۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۵۲۴۱۶

همایش نقش امام حسین در حفظ سنت پیامبر اکرم در غرب آفریقا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش نقش امام حسین(ع) در حفظ سنت پیامبر اکرم(ص) در کشور سیرالئون برگزار شد.
آفريقا

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت اربعین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با همکاری علماء و دانشجویان موسسات آموزش عالی و با حضور سفیر جدید ایران و شخصیت های علمی و فرهنگی، رییس‎ها و اعضای سازمان های اسلامی در کشور سیرالئون در غرب آفریقا، تحت عنوان " نقش و جایگاه ویژه امام حسین (ع) در حفظ و ضمانت سنت پیامبر اکرم (ص) " در سالن اجتماعات نمایندگی فرهنگی برگزار شد .

 

در این همایش حجت الاسلام جواد رقوی رییس دانشکده اسلامی فریتاون وابسته به جامعه المصطفی(ص)، ابراهیم کولیا کامارا رییس شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون، شیخ احمد تیجان سیلاه امام جمعه مسجد مرکزی فریتاون و رایزن فرهنگی؛ راجع به نقش و جایگاه ویژه امام سوم مسلمانان جهان در ضمانت، حفظ و سلامت معارف قرآن مجید، میراث اسلام ناب و سنت های پیامبر اکرم (ص) و وقایع اربعین سال شصت و یک هجری سخنرانی کردند.

 

محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در سیرالئون با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته از قیام کربلا می باشد، به مقایسه ساختارنظام جمهوری اسلامی ایران را که مبتنی بر معارف قرآن مجید، ارزش های اسلامی  و سنت های پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بوده است، با سایر کشورهای اسلامی و دولت های به اصطلاح دمکراتیک پرداخت.

 

وی با اشاره به برخی زمینه های فرهنگی قیام کربلا که از سوی استکبار و عوامل آن امروز نیز همان سیاست ها علیه ملت های عاشورایی از جمله جمهوری اسلامی ایران اعمال می شود، گفت :حکومت بنی امیه برای ریشه ‌کن کردن سنت های پیامبر اکرم (ص) و آموزه های اسلام ناب، اقدام به "ایجاد اختلاف و شبهه در مبانی دین از طریق ایجاد احادیث و روایات جعلی و پرداختن به شبهه‌ ها و القائات منفی، به کار گماردن افراد فاسد و فاجر در رده‌های بالای حکومتی، ترویج فرهنگ فساد، اشاعه و گسترش رقص، آواز، لهو و لعب در جامعه‌ اسلامی، ایجاد نظام طبقاتی، ایجاد تغییر و تحریف در دین و قوانین و احکام اسلامی، خواندن نمازجمعه در روز چهارشنبه، ترویج فرهنگ مادی و دنیا پرستی، کم رنگ کردن ارزش‌های اسلامی و اهمیت نماز در جامعه و موارد دیگر کرده است.

 

قزلسفلی در بخشی از سخنان خود با اشاره به پیام های قیام کربلا گفت: آگاه ساختن انسان‌های غفلت زده و خفته،  متزلزل کردن کاخ ستم، آموزش شیوه خوب زیستن و خوب مردن، آموختن راه اصلاح جوامع ستم زده و به فساد کشیده شده، زنده نگاه داشتن دین اسلام، رهنمود به انقلاب های دینی و مردمی و بسیار دیگر از جمله دست آوردها شهادت سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) و یاران با وفایش می باشد .

 

وی با اشاره به جایگاه حیاتی حضرت زینب (س) در قیام امام حسین(ع) گفت: این بانوی قهرمان کربلا با بیانات کوبنده و افشاگرانه‌ خود توانستند بخش قابل توجهی از حقایق و ‌وقایع عاشورا را به گوش مردم رسانده  و‌ روز به روز بر عمق نفرت مسلمانان و ملت های آزاده جهان از اعمال ظالمانه‌ بنی ‌امیه بیفزایند .

 

  رایزن فرهنگی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروزه جوامع انسانی ‌بیش از هر زمان دیگر به تبیین و تشریح اهداف حقیقی قیام امام حسین(ع) نیاز دارند، گفت: فرهنگ عاشورا به بهترین نحو ممکن می‌ تواند ضامن حفظ کرامت و منزلت انسانی، استقلال همه جانبه، حریت، آزادی و آزادگی و سربلندی مسلمانان و آزادگان جهان، باشد.

