۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۵۱۵۴۶
امام جمعه شبستر:

عبرت آموزی از فتنه 88 بسترساز ترویج بصیرت و دینداری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده با تأکید بر این‌که حوادث فتنه 88 عبرت‌هایی ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شوند، گفت: عبرت از حوادث تاریخی مورد سفارش قرآن کریم و اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر

حجت‌الاسلام علی محمدزاده، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزوی آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تأکید بر این‌که عبرت از حوادث تاریخی همواره مورد تأکید آیات قرآنی و روایات بوده است، اظهار داشت:  اهل بصیرت به سبب عبرت و پند از هر حادثه ای، تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنند که توانایی و ظرفیت‌های جامعه را افزایش می‌دهد.

 

وی با اشاره به آیه «لقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب» خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم، پیامبران و ائمه هدی(ع) در بیان مختلف، یکی از مهم‌ترین منابع و عوامل هدایت انسان را، عبرت از تاریخ معرفی و با الفاظ و عبارات مختلف مردم را به دقت و تأمل برای نجات از فتنه‌های زمان دعوت می کنند.

 

وی تصریح کرد: امام علی(ع) کرده چنین می فرماید که «مَنِ اعْتَبَرَ اَبْصَرَ وَ مَنْ اَبْصَرَ فَهِمَ وَ مَن فَهِمَ عَلِمَ. » به معنای کسی که عبرت آموزد، آگاهی یابد و کسی که آگاهی یابد، می فهمد و آنکه بفهمد، دانش آموخته است و یا در جای دیگر می فرمایند« رَحِمَ اللّهُ اُمْرَئً تَفَکَّر فَاعْتَبَرَ وَ اعْتَبَر فَأبْصَرَ... » خدا رحمت کند کسی را که بیندیشد و سپس پند پذیرد، و اندرز گیرد و سپس بینا شود.

 

امام جمعه شبستر با تأکید بر این‌که حوادث فتنه 88 و به دنبال آن حماسه 9 دی عبرت‌هایی ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: آنچه که از آیات و روایات بر می آید، این است که تفکر زمینه ساز عبرت‌گیری است و عبرت زمینه بصیرت را فراهم می آورد. حضرت علی(ع) در انسان بصیر را چنین توصیف می کند که « اِنّمَا البَصِیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفکَّرَ، وَ نَظَرَ فَأبْصَرَ، وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ... » یعنی همانا بینا کسی است که به درستی بشنود و سپس بیاندیشد، و به درستی بنگرد و بینا شده و از عبرتها پند گیرد.

 

حجت الاسلام محمدزاده هوشیاری در مقابل فتنه‌انگیزی مخالفان و اسلام‌ستیزان را نیازمند کسب معرفت و بصیرت دانست و با اشاره به حماسه 9 دی گفت: مردم در 9 دی بصیرت و وفاداری خود را به امام و ولایت به منصه‌ظهور گذاشتند و این روز بزرگ نقطه‌عطفی برای حرکت‌های بیداری اسلامی در جهان شد.

 

وی با تأکید بر این‌که پیام مهم 9 دی است است که نظام اسلامی و عشق به ولایت با هیچ چیز قابل قیاس و معامله نیست، تصریح کرد: اگر مردم ولایت‌مدار ایران اسلامی احساس کنند که خطری در کمین نظام است با تمام توان به میدان آمده و در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران لحظه‌ای کوتاهی نمی‌کنند که حماسه 9 دی خود گویای این واقعیت انکارنشدنی است.

 

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزوی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که 9 دی زمینه بصیرت‌افزایی را میان امت را افزایش داد، گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند؛ حضور تعیین کننده ملت مؤمن، با بصیرت و با غیرت ایران در راهپیمایی سراسری نهم دی ماه، تجلی دست قدرت خدا و حرکتی ماندگار در تاریخ انقلاب بود./935/ت302/س

 

ارسال نظرات