۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۱۵۱۳۵۴
یک پژوهشگر حوزوی:

راز ماندگاری امام حسین فدا شدن در راه احیای ارزش‌ها است

خبرگزاری رسا- یک پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: راز ماندگاری امام حسین(ع) در طول تاریخ این است که خودش را در راه احیای ارزش‌ها و سنت‌های اسلامی، نبوی و قرآن مجید فدا کرد و از هستی خود گذشت تا اسلام باقی بماند.
دومين کنگره حماسه حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی امینی، پژوهشگر جامعة المصطفی العالمیه و از پزوهشگران کشور افغانستان، در ارائه مقاله خود با عنوان ابتلاء در فرهنگ اسلامی و نهضت حسینی در کنگره علمی اخلاق و معنویت در حماسه حسینی که در سالن همایش‌های موسسه هدایت در حسینیه هدایت تهران برگزار شد، عنوان داشت: ابتلاء یک سنت فراگیر و عمومی است و انسان مبتلا به انواع آزمون‌های الهی است و نمی‌تواند از حیطه آزمایش‌های الهی فرار کند.

وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی نیز در این مورد می‌فرماید نسخ سنت امتحان، عین فساد نظام خلقت انسان می‌باشد و این امر ناشدنی است.

این پژوهشگر در اشاره به حدیثی از پیامبراسلام(ص) اظهار داشت: بنابر فرمایش نبوی، پیامبران بیش از همه مبتلا به آزمایش و ابتلاء هستند و پس از ایشان نیز کسانی که دنباله‌رو و پیرو راه پیامبران هستند بیشتر ابتلا دارند.

حجت الاسلام امینی در بیان سر ابتلائات حادثه عظیم عاشورا، ضمن اشاره به آیاتی از قرآن و روایات از ائمه معصومین(ع) جداسازی نیکوکاران از مفسدان و رسیدن به مقامات عالیه با تحمل بلاها را از اسرار این ابتلائات شمرد.

وی ادامه داد: اگر انسان بلاها را تحمل نکند، نمی‌تواند به مقامات عالیه دست پیدا کند و خداوند تنها در ازای تحمل بلاها است که انسان را به مقامات می‌رساند.

وی با اثبات صادر اول بودن امام حسین(ع) در عین صادر اول بودن حضرت رسول(ص) با استناد به احادیث «حسین منی و انا من حسین» و «کلهم نور واحد» عنوان داشت: باید گفت اولین کسی که ولایت را پذیرفت و جام بلا را نوشید، وجود نورانی حضرت امام حسین(ع) است و او اولین کسی است که بار عظیم واقعه کربلا را تحمل کرد و به این مقامات بالا رسید.

این پژوهشگر در پایان ابراز داشت: راز ماندگاری امام حسین(ع) در طول تاریخ این است که خودش را در راه احیای ارزش‌ها و سنت‌های اسلامی، نبوی و قرآن مجید فدا کرد و از هستی خود گذشت تا اسلام باقی بماند./959/پ202/ص

ارسال نظرات