۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۵۶۸۶۵
مسؤول سیاسی دراسات الهدف در گفت‎وگو با رسا:

حوزه علمیه نجف ارتباط خود را با واتیکان آغاز کند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول بخش سیاسی مرکز دراسات الهدف بر لزوم تحول و تجددگرایی در حوزه علمیه نجف تاکید کرد.
حجت الاسلام عدنان الحسيني، استاد حوزه و مسؤول بخش سياسي مرکز دراسات الهدف

 

حجت الاسلام عدنان الحسینی، استاد حوزه و مسؤول بخش سیاسی مرکز دراسات الهدف در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا  با اشاره به فضای بسته حوزه علمیه نجف اشرف، گفت: نجف دارای چارچوب تاریخی منحصر به خود است، شیخ مفید می گوید نجف بسیار عجیب است زیرا یک ناشناس وارد حوزه علمیه آن می شود و پس از تحصیل و خروج از شهر با ازدحام جمعیت علاقه‎مندان و ارادتمندان مواجه می‎شود.

 

وی از دشمنی شدید حزب بعث نسبت به حوزه علمیه نجف به عنوان یکی از عوامل عدم پذیرش فضای جدید یادکرد و تصریح کرد: حوزه علمیه نجف اشرف باید درهای خود را در برابر رویدادهای نوین باز کند و البته نویسندگان و مراکز اسلامی فراوانی پس از سرنگونی صدام در این شهر چهره شدند، اما تجدد گرایی به کندی صورت می‎گیرد.

 

حجت الاسلام الحسینی افزود: حوزه علمیه نجف به مدت یک قرن مورد قلع و قمع قرار گرفت و دروازه‎های آن به یکباره به سوی جهان گشوده شد؛ به همین دلیل نسبت به مسائل نوین و معاصر حساس است لیکن نباید افراط و تفریط ورزد.

 

مسؤول بخش سیاسی مرکز دراسات الهدف بر لزوم بررسی تحولات جهان از سوی علمای نجف تاکید کرد و اظهار داشت: مراجع تقلید نجف باید تحولات کنونی و آینده را بررسی کرده و با تفکیک مسائل مطلوب و نامطلوب به استفاده از مسائل و رویدادهای مطلوب روی آورند. چه اشکالی دارد که علمای نجف باید به رم بروند و روابط با واتیکان آغاز شود.

 

این استاد حوزه با اشاره به تدریجی بودن تغییرات در نجف، ادامه داد: تغییر و تحول در حوزه علمیه نجف به تدریج صورت می‎گیرد و کسی نمی‎تواند در عصر ارتباطات با این اصل مخالفت کند. کسانی که می‎خواهند به وضع 100سال گذشته پیش روند، در مقابل مردم قرار گرفته و مطمئنا نمی‎توانند به این وضع ادامه دهند.

 

وی از سیاست‎های صدام برای نابودی فرهنگ و اندیشه در عراق به عنوان عامل اصلی عقب افتادگی عراق در زمینه فرهنگی یاد کرد و خاطر نشان ساخت: صدام بر گسترش بی‎فرهنگی تاکید ویژه‎ای داشت و حتی به شدت خواستار افزایش آمار بی سوادی در جامعه بود تا مردم در نادانی باقی بمانند. این دیکتاتور با برنامه ریزی توانست به این هدف برسد. دوران دیکتاتوری و دوران اشغالگری عراق به ویرانی پایه های فرهنگی در کشور منجر شد.

 

حجت الاسلام الحسینی با اشاره به ترور نخبگان فرهنگی از سوی آمریکا تاکید کرد: فرهنگیان عراق بیشتر درصدد نجات جان خود از ترور آمریکا هستند و زمانی برای پرداختن به مسائل فرهنگی ندارند. هنرمندان به اکسیژن نیاز دارند تا فعالیت کنند که این اکسیژن در حال حاضر در عراق وجود ندارد.

 

وی بیان داشت: فرهنگ خودکشی در عراق افزایش یافته است ولی نخبگان تلاش خود را برای بازگشت هنر و فرهنگ به کشور آغاز کرده و همایش‎ها و جشنواره‎های مختلف هنری و فرهنگی با حضور گسترده ادیبان و فرهنگیان برگزار می شود./980/ب911/ک

ارسال نظرات