاومت کرد.   

 

طبق اسناد محرمانه، پاپ در آخرین موعظه خود در جمع مقامات عالی رتبه واتیکان گفته بود: ما می‎توانیم چهره واقعی کلیسا را آشکار کنیم، می‎توانیم برای همگان مشخص کنیم که چرا وجهه واتیکان در برخی مواقع منفی شده است. من به طور ویژه به اختلافات داخلی کلیسای کاتولیک و اقداماتی فکر می‎کنم که علیه اتحاد این کلیسا انجام می‎شود.


پاپ در این موعظه از وزرای خود خواسته بود که بر خودخواهی‎ها و رقابت‎های خود غلبه کنند، چرا که تنها انسانهای بی‎مذهب به دنبال چنین مسائلی هستند.


روزنامه واشنگتن پست با این ادعا که کاتولیک‎ها نیاز به یک پاپ امروزی دارند از قول اسکات اپلبای، مورخ و مدیر مرکز مطالعات صلح بین‎الملل در دانشگاه نوتردام، خواستار انتخاب شدن یک آمریکایی به عنوان پاپ جدید شده است.

 

گفتنی است، صلاح‎الدین ترک ایلماز، مدیر مرکز اسلامی برلین، نیز در گفت‎و‎گو با بخش بین الملل خبرگزاری رسا گفته بود که عامل اصلی استعفای پاپ این حقیقت بود که وی حاضر نشد در برابر فشار صهیونیست‎ها تمکین کرده و در مقابل اسلام موضع بگیرد.

 

مدیر مرکز اسلامی برلین فساد اقتصادی بانک واتیکان و فساد اخلاقی کشیشهای کاتولیک را از دیگر عوامل استعفای پاپ دانسته و با اشاره به خواست پاپ بندیکت شانزدهم برای اجرای اصلاحات در ساختار واتیکان، از وجود یک مافیا در درون این نهاد مذهبی خبر داده بود که در مقابل اصلاحات پاپ مقاومت کرده بود./990/ب901/ک


ارسال نظرات