 

شیخ احمد تیجان سیلاه، امام جمعه مسجد مرکزی فریتاون در بخشی از سخنان خود با اشاره به فلسفه قیام کربلا گفت:امام حسین (ع) با شهادت خود در روز عاشورای سال شصت و یک هجری سنت های پیامبر اکرم (ع) و ارزش های الهی، دینی و انسانی را برای همیشه تضمین کرده است .

 

وی با قرائت چند حدیث از پیامبر اکرم (ص) فضائل و جایگاه امام حسین(ع) را در اسلام و همچنین اهداف قیام کربلا را با جزئیات بیشتری تشریح کرد .

 

احمد تیجان در ادامه سخنان خود ضمن محکوم نمودن ادعای عوامل وهابیت مبنی بر بدعت بودن برگزاری مراسم برای اعیاد و مناسبت ها گفت بزرگداشت ایام الله، شعائر و مناسبت های دینی ریشه های قرآنی و اسلامی داشته و در ترویج و توسعه اسلام ناب و گسترش سنت های پیامبر اکرم نقش حیاتی دارد .

 

ابراهیم کولیا کامارا، رییس روابط عمومی شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون در بخشی از سخنان خود ضمن رد ادعای عوامل وهابیت گفت: برگزاری مناسبت های دینی، اعیاد، تولدها و شهادت های معصومین(ع) موجب تقویت ایمان و ارتقاء سطح شناخت، بصیرت و آگاهی مسلمانان نسبت به اوضاع اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شده و به کالبد جامعه روح و به رگ های حیاتی مسلمانان خون جدیدی تزریق می نمایند .

 

  وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اوصاف و فضائل سالار شهیدان گفت: نهضت امام حسین (ع) با اهداف بعثت رسول گرامی اسلام قابل مقایسه بوده و به این خاطر قیام کربلا حمامی و حافظ اهداف مبعث، سنت های حضرت محمد(ص) و میراث اسلام می باشد.

 

رییس روابط عمومی شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون در بخشی از سخنان خود با اشاره به جایگاه حیاتی امام حسین(ع) در اسلام و حفظ سنت های پیامبر اکرم (ص) و نقش انقلابی آن حضرت در مبارزه با یزیدیان از همه ائمه جمعه و جماعات و مردم این کشور خواست تا در سال های آینده بدون توجه به تبلیغات مسموم گروه های انحرافی در سطح وسیعی در مراسم محرم، عاشورا، اربعین و ماه صفر و سایر مناسبت های اسلامی شرکت و اقدام به برگزاری مراسم در مراکز دینی، علمی و فرهنگی نمایند.

 

"کامارا" در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده است، گفت: به عنوان شاهد زنده اعلام می دارد که ایران با داشتن رهبری منحصر به فرد اسلامی و مردمی آگاه، روشن و دیندار مظهر و نمونه یک کشور اسلامی حقیقی در جهان می باشد.

 

حجت الاسلام جواد رقوی، مدیر دانشکده اسلامی فریتاون به منظور تشریح دلائل بزرگداشت و حفظ اربعین سالار شهیدان با بیان اینکه اربعین حسینی یادآور خاطره جانسوز کربلا و شهادت حضرت سید الشهدا و اصحاب و اسارت خاندان رسالت و اهل بیت رسول الله (ص) می باشد، گفت: شهادت امام حسین (ع )حادثه بزرگی بود که زنده نگه داشتن آن به معنی زنده نگه داشتن درس بزرگی است که آن حضرت به بشریت داد.

 

وی افزود: شهادت امام حسین (ع) امت مرده اسلامی را دوباره زنده وسنت های از دست رفته پیامبر اکرم (ص) را دوباره بدست آورد.

 

رییس دانشکده اسلامی فریتاون وابسته به جامعه المصطفی (ص) گفت: اربعین یادآور درس بزرگ امام حسین درباره چگونه زندگی کردن، چگونه مردن، رشادت، شجاعت و ایثار بود.

 

وی با اشاره به زیارت جابربن عبدالله انصاری صحابی بزرگ پیامبراکرم (ص) از قبر امام حسین (ع)گفت: این عمل نشان می دهد که زیارت بزرگان بعد از رحلت امری مورد تایید صحابه بوده و برخلاف آنچه اکنون برخی فرقه های نوظهور مطرح می کنند عملی پسندیده می باشد./994/د101/ک

ارسال نظرات